COCONUT BREAKER AND DOCTOR? YES MA’AM! THE BECOMING OF A TEACHER FOR TEACHING MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.55

Keywords:

Research training, (Auto)biographical narratives, Teacher training, Life history

Abstract

In this investigation, were woven understandings about the life story of a Coconut breaker in doctoral training for the teaching of Mathematics. Teacher Maria’s memories, author and collaborator of the research, were narrated in the reflective memorial for admission to a doctoral program, in a letter she wrote to her Basic Education teachers and in a narrative interview carried out using a messaging application - research corpus. The empirical material composed of these field texts was interpreted having as theoretical reference the contributions of Bergson, Merleau-Ponty and Spinoza under the perspective of Discursive Textual Analysis from Moraes and Galiazzi and Ricoeur’s Hermeneutic Circle, in which were identified three flows for interpretation. The results reveal the desires to live, the ways of sharing their experiences and the possibilities of hope of Coconut breakers who make other professional choices.

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Author Biographies

Kelly Almeida de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão

Pedagoga, Especialista em Didática Universitária, Mestra em Cultura e Sociedade e Doutoranda em Educação em ensino de Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão, campus Codó. 

Maria do Carmo Alves da Cruz, Universidade Federal do Maranhão

Pedagoga, Especialista em Língua Brasileira de Sinais- IESF, Mestra em Educação e Doutoranda em Educação em ensino de Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão, campus São Luís. 

Sebastião Rodrigues Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Naturais - com habilitação em Física, Especialista em Docência Universitária com ênfase em Educação, Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas e Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). 

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Ciências Naturais pela UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Matemática pela UnC - Universidade do Contestado (1997); Mestrado em Educação pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Doutorado em Educação pela UFPR Universidade Federal do Paraná (2006) e Pós-doutoramento em Educação pela Universidade Estadual do Pará (2020). Atualmente é professor Associado da Universidade Federal do Tocantins; professor e orientador nos Programas de Mestrados Acadêmico e Profissional em Educação na UFT; no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC); no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (EDUCANORTE) - Associação Plena em Rede; Coordenador estadual da REAMEC. Tem experiência na área de Educação.

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Published

2024-03-02

How to Cite

OLIVEIRA, Kelly Almeida de; CRUZ, Maria do Carmo Alves da; MOURA, Sebastião Rodrigues; VIZOLLI, Idemar.
COCONUT BREAKER AND DOCTOR? YES MA’AM! THE BECOMING OF A TEACHER FOR TEACHING MATHEMATICS
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 387–406, 2 Mar. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18715. Acesso em: 13 may 2024.

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Artigos