SPANISH SOCIAL PEDAGOGY AND BRAZILIAN SOCIAL EDUCATION:

A SOCIO-EDUCATIONAL DIALOGUE ON THE AGENDA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.71

Keywords:

social pedagogy, social education, non-school educational practices

Abstract

This article on Social Pedagogy reflects about the possible contributions at organizing the field
of knowledge of Spanish Social Pedagogy for Social Education practices in Brazil; part of a systematic and
continuous research on non-school educational practices by the Study, Research and Extension Group Outside the Classroom, at the State University of Rio de Janeiro (UERJ) since 2016. Based on the reflections of language authors Spanish, such as Mendizábal (2017), Serrano, Llamas; Fernández-García (2014), Krichesky (2011), Esteban (2005) and Esteban, Gómez and Martínez (2013), the work defines the field of Social Pedagogy, the organization of Social Pedagogy in Spain, the references used by this field to shape practices throughout historical time-space and possible relationships – encounters and disagreements – with some existing practices and realities in the context of Brazilian Social Education. In this way, we can infer that the
reflective exercise on social educational practices in other realities, such as Spain, is relevant so that we can build a reflective path on non-school educational practices, enhancing an important theoretical field for thinking about new educational practices and attitudes towards socio-educational challenges in our country. 

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Author Biographies

Arthur Vianna Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor efetivo do PPGEdu (Programa de Pós-Graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais) da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Professor Adjunto do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Doutor em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP - 2011). Coordenador do Laboratório de Pesquisas e Produtos Pedagógicos para/com Educadores Sociais – LaPPes – UERJ e do Projeto de Extensão, Estudos e Pesquisas Fora da Sala de Aula, registrado na SR2-SR3 da UERJ/FFP. 

Marcio Bernardino Sirino, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor da Universidade Castelo Branco (UCB); Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ); Mestre em Educação (UNIRIO); Especialista em Gestão da Educação Pública (UNIFESP); Especialista em Alfabetização dos Estudantes das Classes Populares (UFF/Angra dos Reis); Pedagogo (UCB); Gestor, Pesquisador e Tutor em EaD do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão Fora da Sala de Aula (FFP/UERJ); Líder do Coletivo de Leituras e Investigações em Pedagogia Social (CLIPS/UCB); Membro do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral (NEEPHI/UNIRIO) e Integrante do Grupo de Pesquisa Currículo: conhecimento & cultura (UERJ). 

Published

2024-05-21

How to Cite

FERREIRA, Arthur Vianna; SIRINO, Marcio Bernardino.
SPANISH SOCIAL PEDAGOGY AND BRAZILIAN SOCIAL EDUCATION:: A SOCIO-EDUCATIONAL DIALOGUE ON THE AGENDA
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 353–369, 21 May 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13458. Acesso em: 2 jul. 2024.