Historical and current configurations of the teaching profession: what is learned when one teaches?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.34

Keywords:

History of education, didactics, professional knowledges , teacher training, university

Abstract

What is learned when one teaches? The almost automatic answer is “the content allowed the teacher to teach”. Such answer deserves our reflection. Indeed, when we think about the organization of courses for training future teachers in Brazil, the Pedagogy course and the Teaching degrees, in many cases, the training is limited to the content and the associated methodologies with it. However, it is known that such formula does
not encompass the complexity of the pedagogical relationship. It is necessary to question how teachers in
practice and in training mobilize their knowledge to shape their practices. To address this issue the text articulates two strands: the first one takes a quick journey through the history of teacher training institutions, and the second one which aims, based on the testimonies of teachers from different areas, to reflect on the ways in which university teaching is experienced by those whose duty is to develop it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Marcílio Cândido, Universidade Federal de São Paulo

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Atualmente coordena o Programa de Residência Pedagógica do Curso de Pedagogia da Unifesp e integra o Grupo de Pesquisa 'História da Educação: Intelectuais, Instituições, Impressos" (Unifesp).

References

AZANHA, José Mário Pires. Uma reflexão sobre a didática. In: MOLINA, Olga. (org.) 3º Seminário A didática em questão. v. 1 São Paulo: FEUSP, 1985.

BONTEMPI JUNIOR, Bruno. A cadeira de história e filosofia da educação da USP entre os anos 40 e 60: um estudo das relações entre a vida acadêmica e a grande imprensa. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2001.

BOURDIEU, Pierre. La noblesse d’État: grandes écoles et sprit de corps. Paris: Editions de Minuit, 1989.

_______. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora UFSC, 2014.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A Escola e a República. São Paulo: Brasiliense, 1989.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 177-229, 1990. Disponível em: https://ppec.ufms.br/files/2020/09/A-hist%C3%B3ria-das-disciplinas-escolares-2020-09-21.pdf. Acesso em 27 de janeiro de 2024.

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 2. ed. São Paulo: Papirus, 1992.

CRUZ, Gisele Barreto da. 70 anos do curso de Pedagogia no Brasil: uma análise a partir da visão de dezessete pedagogos primordiais. Educação & Sociedade. Campinas, v. 30, n. 109, p. 1187-2009, set./dez. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400013. Acesso em 29 de janeiro de 2024.

NÓVOA, António. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. Teoria & Educação, n.4, p.109-139, 1991.

NÓVOA, António & SCHRIEWER, Jürgen. A difusão mundial da escola. Lisboa: Educa, 2000.

RIBEIRO, Renato Janine. Filósofos franceses no Brasil: um depoimento. In: Carlos Benedito Martins (org.). Diálogos entre França e Brasil. Formação e cooperação acadêmica. Recife, Fundação Joaquim Nabuco, 2005.

TARDIF, Maurice; RAYMOND Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educ. Soc. v. 21, n. 73, Campinas, dez. 2000. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313697013. Acesso em 27 de janeiro de 2024.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2012.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr.-jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LtdrgZFyGFFwJjqSf4vM6vs/?format=pdf. Acesso em: 27 de janeiro de 2024.

TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 61-88, 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24782000000200005&script=sci_abstract. Acesso em: 27 de janeiro de 2024.

VIEIRA, Cesar Romero Amaral. Protestantismo e educação: a presença liberal norteamericana na reforma Caetano de Campos–1890. 2006. Tese de Doutorado. Piracicaba/UNIMEP.

Published

2024-06-30

How to Cite

CÂNDIDO, Renata Marcílio; SILVA, Juliana de Souza.
Historical and current configurations of the teaching profession: what is learned when one teaches?
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–21, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23816. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Ensinar e aprender na universidade"