Ethnographies In Hazardous Locations: education and poverty in militia-dominated territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.27

Keywords:

ethnography, education, poverty, violence, territories in conflict

Abstract

This article discusses the possibilities and challenges of doing ethnography in dangerous, impoverished, and violence-ridden places. It studies situations of disputes and reconfigurations of favelas that have
passed their control from organized crime to militias. This is a combination of a literature review of ethnographic studies and a case study in a school in the Rio das Pedras favela in Rio de Janeiro, a territory dominated by the Militia. The article focuses on conducting ethnographies in hazardous locations. One of the objectives of the basic research was to investigate, analyze and describe the relationship between poverty, education and migratory mobility from the Northeast to the Southeast of Brazil. As a result, it is concluded that ethnography in dangerous places involves complexities that can force multiple constraints, restrictions and even abandonment of the research field. Consequently, this leads to the impoverishment and compromise of the data collected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônia Valbenia Aurélio Rosa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Profª. Dra. Antônia Valbenia Aurélio Rosa

https://orcid.org/0000-0002-4447-3825

Universidade Estadual do Ceará (Uece),

Professora Contratada na Universidade Estadual do Ceará (Uece). Crateús, CE, Brasil

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Nível Pessoal, Programa de Excelência Acadêmica (Capes-Proex). Graduação em Pedagogia, Especialização em Gestão Escolar pela Universidade Estadual do Ceará (Uece).

E-mail: valbeniarosa@gmail.com

Rafael dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Associate Professor/State University of Rio de Janeiro (UERJ). Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Brazil. PhD in Education from the University of São Paulo (USP). São Paulo, SP, Brazil. Brazil. Researcher at the Center for Afro-Brazilian Studies/UERJ. Researcher at the Laboratory of Musical Research and Practices at the State University of Norte Fluminense (UENF). Campos dos Goytacazes, RJ. Brazil. Professor of the Post-Graduation Program in Applied Intelligence at the School Foundation of the Public Prosecutor's Office of the State of Rio de Janeiro (FEMPERJ). Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Brazil.Member of the Governance Council of the Brazilian Institute of Social and Economic Analysis (IBASE). Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Brazil. Lattes Platform Curriculum: http://lattes.cnpq.br/3675436220106878 Email: rafaelsantos@uerj.br

Thiago Luiz Alves dos Santos, Centro de Estudos Estratégicos da Universidade da Força Aérea

PhD in Public Policy and Human Education from the State University of Rio de Janeiro (UERJ)

Research Professor, Center for Strategic Studies at the Air Force University.

 

References

ALMEIDA, Sandra Maciel de. Educação de Mulheres e Jovens Privadas de Liberdade: um estudo de abordagem etnográfica. 2013. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2013.

ALMEIDA, Sandra Maciel. Educação de mulheres e jovens privadas de liberdade: Vulnerabilidade Socioeducacional e Contingências da Privação. Jundiaí: Paco Editorial, 2016. E-book.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. 3ª Ed. Brasília: Liber Livros, 2008.

ANDRE, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação?. Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, dez. 2013. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em 7 junho de 2024.

BACHTOLD, Isabele Villwock; ROBERT, Rut Rosenthal. Cap. 7. Etnografia como evidência: contribuições e desafios do uso de estudos etnográficos para análise de políticas sociais brasileiras. In: Políticas públicas e usos de evidências no Brasil: conceitos, métodos, contexto e práticas. Ipea: Brasília. 2022, p. 251-283.

BECKER, Howard Saul. Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance. New York: The Free Press, 1963.

BORGES, Luis Paulo Cruz. O futuro da escola: uma etnografia sobre a relação dos jovens com o conhecimento escolar. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

BURGOS, Marcelo Baumann (Org.). Utopias da comunidade: Rio da Pedras, uma favela carioca. Rio de Janeiro: Loyola, 2002.

CASTRO, Paula de Almeida. Controlar pra quê? Uma análise etnográfica da interação professor e aluno na sala de aula. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2006.

ERICKSON, Frederick. Ethnographic Description Sociolinguistics. In: Ulrich Ammon; Norbert Dittmar; Klaus J. Matteier e Peter Trudgill (eds.) Sociolinguistics / Soziolinguistik. V. 3: An International Handbook of the Science of Language and Society/Ein Internationales Handbuch Zur Wissenschaft ... and Communication Science. Berlin: Gruyter Mouton, 1988.

ERICKSON, Frederick. Ethnographic microanalysis of interaction. In: Margaret Diane LeCompte, Wendy Millroy and Judith Preissle (Eds.). The handbook of qualitative research. In education. New York: Academic Press, Harcourt Brace Jovanovich, 1992.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. O nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes. 2004.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução de Mônica Célia Santos Raposo. (9a ed). Petrópolis: Editora Vozes, 1985.

GREEN, Judith L.; DIXON, Carol N.; ZAHARLICK, Amy. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista. Belo Horizonte. n. 42, p. 13-79, 2005. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982005000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 04 de junho de 2024.

HAMMERSLEY, Martin; ATKINSON, Paul. Ethnography: principles in practice. London: Routledge, 1995.

IBGE-Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Favelas e Comunidades Urbanas - Sobre a mudança de Aglomerados Subnormais para Favelas e Comunidades Urbanas, Notas metodológicas n. 01, Rio de Janeiro: IBGE. 2024.

KENDON, Adam. Conducting Interaction: Patterns of Behavior in Focused Encounters: Cambridge, UK: Cambridge University Press. 1990.

MATTOS, Carmen Lucia Guimarães de; ALMEIDA, Sandra Maciel de; CASTRO, Paula Almeida de; BORGES, Luís Paulo Cruz (Org.) Mulheres privadas de liberdade: vulnerabilidades, desigualdades, disparidades Socioeducacionais e suas intersecções de gênero e pobreza. Jundiaí: Paco Editorial, 2016. 189 p.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de; CASTRO, Paula Almeida de Análises etnográficas das imagens sobre a realidade do aluno no enfrentamento das dificuldades e desigualdades na sala de aula. In Inês Barbosa de Oliveira.; Nilda Alves; Raquel Goulart Barreto. Pesquisa em Educação: métodos, temas e linguagens. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, pp. 103-116.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de; CASTRO, Paula Almeida de. A entrevista nos estudos sobre o fracasso escolar: silenciando as vozes dos alunos e falando sobre eles. In: Carmen Lúcia Guimarães de Mattos; Luis Paulo Cruz Borges; Paula Almeida de Castro; Tatiana bezerra Fagundes. (Org.). Pesquisas em Educação: a Produção do Núcleo de Etnografia em Educação (NetEdu). Campina Grande: Editora Realize. 2015. p.119-159.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. (Ed.). Etnografia na Educação: textos de Frederick Erickson. Rio de Janeiro: NetEdu, 2004.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. A abordagem etnográfica na investigação científica. Espaço -Informativo Técnico-Científico do INES, Rio de Janeiro, n.16, p.42-59, jul./dez. 2001.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. Estranho e familiar: abordagens etnográficas da escola na França e no Brasil. Rio de Janeiro: NetEdu, 2004.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. Etnografia crítica de sala de aula: o professor pesquisador e o pesquisador professor em colaboração. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos RBEP-INEP. v 76, n 182/183. 1995. p. 98-116. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.76i182/183.1114

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. Etnografia na escola: duas décadas de pesquisa sobre o fracasso escolar no ensino fundamental. In: Carmen Lúcia Guimarães de Mattos e Helena Amaral da Fontoura (Org.) Educação e Etnografia: relatos de pesquisa. Rio de Janeiro, EdUERJ, p.11-30, 2009.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. Fracasso Escolar: uma etnografia. Curitiba: Appris editora, 2022.AUSENCIA DA PARTE

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. O conselho de classe e a construção do fracasso escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 215-228, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n2/a05v31n2.pdf. Acesso em 04 junho de 2024. AUSENCIA DA PARTE

SZEREMETA, Angélica. Metodologia e Abordagem de campo: considerações sobre a utilização da etnografia como instrumento de pesquisa a partir da contribuição teórica de Mainardes e Magnani. Revista LEVS/UNESP, Marília, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.36311/1983-2192.2018.v19n19.09.p160>. Acessos em 04 junho de 2024.

VASCONCELLOS, Suziane de Santana. Repetência: um estudo etnográfico. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

VASCONCELLOS, Suziane de Santana. Multiplicidades da Avaliação Escolar: um estudo etnográfico sobre a Repetência.Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

ZALUAR, Alba; CONCEIÇÃO, Isabel Siqueira. Favelas sob o controle das milícias no Rio de Janeiro: que paz? São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 89-101, jul./dez. 2007. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-527742 . Acessos em 04 junho de 2024.

Published

2024-06-30

How to Cite

ROSA, Antônia Valbenia Aurélio; SANTOS, Rafael dos; SANTOS, Thiago Luiz Alves dos.
Ethnographies In Hazardous Locations: education and poverty in militia-dominated territories
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–27, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23751. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Etnografia na Educação"