A movie trailer as seduction for historical learning about the Middle Ages
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.17Keywords:
history teaching, Epic Festival, learning engagement, movie trailer, Middle AgesAbstract
This article discusses the use of a movie trailer as a stimulating resource for learning about the Middle Ages. The movie trailer suggested here was developed through extensive research on a festival of reenactment of medieval history called Epic Festival, which is considered as a “medievality” (Macedo, 2011), that is to say, as a commonsense appropriation of the medieval past. Discussing the movie trailer as a still little-explored resource in academic research, the text highlights its educational potential as it can entice children and young people in primary and secondary school grades to engage themselves in learning about the appropriations and uses of the medieval age operated by people living in the present. The investigation on the Epic Festival was based on the analysis of a variety of primary sources, such as journals, images, publicity material, meeting scripts, and oral narratives of organizers and the public of the event.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2004.
ARAUJO, Cíntia Langie. A sedução nas telas do cinema: uma análise dos trailers de Cazuza e Olga. 2006. 146 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Pontifícia Universidade Católica. Porto Alegre, 2006.
ARAUJO, Cíntia Langie. O trailer e o processo de sedução no cinema. Sessões do imaginário, Porto Alegre, v. 1, n. 14, p. 15-23, 2005. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/issue/view/79. Acesso em: 15 jan. 2020.
BARROS, José D’Assunção. Cinema-história: múltiplos aspectos de uma relação. Dispositiva, v. 3, n. 1 p. 17-40, 2014. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/dispositiva/article/view/11551. Acesso em: 5 abr. 2020.
BAUDRILLARD, Jean. Da sedução. Campinas: Papirus, 1991.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 5 set. 202.
CHARTIER, Roger. Defesa e ilustração da noção de representação. Fronteiras. v. 13, n. 24, p. 15-29, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.ufrgs.br/gthistoriaculturalrs/nocaoderepresentacao.pdf. Acesso em: 17 mar. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50.ed. São Paulo: Paz&Terra, 2015.
KOSSOY, Boris. Fotografia e história. 2.ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LANGER, Johnni. Dicionário de mitologia nórdica: símbolos, mitos e ritos. São Paulo: Hedra, 2015.
LE GOFF, Jacques. A civilização do ocidente medieval. 2.ed. Lisboa: Estampa, 1995.
MACEDO, José Rivair. A idade média portuguesa e o Brasil: reminiscências, transformações, ressignificações. Porto Alegre: Vidráguas, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/975682/A_Idade_M%C3%A9dia_Portuguesa_e_o_Brasil_reminisc%C3%AAncias_transforma%C3%A7%C3%B5es_ressignifica%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 17 mar. 2019.
NÓVOA, Jorge. A relação cinema-história e a razão poética na reconstrução do paradigma histórico. O olho da história, n. 10, 2008. Disponível em: http://oolhodahistoria.ufba.br/wp-content/uploads/2016/03/jorge-1.pdf. Acesso em: 5 abr. 2020.
PEREIRA, Nilton Mullet; GIACOMONI, Marcello Paniz. Possíveis passados: representações da idade média no ensino de história. Porto Alegre: ZOUK, 2008.
PEREIRA, Nilton Mullet. Idade média, alteridade e o ensino de história. In: PEREIRA, Nilton Mullet; ALMEIDA, Cybele Crossetti; TEIXEIRA, Igor Salomão. Reflexões sobre o medievo. São Leopoldo: OIKOS, 2009.
REIMÃO, Sandra Lucia Amaral de Assis. Tendências do mercado de livros no Brasil: um panorama e os best-sellers de ficção nacional (2000-2009). Matrizes: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 194-210, 2011. Disponível em: http://www.matrizes.usp.br/index.php/matrizes/article/view/207/pdf . Acesso em: 31 maio 2019.
SCHMITT, Jean-Claude. Feitiçaria. In: LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude. Dicionário temático do Ocidente Medieval. São Paulo: EDUSC, 2002.
SILVA, Rebecca Carolline Moraes da Silva; CAINELLI, Marlene Rosa. Cultura escolar, cinema e o ensino de história. Educação Básica Revista, v. 4, n. 2, p. 3-22, 2018. Disponível em: http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/REB/article/view/535/879. Acesso em: 20 out. 2019.
TEIXEIRA, Igor Salomão; PEREIRA, Nilton Mullet. A idade média nos currículos escolares: as controvérsias nos debates sobre a BNCC. Diálogos, v. 20, n. 3, p. 16-29, set./dez. 2016. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/issue/view/1148. Acesso em: 17 mar. 2019.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Metodologia dialética em sala de aula. Revista da educação AEC, Brasília, n. 83, 1992. Disponível em: http://www.celsovasconcellos.com.br/Textos/MDSA-AEC.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.