DISCURSIVE TEXTUAL ANALYSIS AND CONTENT ANALYSIS

proximities and applicabilities in textual productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.26

Keywords:

discursive textual analysis, content analysis, Professional Master’s Degree in Teaching

Abstract

Theoretical and methodological discussion based on the understanding and application of Discursive Textual Analysis (ATD) and Content Analysis (AC) as qualitative data analysis methodologies, in this case, in textual productions of master’s students in a Professional Master’s Program in Teaching (PPGEN). The analysis of the texts entitled “My history with the master’s degree” outlined the profile of the research participants, their motivations and difficulties on the path to entering the master’s degree. Three main phases of ATD and AC were applied and compared, with identification of characteristics, regulations, procedures concerning each method, as well as notes of similarities and differences in the analysis of written productions. There was no concern to value one method more than the other, but to point out ways to analyze the information, consider singularities and the importance of methodological rigor in the process. The analysis of the texts produced by the students, through the application of both the ATD and the AC on the motivational factors for entering the master’s degree, pointed to the search for knowledge, personal fulfillment, professional and financial growth, in addition to the determination of the students to be able to better exercise their teaching skills. It is considered that the two data analysis methodologies and their theoretical approaches investigated here represent significant, relevant and non-exclusive foundations, but that even prove to be complementary in certain aspects. They have characteristics that lead to broadening the researcher’s understanding of the phenomenon under investigation, and it is up to the latter, taking into account his expectations and desired objectives, to choose which one to use in his research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aldinete de Almeida Reinaldi, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós Graduação em Ensino - Mestrado Profissional (PPGEN-UENP). Graduada em Ciências Contábeis  pela UENP.

Annecy Tojeiro Giordani, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Cornélio Procópio – PR

Enfermeira. Doutora. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Ensino - Universidade Estadual do Norte do Paraná, Campus Luiz Meneghel, Bandeirantes, Paraná, Brasil.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENTO, A. Investigação quantitativa e qualitativa: Dicotomia ou complementaridade?. Revista JA (Associação Académica da Universidade da Madeira), nº 64, ano VII (pp. 40-43). ISSN: 1647-8975. Abril, 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Diretoria de avaliação. Documento de área 2013. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacaotrienal/Docs_de_area/Ensino_doc_area_e_comiss%C3%A3o_block.pdf> Acesso em 05 de mar. 2019.

CEVALLOS, I. et al. O mestrado profissional em ensino de matemática e o desenvolvimento profissional de professores: um desafio institucional. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 13, n. 2, 2011.

DEVECHI, C. P.V.; TREVISAN, A. L. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, 2010.

FELTES, H. P. M.; BALTAR, M. A. R. (2005, julho) Novas perspectivas para mestrados profissionais: competências profissionais e mercados regionais. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 2 (4), 72-78.

GALIAZZI. M. C; SOUSA, R. S. Compreensões acerca da hermenêutica na análise textual discursiva: marcas teórico-metodológicas à investigação. Revista Contexto & Educação, v. 31, n. 100, p. 33-55, 2016.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijui: Ed. Unijui, 2007.

MOREIRA, M. A. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, 2004.

PARANÁ, Edital n. 11 de 25 de julho de 2018. Edital de convocação para seleção de estudantes regulares para o ano de 2019, do Programa de Pós-Graduação em Ensino PPGEN/UENP, 2018.

Portaria CAPES nº 80, de 16 de dezembro de 1998. Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Brasília, DF. Disponível em https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao---n/1892015---Portaria-CAPES-080--1998.pdf. Acesso em 24 de Fev., 2020.

Portaria Normativa MEC nº 17, de 28 de dezembro de 2009. Dispõe sobre o mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Brasília, DF. Recuperado em 10 de agosto, 2016, de

http://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao‐n/Portaria--‐MEC--‐17--‐ 2009.pdf

RIBEIRO, R. J. Ainda sobre o mestrado profissional. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 3, n. 6, 2006.

SILVA, P. A. D.; DEL PINO, J. O Mestrado Profissional na área de Ensino. HOLOS, v. 8, p. 318-337, 2016.

Published

2022-07-05

How to Cite

REINALDI, Maria Aldinete de Almeida; GIORDANI, Annecy Tojeiro.
DISCURSIVE TEXTUAL ANALYSIS AND CONTENT ANALYSIS: proximities and applicabilities in textual productions
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 79–98, 5 Jul. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13784. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos