ANALYZING THE EDITORIALS OF A PERUVIAN NEWSPAPER
DOI:
https://doi.org/10.18764/2526-6160v21n1.2022.1Keywords:
Peru, presidential elections, text mining, El Comercio, editorialsAbstract
The editorials of the Peruvian newspaper "El Comercio" published from May 5 to June 6, 2021, are analyzed, the dates on which the political campaigns of the second electoral round to occupy the presidency of Peru were carried out. It is intended to obtain relevant information to understand the use of the terminologies communicated through the language written in that newspaper. The importance of carrying out this type of study lies in the potential that the theory of social representations has to place the researcher in front of the vision that the subjects have, that they construct and communicate the antagonistic attacks of the national social reality.
Downloads
References
BASTIN, G.; BOUCHET-VALAT, M. Media corpora, text mining, and the sociological imagination-a free software text mining approach to the framing of Julian Assange by three news agencies using R. Temis. Bulletin of Sociological Methodology, [s. l.], v. 122, n. 1, p. 5-25, 2014.
CÁRDENAS NEIRA, C.; CABALIN, C.; MONTERO, L. Análisis crítico de editoriales y su influencia en la conformación de políticas sobre la calidad de la educación en Chile: los casos de La Tercera y El Mercurio. Estudios Pedagógicos, Valdivia, v. 43, n. 1, p. 19-39, 2017.
EBERWEIN, T.; PORLEZZA, C.; SPLENDOR, S. Media as political actor. In: MAZZOLENI, G. (ed.). The international encyclopedia of political communication. London: Wiley-Blackwell, 2015. p. 1-9.
FORTUNY, E. J. D.; DE SMEDT, T.; MARTENS, D.; DAELEMANS, W. Media coverage in times of political crisis: a text mining approach. Expert Systems with Applications, [s. l.], v. 39, n. 14, p. 11616-11622, 2012.
KANEKO, T.; ASANO, T.; HIROFUMI, M. Estimating ideal points of newspapers from editorial texts. The International Journal of Press/Politics, [s. l.], v. 26, n. 3, p. 719-742, 2021.
LAZARIDOU, K.; KRESTEL, R.; NAUMANN, F. Identifying media bias by analyzing reported speech. In: IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON DATA MINING, 18-21 nov. 2017, New Orleans. Proceedings […]. New Orleans: IEEE, 2017. p. 943-948.
LINARES RODRIGUEZ, V.; PANIAGUA SANTAMARIA, P.; ABEJÓN MENDOZA, P. La matriz de la opinión en los periódicos: el artículo editorial. Sphera pública, [s. l.], v. 1, n. 14, p. 142-173, 2014.
LÓPEZ ARROYO, A. El artículo editorial como texto argumentativo: un estudio del género periodístico más razonador a la luz de la teoría de la argumentación. 2016. 266 f. Tesis (Doctorado en Ciencias de la Información) − Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2016.
MELTZER, K. Newspaper Editorial Boards and the Practice of Endorsing Candidates for Political Office in the United States. Journalism, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 83-103, 2007. Disponível em: http://jou.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1464884907072422. Acesso em : 13 abr. 2021.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2003.
NAVA, M.; MARQUES, F. P. J. From “leftist” to “president”: journalism and editorial coverage of Brazil’s Lula in five elections. Journalism Practice, [s. l.], v. 13, n. 10, p. 1200-1221, 2019. DOI: 10.1080/17512786.2019.1587640
ZUBIETA PACCO, R. Pedro Castillo. El Comercio, Lima, 13 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE
Senhores editores da Revista Bibliomar,
Declaro que submeti o artigo __________________________________ para avaliação e parecer, e que estou ciente das condições para publicação nesta revista, entre as quais destaco:
a) não há omissão de ligações ou acordo de financiamento entre aqueles que venham a se interessar pela publicação deste trabalho;
b) o trabalho é original e inédito e que não foi enviado nenhum texto similar a este, sob minha autoria, a outro periódico, durante o período em que este texto estiver sob a avaliação da Revista Bibliomar;
c) este trabalho é fruto de pesquisas por mim realizadas e não há omissão de nenhum autor por mim citado.
Respeitosamente,
Loca/data____________, ______/_____/_____
Assinatura do autor(es)
DIREITOS DE PUBLICAÇÃO
Qualquer usuário poderá ter direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.