rgumentation in the teaching and learning of basic mathematics:

a meta-research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.11

Keywords:

argumentation, learning, basic mathematics

Abstract

This investigation aimed to analyze research addressing the practice of argumentation in basic
schools, published between 2014 and 2018 in Brazil, collected in the catalog of theses and dissertations of
the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, to synthesize ideas, investigate contributions, classify, find similarities and divergences between studies. This qualitative research follows the guidelines for reading, analyzing, and interpreting texts based on meta-analysis, focusing on the abstracts found. The results indicate two trends of approach: relating argumentation to the formal thought of mathematics and argumentation as a diffuser of communication in the classroom, without necessarily having the formal discourse of mathematics as its end. In addition, the needs for more studies on the argumentation approach in mathematics teaching and learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMOSSY, R. L’argumentation dans le discours. 4. ed. Paris: Armand Colin, 2006.

APOLINÁRIO, H. L. Análise dos conteúdos abordados nos anos finais do ensino fundamental no município do Rio de Janeiro: o tópico de Desenho Geométrico. 2018. (Dissertação) – Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://pemat.im.ufrj.br/index.php/pt/producao-cientifica/dissertacoes/2018/149-analise-dos-conteudos-abordados-nos-anos-finais-do-ensino-fundamental-no-municipio-do-rio-de-janeiro-o-topico-de-desenho-geometrico. Acesso em: 29 de jan. 2018.

ARISTÓTELES. Arte retórica e arte poética. Trad. A. P. Carvalho. Rio de Janeiro: Edições de Ouro, s/d.

BALACHEFF, N. L’argumnetation est-elle um obstacle? Invitation à um débat... Disponível em http://un lettredelapreuve.it/Old Prouve/News letter/990506.html1999. Acesso em: 17 ago. 2019.

BALACHEFF, N. Processus de preuves et situations de validation. Educational Studies in Mathematics, New York, v.18, n. 2, p. 147-176. mai. 1987.

BALACHEFF, N. Une etude des processs de prevue en mathématiques. Tese (doutorado) – Ciências e Didática das Matemáticas, Universidade Joseph Fourier, Grenoble, 1988. Disponível em: https://theses.hal.science/tel-00326426. Acesso em: 19 ago. 2018.

BARBOSA, P. O estudo da geometria. Revista Benjamim Constant. Rio de Janeiro, n. 25, ago. 2003.

BATISTA, C. G. Formação de conceitos em crianças cegas: questões teóricas e implicações educacionais. Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, v. 21, n. 1. abr. 2005.

BOAVIDA, A. M. R. A argumentação em Matemática: investigando o trabalho de duas professoras em contexto de colaboração. 2005. 975 f. Tese (Doutorado) - Educação. Universidade de Lisboa, Lisboa, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/3140. Acesso em: 27 mai. 2019.

BOERO, P.; GARUTI, R.; MARIOTTI, M. A. Some dynamic mental processes underlying producing and proving conjectures. In: CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 20., 1996, Valencia. Proceedings […]. Berlin: Group for the Psychology of Mathematics Education, 1996. p. 121-128.

BOERO, P.; DOUEK, N.; FERRARI, P. L. Developing mastery of natural language: Approaches to Approaches to some theoretical aspects of mathamatics. New York: Routledge, 2008. E-book (1066 p.). ISBN 10: 0-8058-5875-X (hbk). Disponível em: https://doi.org/10.4324/9780203930236. Acesso em: 21 ago. 2018.

CABASSUT R. Démonstration, raisonnement et validation dans l’enseignement secondaire des mathématiques en France et en Allemagne. 2005. Tese (Doutorado) - Didática da Matemática. Ecole doctorale Savoir scientifique: épistémologie, histoire des sciences, didactique des disciplines. Université Paris 7, Paris, 2005. Disponível em: https://www.theses.fr/2005PA070014. Acesso em: 29 de jan. 2018.

CARVALHO, M. A. A. Um estudo do processo de argumentação por alunos cegos. 2016. (Dissertação) - Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www.pg.im.ufrj.br/pemat/MSc%2077_Mauricio%20Alfredo%20Ayala%20de%20Carvalho.pdf. Acesso em: 29 de jan. 2018.

CERQUEIRA, J.; FERREIRA, E. Recursos didáticos na educação especial. Revista Benjamim Constant. Rio de Janeiro, v. 15. mar. 2000.

CORREIA, J. C. C. Argumentação, prova e demonstração: uma investigação sobre as concepções de ingressantes no curso de licenciatura em Matemática. 2018. (Dissertação) - Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://pemat.im.ufrj.br/index.php/pt/producao-cientifica/dissertacoes/2018/237-argumentacao-prova-e-demonstracao-uma-investigacao-sobre-as-concepcoes-de-ingressantes-no-curso-de-licenciatura-em-matematica. Acesso em: 29 de jan. 2019.

DOUEK, N. Analysis of a long term construction of the angle concept in the field of experience of sunshadows In: PROCEEDINGS OF CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 22., 1998, Stellenbosch. Proceedings […] Berlin: Group for the Psychology of Mathematics Education, 1998. v. 2, p. 264–271. Disponível em: https://www.igpme.org/publications/current-proceedings/. Acesso em: 13 de jun 2018

DOUEK, N.; SCALI, E. About argumentation and conceptualization. In: CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 24., 2000, Hiroshima. Proceedings […]. Berlin: Group for the Psychology of Mathematics Education, 2000. p. 249-256.

DUVAL, R. Sémiosis et pensée hamuine: registres sémiotiques et apprendisages intellectuales. 1 ed. Paris : Peter Lang, 1995.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 1 ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

FREEDMAN, A.; PRINGLE, I. Why students can’t write arguments. English in Education, London, v. 18, n. 2, p. 73-84. jun. 1984.

GRÁCIO, R. Que fenómenos estuda a teoria da argumentação? Em que consistem assuas tarefas descritivas? Revista Filosófica de Coimbra, Coimbra, v. 17, n. 33, p. 125-146. jan. 2008.

GRÁCIO, R. Discursividade e perspectivas. Questões de argumentação, 1. ed. Coimbra: Grácio. Editor, 2009a.

GRÁCIO, R. Com o que é que se parece uma argumentação? Representações sociais do argumentar. Revista Comunicação e Sociedade, Braga, v. 16, p. 101-122. dez. 2009b.

GRIZE, J. B. Argumenter et/ou Raisonner. Filosofia, Lisboa, v. 3, p. 89-101. nov. 1986.

GRIZE, J. B. Logique natureelle et communications. 1 ed. Paris: Presses Universitaires de France, 1996.

HAREL, G.; SOWDER, L. Students’ proof schemes: Results from exploratory studies. In: SCHOENFELD, A. H.; KAPUT, J.; DUBINSKY, E. (ed.). Research in collegiate mathematics III. Providence, Rhode Island: American Mathematical Society. 1998. p. 234-282.

KUHN, D. Science Argumentation: implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, New Jersey, v. 77, n. 3, p. 319-337. jun.1993.

LAMPERT, M. When the problem is not the question and the solution is not the answer: Mathematical knowing and teaching. American Educational Research Journal, Thousand Oaks, v. 27, n. 1, p. 29-63. Marc. 1990.

LEITÃO, S.; FERREIRA, A. P. M. Argumentação infantil: condutas opositivas e antecipação de oposição. In: MEIRA, L.; SPINILLO, A. G. (org.). Psicologia Cognitiva: cultura, desenvolvimento e aprendizagem. Recife: Editora da UFPE, 2006. p. 236-258.

LEITÃO, S. O lugar da argumentação na construção de conhecimento em sala de aula. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M C. (org.). Argumentação na escola: O conhecimento em construção. Campinas: Pontes Editores. 2011.

LEITÃO, S.; RAMÍREZ, N.; RUIZ, L.; BARROS, N.; SOUZA, D.; FERNANDES, L. Desenvolvimento de competências argumentativas no ensino superior: discussão de uma experiência-piloto. Educação em Foco: revista de educação, Juiz de Fora, v. 1, n. 87. ago. 2012.

LOMÔNACO, J. F. B.; PAULA, F. V.; MELLO, C. B.; ALMEIDA, F. A. Desenvolvimento de Conceitos: O Paradigma das Transformações. Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, v. 17, n. 2. ago. 2001.

KNIPPING, C. Argumentation structures in classroom proving situations. In: THIRD CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (ERME), 3., 2003, Bellaria. Proceedings […]. Osnabrueck: European Society for Research in Mathematics Education, 2003. p. 1-9.

KRUMMHEUER, G. The ethnography of argumentation. In: P. COBB; H. BAUERSFELD (Eds.), The emergence of mathematical meaning: Interaction in classroom cultures. 1º ed. New York: Erlbaum, p. 229-269, 1995.

KRUMMHEUER. G. Argumentation and participation in the primary mathematics classroom Two episodes and related theoretical abductions. Journal of Mathematical Behavior, Amsterdam, v. 26, n. 1, p. 60-82. dez. 2007.

MARIOTTI, M. A. La preuve em Mathématique. Zentralblatt für Didaktikt der Mathematik. Eggenstein-Leopoldshafen, v. 34, n. 4, p. 132-144. ago. 2002.

NUNES, J. M. V. Argumentação no Ensino de Matemática: Uma Nova Perspectiva In: Metodologia e Processos Formativos em Ciências e Matemática. 1 ed. São Paulo: PACO, v. 1, p. 119-152, 2014.

NUNES, J. M. V.; ALMOULOUD, S. A. The Practice of Argumentation as a Method of Teaching and Learning Mathematics. International Journal for Research in Mathematics Education. Brasília, v. 5, p.12 – 35. jan./jun. 2015.

NUNES, S. S.; LOMÔNACO, J. F. B. Desenvolvimento de conceitos em cegos congênitos: caminhos de aquisição do conhecimento. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 12, p. 119-138. jun. 2008.

PEDEMONTE, B. Etude didactique et cognitive des rapports de l’argumentation et de la démonstration dans l’apprentissage dês mathématiques. 2002. (Doutorado) - Didática da Matemática. Université Joseph Fourrier, Grenoble I, Gênova, 2002. Disponível em: https://www.theses.fr/2002GRE10073. Acesso em: 29 de jan. 2018.

PEDEMONTE, B. Quelques outils pour I’analyse cognitive du rapport entre argumentation et démonstration. Recherches en Didactique des Mathématiques, Paris, v. 25, p. 313-348, jan. 2005.

PEDEMONTE, B. How can the relationship between argumentation and proof be analysed? Educational Studies in Mathematics, n. 66, p. 23-41, 2007.

PERELMAN, C.; TYTECA, L. O. Tratado da argumentação: a nova retórica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

RAPANTA, C.; GARCIA-MILA, M. Current trends in educational research on argumentation. What comes after Toulmin? In: Proceedings of the 8th International Conference of the Society for the Study of Argumentation, 1-4 July, Amsterdam. 2014.

SANTOS. J. S. Sequência de ensino-aprendizagem em torno das histórias em quadrinhos a luz das interações discursivas e do engajamento dos alunos. 2018. (Dissertação) – Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Federal de Sergipe, Sergipe, 2018. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8301. Acesso em: 29 de jan. 2018.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

SILVA, R. P. O trabalho colaborativo numa concepção dos tempos pedagógicos na educação básica. 2018. (Dissertação) – Educação em Ciências e em Matemática. Universidade Federal do Paraná, Paraná, 2018. Disponível em: http://www.gpeacm.ufpr.br/?page_id=394. Acesso em: 29 de jan. 2018.

SILVA-JUNIOR, W. A. Uma análise curricular da Matemática dos programas ENCCEJA, Nova EJA e PEJA no Estado do Rio de Janeiro. 2015. (Dissertação) - Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3383964. Acesso em: 29 de jan. 2019.

THURSTON, W. P. On Proof and Progress in Mathematics. Appeared in Bulletin of the American Mathematical Society. Providence, v. 30, n. 2, p. 161-177, abr. 1994.

TOULMIN, S. E.; RIEKE, R.; JANIK, A. An introduction to reasoning. 1. ed. New York: Macmillan Publishing Company, 1984.

TOULMIN, S. E. Os usos dos argumentos. Tradução: Reinaldo Guarany e Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

VYGOTSKY, L. S. Fundamentals of Defectology. Nova Iorque: Springer Science+Business Media, 1993.

YACKEL, E. Explanation, justification and argumentation in mathematics classrooms. In: M. Heuvel-Panhuizen (Ed.). Actas da 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Utrecht: Utrecht University, 2001, p. 1-24.

YACKEL E.; COBB, P. Sociomathematical norms, argumentation, and autonomy in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 27, n. 4, p. 458-477, jul. 1986.

ZOCOLER, F. A. S. O processo de ensino aprendizagem do discurso científico nos primeiros anos do ensino fundamental I. 2016. (Dissertação) - Ensino e História das Ciências e da Matemática. Universidade Federal do ABC. Santo André, 2018. Disponível em: http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=105988. Acesso em: 13 de fev. 2019.

Published

2024-06-28

How to Cite

MELLO, Addelia Elizabeth Neyrão de; NUNES, José Messildo Viana.
rgumentation in the teaching and learning of basic mathematics:: a meta-research
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–28, 28 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13394. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos