COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE:

conceptions and implications for childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n1.2023.5

Keywords:

Políticas públicas para Educação Infantil, Currículo, Base Nacional Comum Curricular.

Abstract

With the approval of the National Common Curricular Base (BNCC) in 2017, there were many discussions and analyzes, both for the way the document was finalized and for the changes and modifications it
underwent. Based on a documentary analysis and interviews with consultants from the 1st and 2nd versions of BNNC, this article sought to understand the guiding concepts in the final version of the BNCC and what are the possible implications for Early Childhood Education. The results of the analyzes show that the curriculum for Early Childhood Education in the final version of the BNCC focuses on the learning objectives linked to the logic of education by skills, which breaks with the 1st and 2nd version of the BNCC. Although it is not possible
to evaluate the developments of the BNCC and the curriculum in the daily life of early childhood education institutions, the formatting of the final version of the document, its conceptual affiliation, gives us clues to some impacts that may occur in early childhood education, among which we highlight : the possibility of the Fields of Experience being taken as a discipline, of the curriculum being conceived as a prescriptive document, of
the centrality in the process of acquiring written language and evidence of the implementation of large-scale assessment for this stage. We emphasize that these impacts are at odds with what we defend and think of as an appropriate curriculum for early childhood education.

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Author Biographies

Vanessa Giovanella Fagundes, UNIVERSIDADE DA REGIÃO DE JOINVILLE – UNIVILLE

Psicóloga pela Associação Catarinense de Ensino - ACE, Especialista em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC/PR, mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE da Universidade da Região de Joinville /UNIVILLE. Membro do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância – GPEI.

Rosania Campos, Universidade da Região de Joinville/UNIVILLE

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE da Universidade da Região de Joinville/UNIVILLE. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância – GPEI.

Melissa Daiane Hans Sasson, Universidade da Região de Joinville/UNIVILLE

Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Especialista em Gestão Pública pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO). Membro do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância – GPEI

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Published

2023-11-15

How to Cite

FAGUNDES, Vanessa Giovanella; CAMPOS, Rosania; SASSON, Melissa Daiane Hans.
COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE: : conceptions and implications for childhood education
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 109–139, 15 Nov. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15720. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos