FOR AN EVALUATION OF CHATGPT AS AN AUXILIARY TOOL FOR WRITING ACADEMIC TEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n1.2023.6

Keywords:

academic writing, ChatGPT, artificial intelligence, natural language processing

Abstract

This work reflects on the human writing texts when supported by an artificial intelligence (AI) which uses Natural Language Processing. Following a brief theoretical contextualization, the methodological design is implemented. This procedure requires the chatbot "CHATGPT" to write an introduction to a scientific article based on a given abstract. A qualitative analysis is then performed between the human author's work and the text generated by ChatGPT, which implements natural language models. Finally, the capabilities of ChatGPT as an auxiliary tool for academic writing are assessed and compared.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro d'Alte, Universidade do Minho Instituto Politécnico de Macau

Doutoramento em Estudos da Criança pela Universidade do Minho, Portugal (2020); Mestrado em Estudos Portugueses Multidisciplinares pela Universidade Aberta, Portugal (2015); Licenciatura em Professor de Ensino Básico de Português-Inglês pela Escola Superior de Educação do Porto (2009); Membro CIEC - Universidade do Minho, Portugal; Professor no Instituto Politécnico de Macau, China.

Lia d'Alte, Universidade Aberta

Mestranda em Estudos de Língua Portuguesa, na Universidade Aberta, Portugal. Pós-graduada em Ciências da Educação – Promoção e Mediação da Leitura, na Escola Superior de Educação João de Deus, Portugal. Colabora, atualmente, com a Escola Portuguesa de Macau. 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLAYER, I.; GAGO, D. Espaços e estórias na obra de Rodrigo Leal de Carvalho: encontro com o escritor. Interdisciplinary journal of Portuguese Diaspora Studies,[S. l.] , n. 5, p. 111-124, 2016.

CAMPA, R. The rise of social robots: a review of the recent literature. Journal of Evolution and Technology, n. 26, p. 106–113, 2016.

CHAROLLES, M. Le résumé de texte scolaire: functions et principes délaboration. Pratiques, n. 72, p. 7-27, 1991.

COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2014.

D’ALTE, P. A MULHER e a Guerra do Pacífico. Leituras da representação feminina nas obras de Luís Cardoso e de Rodrigo Leal de Carvalho. Revista Rascunhos Culturais, v. 13, n. 26, p. 154-186, 2023.

D’ALTE, P. Inteligência artificial e poesia: uma reflexão sobre o caso dos “Poetry bots”. Revista 2i: estudos de identidade e intermedialidade, v. 2, n. 2, p. 165-177, 2020.

D’ALTE, P. FIGURAÇÕES da mulher na literatura de expressão portuguesa a Oriente: os casos de Luís Cardoso e de Senna Fernandes. E-Rei, revista de estudos interculturais, v. 10, p. 1-22, 2022.

D’ALTE, P. FIGURAÇÕES da mulher nos contos macaenses de Conceição, Ondina Braga e Senna Fernandes. Asas da palavra, v. 18, n. 2, p. 20-36, 2021.

GAGO, D. Travessias identitárias: representações dos refugiados em Macau na obra de Rodrigo Leal de Carvalho. ALEA, v. 20, n. 3, p. 277-298, 2018.

GYÖRGY, M.; SZŰTS, Z. What Is the Worth of Digital Content and Online Curriculum for Students? Lessons from survey conducted at BME. In: Autoria, SISY 2016; IEEE 14th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics. Szabadka, Serbia, p. 29–31. ago. 2016; p. 245–250, 2016.

HALPERIN, R. Reading and writing poetry: The recommendations of noted poets from many lands on the teaching of poetry in secondary schools. France: Unesco, 2005.

KANDA, T.; ISHIGURO, H. Human-robot interaction in social robotics. Boca Raton: CRC Press, 2013.

KAUFMAN, D.; SANTAELLA, L. O papel dos algoritmos de inteligência artificial nas redes sociais. Revista Famecos, n. 27, p. 1-10, 2020.

LABORINHO, A. P. Notas para um Requiem. In: Carvalho, R. L. Requiem por Irina Ostrakoff. Macau: Livros do Oriente, 2015.

LÉVY, P. O que é virtual?. São Paulo: Editora 34, 1997.

MUTHUKRISHNAN, N.; MALEKI, F.; OVENS, K.; REINHOLD, C.; FORGHAINI, B.; FORGHANI, R. Brief History of Artificial Intelligence. Neuroimaging Clinics of North America, v. 30, n. 4, p. 393-399, 2020.

OPENAI. ChatGPT (Default 3.5 versão de fevereiro). [Large language model], 2023.

PEREIRA, S.J.C. O delta literário de Macau. Macau: IPM, 2015.

RAMON, M. Centro e periferia da biblioteca lusógrafa. A literatura de Macau no sistema literário em língua portuguesa. Rotas a Oriente. Revista de estudos sino-portugueses,1, 119-132, 2021.

RIBEIRO, A. S.; MARTINS, J.; SOUZA, A. G. Possibilidades e Limites para Ensino de Programação Computacional nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. In: VI Simpósio Internacional de Educação e comunicação, 8., 2017. Anais [...].

Aracaju/SE: SIMEDUC, 2017.

SGOBBI, F. S.; NUNES, F. B.; BOS, A. S.; BERNARDI, G.; TAROUCO, L. M. R. Interação com artefatos e personagens artificiais em mundos virtuais. Brazilian Symposium on Computers in Education, p. 642-651, 2014.

WEIZENBAUM, J. E. A computer program for the study of natural communication between man and machine. Communications of AMC, v. 9, n. 1, p. 36-45, 1966.

Published

2023-06-28

How to Cite

D’ALTE, Pedro; D’ALTE, Lia.
FOR AN EVALUATION OF CHATGPT AS AN AUXILIARY TOOL FOR WRITING ACADEMIC TEXTS
. Revista Bibliomar, v. 22, n. 1, p. 122–138, 28 Jun. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/21144. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos