The “new” high school and Nietzsche
two opposing conceptions of education that is useful to life
DOI:
https://doi.org/10.18764/2358-4319v15n2.2022.19Keywords:
high school restructuring, life, NietzscheAbstract
One of the arguments most used by the government to justify the need for the restructuring of high school says that, with this restructuring, the education would be more focused on the students’ life. This argument relies on the matter of reducing the common workload to all students and enabling the choice of “training pathways” according to their interests and ambitions. However, as different researchers in the education field have been demonstrating, this restructuring follows neoliberal policies and guidelines. Thus, our objective in this text consists of arguing that if the “new” high school is useful in life, the conception of life adopted by it relies on neoliberal ideas. Therefore, we aim to oppose an education that is useful to life based on Friedrich Nietzsche’s philosophy, especially from Zarathustra’s speech on “the three transmutations of the spirit”. From a bibliographic methodology, an analysis of the legislation referring to the reform and an immanent critique of Nietzschean philosophy, we aim to show that, differently from the conception of the restructuring, the education based on Nietzsche’s ideas is not useful to life when relying on a pre-established conception of life, but is useful to make students establish their own values and their own life meaning.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Responsabilidade e Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Transferência de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas):
- Certifico que participei da elaboração deste trabalho;
- Não omitir qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Certifico que o texto é original isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Certifico que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto estiver sendo analisado e com a possibilidade de sua publicação pela Revista Educação e Emancipação;
- Transfiro os direitos autorais do trabalho submetido à Revista Educação e Emancipação, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia autorização seja solicitada por escrito à Revista Educação e Emancipação e esta a conceda.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.










