Domino of cards: contributions of a game in the perspective of problem resolution to mathematical learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-5777v9n1.2023.11

Keywords:

Mathematical Education, First Grade of Elementary School, Game, Problem Resolution, Mathematical abilities

Abstract

This paper is an excerpt of a Master Degree research, already concluded. The investigation, which has a qualitative character, had the general aim of investigating which mathematical abilities of the Number thematic unit can be developed with children of the first grade of Elementary School by means of pedagogical proposals with card games in a problem solving resolution approach.  In order to achieve it, three types of card games were selected which had as a common thread the “Moments of a game” suggested by Grando (2004), adapted: familiarization with the game and first turns, researcher’s oral intervention during the turns, record of the game and game with competence. All those moments were filmed, photographed and registered in the researcher’s registration book to be analyzed. For this paper, just one of the games was selected: “Domino of cards” in order to present it in the perspective of problem resolution and its contributions for the mathematical learning process observed in a first grade class of Elementary School. Based on this game analysis, it was possible to understand the contributions of its use as a teaching methodological support, and the teacher had a clear proactive interventional role for the development of the expected mathematical abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carla Mariana Rocha Brittes da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica na Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT-UFSC). Mestra em Educação e Docência na Universidade Federal de Minas Gerais (Promestre-UFMG). Pedagóga pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG).  Professora da Educação Infantil na Prefeitura de Belo Horizonte.

Keli Cristina Conti, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorado em Educação, pela Faculdade de Educação da Unicamp. Mestra em Educação, pela Faculdade de Educação da Unicamp. Licenciada em Matemática pelas Faculdades Integradas de Amparo. Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário de Araras. Professora Adjunta do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente do Programa de Mestrado Profissional em Educação e Docência (Promestre).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Documento de caráter normativo que define o conjunto orgânico e progressivo de aprendizagens essenciais que todos os alunos devem desenvolver ao longo das etapas e modalidades da Educação Básica. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 15 fev. 2023.

BIKLEN, S. K.; BOGDAN, R. C. Características da investigação qualitativa. In: BIKLEN, S. K.; BOGDAN, R. C. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CONTI, K. C.; LONGO, C. A. C. Resolver problemas e pensar matemática. In: CONTI, K. C.; LONGO, C. A. C. (org). Resolver problemas e pensar matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2017. Série educação matemática.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012. Coleção formação de professores.

GRANDO, R. C. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.

KAMII, C.; HOUSMAN, L. B. Como as crianças adquirem conceitos numéricos? In: KAMII, C.; HOUSMAN, L. B. Crianças pequenas reinventam a aritmética: implicações da teoria de Piaget. Tradução Cristina Monteiro. 2.ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

MACEDO, L. de; PETTY, A. L. S.; PASSOS, N. C. Aprendendo com jogos e situações-problema. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Currículo Referência de Minas Gerais. Este documento foi construído a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e é resultado da revisão dos currículos pré-existentes nas redes públicas mineiras. Belo Horizonte, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_mg.pdf. Acesso em: 28 jun. 2019.

SILVA, C. M. R. B. da. Jogos de cartas e resolução de problemas: uma proposta pedagógica com o 1° ano do ensino fundamental. 2021. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/36328. Acesso em: 14 jun. 2023.

SILVA, C. M. R. B. da; CONTI, K. C. Problematicando: jogos de cartas para o desenvolvimento de habilidades matemáticas. Belo Horizonte: Ed. das Autoras, 2021. Disponível em: https://promestre.fae.ufmg.br/wp-content/uploads/2018/11/Problematicando-Jogo-de-Cartas-para-o-desenvolvimento-de-habilidades-mataematicas-CARLA-MARINA-R.B.-DA-SILVA.pdf. Acesso em: 16 maio 2023.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Resolução de problemas. Porto Alegre: Artmed, v. 2, 2000.

Published

2023-12-03

How to Cite

SILVA, Carla Mariana Rocha Brittes da; CONTI, Keli Cristina.
Domino of cards: contributions of a game in the perspective of problem resolution to mathematical learning process
. Ensino & Multidisciplinaridade, v. 9, n. 1, p. e1123, 1–15, 3 Dec. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/21789. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos