Suffering and psychic illness in postgraduation: the affective-cognitive unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.14

Keywords:

suffering and illness, postgraduate training, affect-cognition unity, historical-cultural psychology

Abstract

The objective of this article is to present the results of research that sought to identify and analyze the existence and causes of suffering and illness among postgraduate students in Psychology, based on Historical-Cultural Psychology. Field research was carried out through the application of questionnaires. Initially, a discussion will be presented about suffering and illness and the affect-cognition unit. Next, the information obtained from 135 questionnaires answered by postgraduate students will be presented. As a result, it was obtained that for most students, the difficulties in training are: reconciling work and postgraduate demands, lack of time, relationship with the advisor, financial difficulties, loneliness, low value of scholarships, high demands on post/self-billing and productivity collection. Furthermore, many students said they had experienced some form of illness and some mental problem in the last 12 months, such as anxiety and depression. The support networks for dealing with these problems are: colleagues, student grants, advisors and teachers. The conclusions obtained indicate that students consider that suffering and psychological illness are linked to postgraduate activity. Overcoming students’ suffering or illness cannot, therefore, be understood by reducing it to individual problems, but rather by taking into account historical-social conditions and analyzing the affective-cognitive unity that permeates training. The confrontation must be collective, creating objective conditions so that the training space can enhance the process of human development. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilda Gonçalves Dias Facci, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá. Doutora em Educação Escolar pela UNESP-Araraquara e Pós-doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da USP.

References

ANTUNES, R. Capitalismo pandémico y letalidad del trabajo: por un nuevo modo de vida. Revista Izquierda, St. Petersbutg-Russia, v. 1, p. 39-39, 2021. Disponível em: https://herramienta.com.ar/capitalismo-pandemico-y-letalidad-del-trabajo. Acesso em 10. ago 2023.

BERNARDO, M. H. Produtivismo e precariedade subjetiva na universidade pública: o desgaste mental dos docentes. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 26, spe, p. 129-139, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v26nspe/14.pdf. Acesso em: 08 fev. 2021.

CARVALHO, B. M. O sofrimento psíquico de estudantes da pós-graduação stricto sensu em Psicologia: reflexões a partir da Teoria da Atividade de A. N. Leontiev e da Patopsicologia de B. V. Zeirgarnik. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Faculdade de Ciências Humanas, Campo Grande, 2023.

CEMIN, M. Formação, adoecimento e cura: a experiência discente na pós-graduação stricto sensu na UFBA. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2021.

COSTA, C. F.; GOULART, S. Capitalismo acadêmico e reformas neoliberais no ensino superior brasileiro. Cad. EBAPE.BR, v. 16, n. 3, p. 396-409, 2018. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/65788/72433. Acesso em: 07 mar. 2021.

DAVIDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: Investigación psicológica teórica y experimental. Tradución de Marta Shuare. Moscú: Progreso, 1988.

DUARTE, A. M.; CÉSAR, M. R. A. Negação da Política e Negacionismo como Política: pandemia e democracia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109146. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DsjZ343HBXtdVySJcgmX3VS/?format=pdf. Acesso em: 23 out. 2022.

ESPER, M. B. S. B. Sofrimento/adoecimento do professor universitário e relações de trabalho: estudo a partir da psicologia histórico-cultural. Dissertação (Mestrado em Psicologia - Universidade Estadual de Marina, Maringá, 2019.

FARAGE, E. J.; COSTA, A. J. S.; SILVA, L. B. A educação superior em tempos de pandemia: a agudização do projeto do capital através do ensino remoto emergencial. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 1, p. 226-257, 2021. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/51906. Acesso em: 22 set. 2022.

FERNANDES, M. A.; RIBEIRO, A. A. A. Saúde mental na pós-graduação: reflexões e perspectivas sobre o adoecimento entre estudantes [editorial]. Revista de Enfermagem- UFPI, Teresina, v. 13, e5307, 2024-02-17, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/5307/4285. Aceesso em: 07 fev. 2024.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones del Hombre, 1978a.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978b.

LEONTIEV, A. N. Actividad Conciencia y Personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 1981.

LOUZADA, R. C. R.; SILVA FILHO, J. F. Formação do pesquisador e sofrimento mental: um estudo de caso. Psicologia em estudo. Maringá, v.10, n.3, p. 451-461. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pe/v10n3/v10n3a12. Acesso em: 20 jan. 2020.

LUKÁCS, G. Ontologia do ser social: os princípios ontológicos fundamentais de Marx. São Paulo: Ciências Humanas, 1979.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências da Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

MARTINS, F. S.; BIANCHETTI, L. O discente da pós-graduação stricto sensu: desistências e resistências, induções externas e adoecimentos. In: X CIDU - Congresso Ibero-Americano de Docência Universitária., 2018, Porto Alegre. Porto Alegre: ediPUCRS, 2018. v. 1. p. 1-14.

MARX, K., Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesús Raniere, São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

MONTEIRO, P. V. R.; FACCI, M. G. D. A base afetivo-cognitiva do sofrimento psíquico: reflexões a partir da psicologia histórico-cultural. In: BELLENZANI, R.; CARVALHO, B. P. (Orgs.). Psicologia histórico-cultural na universidade: saúde mental, sofrimento psíquico e psicopatologia. Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2023.

NOVAES MALAGRIS, L. E. et al. Níveis de estresse e características sociobiográficas de alunos de pós-graduação. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 184-203, 2009.

Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682009000200012&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em: 17 jul. 2020.

OLIVEIRA, A. S. D, PEREIRA, M. de S; LIMA, L. M. Trabalho, produtivismo e adoecimento dos docentes nas universidades públicas brasileiras. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo,v. 21, n. 3,p. 609-619, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v21n3/2175-3539-pee-21-03-609.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.

PIZZIO, A; KLEIN, K. Qualidade de vida no trabalho e adoecimento no cotidiano de docentes do Ensino Superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n.131, p. 493-513, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v36n131/1678-4626-es-36-131-00493.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

SILVA, F. G. Inconsciente e adoecimento psíquico na psicologia soviética. Relatório (Pós-doutorado). Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho. Botucatu/SP, Linha de pesquisa Saúde Mental, 2019.

SILVA, S. M. C.; SILVA: L. B.; PEGORARO, R. F.; MIRANDA, G. J. M.; FERREIRA, N. T.; SILVA, Y. B. Sofrimento de estudantes na Pós-Graduação Stricto Sensu – Contribuições da Psicologia Histórico-Cultural para a compreensão do Fenômeno. In: FACCI, M. G. D.; FILHO, A. M.; FÍRBIDA, F. B. Pesquisas e práticas sobre o sofrimento e o adoecimento com fundamentos na psicologia histórico-cultural. Curitiba: Appris, 2024. (No prelo).

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas IV: Psicología infantil. Traducción de Lidia Kuper. Madrid: Visor, 1996.

ZEIGARNIK, B. V. Introducción a la Patopsicologia. La Habana: Científico Técnica, 1979.

ZEIGARNIK, B. V. Psicopatologia. Madrid: Akal Editor, 1981.

ZOTESSO, M. C. Sofrimento psicológico em pós-graduandos: aspectos emocionais e comportamentais. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2021.

Published

2024-06-30

How to Cite

FACCI, Marilda Gonçalves Dias; MARINO FILHO, Armando; MONTEIRO, Patricia Verlingue Ramires; SILVA, Silvia Maria Cintra da.
Suffering and psychic illness in postgraduation: the affective-cognitive unit
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–29, 30 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23338. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos