Art-Etnography And The Theater Of The Opressed: educational dialogues in non-formal spaces with the MareMoTO group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.28

Keywords:

education, ethnography, field research, theatre of the oppressed.

Abstract

The article focuses on the practices of the Theatre of the Oppressed (TO) in the struggle to transform the
local context and power relations in the communities of Rio de Janeiro through the ethnography of a journey with the MareMoTO group. Specifically, the ethnography seeks to understand how dialogic relationships take place from a Freirean perspective and in the production of knowledge within a TO group. It also seeks to explore the power of the TO practice in deepening articulations between formal and non-formal educational spaces, which overcome symbolic exclusion and cognitive injustice by proposing other ways of producing knowledge, based on polyphonic narratives. To this end, we delve into the intersections of five concepts characteristic of ethnography and Augusto Boal’s pedagogical-political-theatrical practice in order to investigate how relationships occur in groups and how an open and dialogical relation with alterity, characteristic of these collectives, enhances aesthetic-epistemological creations that trigger another understanding of reality and ways of transforming it. Based on the observations and analysis of the rehearsals, presentations and workshops by MareMoTO, we understand the characteristics that
make up TO, such as: the transformation of the passive spectator into an active protagonist, the modification of reality through invisible languages, the expansion of synesthetic dialogue, the decentralization of the voice that produces knowledge, the establishment of a horizontal space inviting dialogue that proposes transformation at different levels, and the broadening of aesthetic production as key to knowledge production.

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Author Biographies

Igor Federici Trombini , Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestre em educação Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Uerj. Consultor no Fundo Brasileiro para a Biodiversidade – Funbio. Pesquisador nos Projetos da Educação Ambiental do Licenciamento Ambiental Federal – Ibama,  nas comunidades tradicionais em toda costa do Rio de Janeiro e na organização comunitária, incidência na formulação de políticas públicas e geração de renda (PEA Rede Observação). Foi pesquisador do Projeto Teatro dos Trabalhadores da Companhia Ensaio Aberto e no Núcleo de Etnografia e Educação- Netedu/Uerj.

Alessio Surian, Università di Padova

Doutor em Pedagogia e Ciências da Educação pela Universidade de Padova. Professor Associado de Ciências da Educação do Departamento - Fisppa e do Programa de Pós-graduação em Pedagogia e Ciências da Educação da Universidade de Padova; Diretor do Centro de Pesquisa Interdepartamental para Estudos Interculturais e de Migração - Cirsim.

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Published

2024-06-30

How to Cite

TROMBINI , Igor Federici; SURIAN, Alessio.
Art-Etnography And The Theater Of The Opressed: educational dialogues in non-formal spaces with the MareMoTO group
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–30, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23694. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Etnografia na Educação"