Teaching operations with integer numbers through playful activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-5777v9n2.2023.17

Keywords:

Teaching Mathematics, Playfulness, Elementary School, Pedagogical Proposal, Integer numbers

Abstract

This investigation, of a qualitative nature, has the purpose to analyze the implementation of a pedagogical proposal using playful activities to teach operations with integers and their contributions to the teaching and learning process in Elementary School. Initially a bibliographical research was carried out in order to understand the playfulness in the teaching of Mathematics and the teaching of integers in Basic Education and to develop a pedagogical proposal; subsequently, field research was developed, considering the need to apply the elaborate proposal and collect data for analysis. The field research was carried out in a 9th year elementary school class at a County public school in the city of Anajatuba, in the State of Maranhão – Brazil. With the application of the pedagogical proposal, it was possible to perceive important contributions of playful activities in the teaching of mathematics, specifically, in the teaching of integers, as, through the use of games, it was noted how important this methodological alternative was in conducting classes and of the activities carried out in the classroom. It is expected that this research will contribute to discussions about the teaching-learning process of Mathematics, as well as teaching activities regarding the choice of innovative strategies and methodologies to approach the objects of knowledge of this curricular component.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Maria Silva dos Santos, Universidade Estadual do Maranhão

Licenciada em Matemática pelo Programa Ensinar de Formação de Professores da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professora da Rede Municipal de Ensino de Anajatuba (MA).

Flávia Brito Viegas Protasio, Universidade Estadual do Maranhão

Licenciada em Matemática pelo Programa Ensinar de Formação de Professores da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

José Domingos da Conceição Martins, Universidade Estadual do Maranhão

Licenciado em Matemática pelo Programa Ensinar de Formação de Professores da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Rayane de Jesus Santos Melo, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professora Adjunta da UFMA.

References

ALVES, Eva Maria Siqueira. A ludicidade e o ensino de matemática: uma prática possível. Campinas, SP: Papirus, 2001. (Coleção Papirus Educação).

BONFIM, Jamile Souza. A utilização do lúdico no processo de ensino-aprendizagem relativo ao ensino do conjunto de números inteiros. 2016. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista – BA, 2016. Disponível em: <https://www2.uesb.br/cursos/matematica/matematicavca/wp-content/uploads/TCC-JAMILE-SOUZA.pdf>. Acesso em: 14 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 23 dez. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 19 fev. 2024.

CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso, 2007.

CURI, Edda; PIRES, Célia Maria Carolino; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça. Transformando a prática das aulas de Matemática. São Paulo: PROEM, 2001.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. (Coleção Formação de Professores).

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FRIDMANN, Adriana. O brincar no cotidiano da criança. São Paulo: Editora Moderna, 2006.

GONÇALVES, Renata Siano. Um estudo com números inteiros usando o programa Aplusix com alunos de 6ª série do Ensino Fundamental. 2007. 143 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/11201/1/Renata%20Siano%20Goncalves.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024.

GRANDO, Regina Célia. O jogo e suas possibilidades metodológicas no processo ensino-aprendizagem da Matemática. 1995. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, SP, 1995. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/83998. Acesso em: 22 jan. 2024.

GRANDO, Regina Célia. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. São Paulo, São Paulo: Paulus, 2004.

KAMII, Constance; DEVIRIES, Rheta. Jogos em grupo na educação infantil: implicações na teoria de Piaget. Tradução de Marina Célia D. Carrasqueira. São Paulo: Trajetória Cultural, 1991.

LEONTIEV, Aléxis N. Os Princípios Psicológicos da Brincadeira Pré-escolar. In: LEONTIEV, A. N., LURIA, A. R., VYGOTSKY, L. S. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. Tradução Maria da Penha Villalobos. 3. ed. São Paulo, Ícone/Edusp, 1991, 228p.

MARANHÃO. Secretaria de Estado da Educação. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019. Disponível em: https://drive.google.com/drive/folders/1ySAHICYIWheaFju__pkAbykeAbPsE7ce. Acesso em: 01 jan. 2024.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A séria Busca no Jogo: do Lúdico na Matemática. Educação Matemática em Revista. São Paulo: SBEM-SP, 1994.

ROCHA NETO, Francisco Tavares. Dificuldades na aprendizagem operatória de números inteiros no ensino fundamental. 2010. 81 f. Dissertação (Mestrado Profissional no Ensino de Ciências e Matemática) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/1440/1/2010_dis_ftrneto.pdf. Acesso em: 18 fev. 2024.

SANTIN, Silvino. Educação física: da opressão do rendimento à alegria do lúdico. Porto Alegre: Editora EST/ESEF. UFRGS, 1994.

SILVA, Amanda dos Santos et al. A ludicidade no estudo das operações com números inteiros. In: Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, II, 2017, Barreiras. Anais..., Barreiras, 2017. Disponível em: < https://itacarezinho.uneb.br/index.php/elem/article/view/9808>. Acesso em: 28 mar. 2024.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Cadernos do Mathema: jogos de Matemática do 1º ao 5º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SOUZA, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-596x2017000100021&script=sci_abstract. Acesso em: 7 jan. 2024.

SUPER ENSINO. 7º ano - Tipificação e História dos números inteiros. Youtube, 18 de janeiro de 2019. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=tFHUnihNNEE>. Acesso em: 28 mar. 2024.

VYGOTSKY, Lev S. Do ato ao pensamento. Lisboa: Morais, 1979.

Published

2024-04-19

How to Cite

SANTOS, Aline Maria Silva dos; PROTASIO, Flávia Brito Viegas; MARTINS, José Domingos da Conceição; MELO, Rayane de Jesus Santos.
Teaching operations with integer numbers through playful activities
. Ensino & Multidisciplinaridade, v. 9, n. 2, p. e1723, 1–16, 19 Apr. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/23115. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos