Physical Education in remote education

contributions and reflections from the supervised

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n2.2023.30

Keywords:

supervised internship, remote teaching, Physical Education

Abstract

The present study deals with the specificity of the pedagogical practice in Physical Education in the so-called Remote Teaching from the contribution of supervised internship in the process of training collaborating teachers together with interns of the Physical Education course at the Federal University of Pará – Campus de Chestnut. In terms of objective, this text seeks to reflect on the characteristics and implications of the pedagogical practice of Physical Education in Remote Teaching. From a set of bibliographic, documental and notes sources from 12 trainees registered through a written activity, we indicate that although there may be possibilities for critical and innovative practices in this teaching model, due to the specificity of knowledge of the Body Culture of Movement as organic knowledge and the difficulty for the formative experience in the remote context, the realization of the Physical Education class in its fullness was detrimental to this teaching format.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Renan Santos Furtado, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA. Professor da Escola de Aplicação da UFPA. Integrante do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física (CAÊ-UFPA).

Elane Cristina Pinheiro Monteiro , Universidade Federal do Pará

Mestre em Currículo e Gestão da Escola Básica pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora da Escola de Aplicação da UFPA. Integrante do Grupo de Pesquisa em Práticas Pedagógicas para o Ensino na Educação Básica (GPRAPE).

References

ABREU, S. M. B. Fotonarratividade e ensino remoto: revelações do corpo consciente no ensino médio integrado. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 26, n. 1, p. 104-117, jan./abr., 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BETTI, M. A versão final da Base Nacional Comum Curricular da educação física (Ensino Fundamental): menos virtudes, os mesmos defeitos. Rev. Bras. Educ. Fís. Escolar, ano IV, v. 1, jul. 2018.

BETTI, M. Educação física e cultura corporal de movimento: uma perspectiva fenomenológica e semiótica. Revista da Educação Física/UEM. Maringá, v. 18, n. 2, p. 207-217, 2. sem. 2007.

BETTI, M. O que a semiótica inspira ao ensino da Educação Física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, 1994.

BRACHT, V. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. In: SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

BRACHT, V. Cultura Corporal, Cultura de Movimento ou Cultura Corporal de Movimento? In: Souza Júnior, M. Educação Física Escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: EDUPE, 2005. p. 97-106.

BRACHT, V. Educação Física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. 4. ed. Unijuí, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 356, de 19 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 356, de 20 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Brasília, DF, 2020.

BREGOLATO, R. A. Cultura corporal do jogo. 2. ed. São Paulo: Ícone, 2007.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

DARIDO, S. C.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar Educação Física: possibilidades de intervenção na escola. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FURTADO, R. S. Formar para ensinar e pesquisar: perspectivas para a relação entre ensino e pesquisa na formação de professores de educação física. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019.

FURTADO, R. S; SILVA, V. V. A; BRITO, A. B, S. Ensino Remoto e interdisciplinaridade: notas para (re)pensar o processo de escolarização no ensino médio. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 23, n. 2, abr./jun. 2021.

IWAMOTO, T. C; RAMOS, V. A. Documentos para a educação no município de Goiânia e as práticas pedagógicas da educação física no contexto da pandemia: um relato de experiência. Corpoconsciência, v. 26, n. 1, p. 185-200, jan./abr., 2022.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 19, 2002.

LE BRETON, D. Antropologia del cuerpo e modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión, 2002.

MILLS, C. W. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

OLIVEIRA, M. S. et al. Diálogos com docentes sobre ensino remoto e planejamento didático. Recife: EDUFRPE, 2020.

SAVIANI, D; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade. Revista publicada pelo Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior - ANDES-SN, ano XXXI, nº 67, p. 36-46, jan. 2021.

VAGO, T. M. Educação Física na escola: para enriquecer a experiência da infância e da juventude. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

VAZ, A. F. Dos corpos infantis em ambientes educacionais. Cadernos de Formação RBCE, p. 47-56, set. 2018.

Published

2023-07-13

How to Cite

FURTADO, Renan Santos; MONTEIRO , Elane Cristina Pinheiro.
Physical Education in remote education: contributions and reflections from the supervised
. Education and Emancipation, v. 16, n. 2, p. 249–274, 13 Jul. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20781. Acesso em: 16 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos