The practice of teaching in a context of educational reforms
a way to control over teaching work?
DOI:
https://doi.org/10.18764/2358-4319v15n3.2022.32Keywords:
teaching work, educational reform, privatization of educationAbstract
This article aims to analyze the interface between recent educational reforms and teaching work, and its implications for the formation of teachers in basic education. This theme is part of the current context of commodification and privatization in education area, in which private agents have increased their power of influence over the educational sphere and, with this, they start to interfere in public education policies, as is the case of the reform proposals in this area. The focus of the analysis is the most recent changes proposed for the educational system, having as a cut the High School Reform (Law 13.415/2017), the Common Curriculum National Base (Resolution nº 4 of 2018) and Resolution CNE/CP nº 2/2019, which establishes the Common National Base for the Initial Formation of Basic Education Teachers (BNC- Formation). It starts with the hypothesis that the implementation of these reforms intensifies the precariousness of working conditions, career and teacher formation. Among the main results of the analysis, it was observed that these reforms have led to the devaluation of teaching knowledge and intellectual work, the emptying of teacher formation, the reduction of qualified workers and the precariousness of teaching work. This article is based on the theoretical and methodological framework of historical-dialectical materialism and is supported by the areas of Sociology of Education and Work.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Responsabilidade e Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Transferência de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas):
- Certifico que participei da elaboração deste trabalho;
- Não omitir qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Certifico que o texto é original isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Certifico que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto estiver sendo analisado e com a possibilidade de sua publicação pela Revista Educação e Emancipação;
- Transfiro os direitos autorais do trabalho submetido à Revista Educação e Emancipação, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia autorização seja solicitada por escrito à Revista Educação e Emancipação e esta a conceda.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.










