Laws nº 10.639/2003 and nº 11.645/2008 and anti-racist education: ideas of a group of chemistry teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-5777v8n2.2022.13

Keywords:

Anti-racist Education, Chemistry Teaching, Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, Teachers’ Training

Abstract

This study aimed to analyze the ideas of chemistry teachers about the possibilities and limitations of adopting an anti-racist perspective in the teaching of chemistry. In the theoretical discussion of the study, we adopted, mainly, the references of Silvio Almeida and Neusa Santos Souza in discussions about racism and the reference of Eliane Cavalleiro on anti-racist education. The participants were 19 master students from Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional da Universidade Federal Rural de Pernambuco during the course Seminários Web 2, taught remotely. As a research instrument, we used Google Forms containing 15 questions divided into seven questions related to the characterization of the participants, seven questions concerning the research object, and the authorization of the participants for the use of the research data. Although the discussions on the theme were highlighted as important in the answers, we observed little approximation to the issues related to Laws 10.639/2003 and 11.645/200 and anti-racist education. The themes mentioned by the group to support an anti-racist approach in the teaching of chemistry were skin color and chemical structures, black scientists in the history of chemistry, natural dyes used on the African continent, and medicinal herbs and indigenous cuisine.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Analice Almeida Lima, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professora associada do Departamento de Educação da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

 

References

ALMEIDA, S. L. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen Livros, 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BOTELHO, D. M. Religiões afro-indígenas e o contexto das exceções de direito. In: CÁSSIO, F. Educação contra a bárbarie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 13 set. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Brasília, 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm. Acesso em: 13 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 15 maio 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 1, de 17 de junho de 2004. Conselho Nacional de Educação, 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 15 maio 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.645 de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 15 maio 2018.

CAVALLEIRO, E. Educação anti-racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: Racismo e antiracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

GOMES, N. L. Educação cidadã. Etnia e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, E. Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

GRECA, I. M. Discutindo aspectos metodológicos da pesquisa em ensino de ciências: algumas questões para refletir. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.2, n. 1, p. 73-82, 2002.

LIMA, A. A. Diálogos entre o Ensino de Química e a Jurema Sagrada: possibilidades para a abordagem da história e cultura afro-indígena no ensino médio. In: CONGRESSO DE PESQUISADORES/AS NEGROS/AS DO NORDESTE, II. 2019, João Pessoa. Anais... João Pessoa, 2019.

MOREIRA, P. F. S. D. et al. A bioquímica do Candomblé–Possibilidades Didáticas de Aplicação da Lei Federal 10.639/03. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 85-92, 2011.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer: projetos, relatórios, monografias, dissertações e teses. Recife: Edições Bagaço, 2003.

OLIVEIRA, R. D. V. L.; QUEIROZ, G. R. P. C. Conteúdos Cordiais: Química Humanizada para uma Escola sem Mordaça. São Paulo: Física, 2017.

PEREIRA, J. C. R. Análise de dados qualitativos: estratégias metodológicas para as ciências da saúde, humanas e sociais. São Paulo: EDUSP, 2001.

PINHEIRO, B. C. S. @Descolonizando_saberes: mulheres negras na ciência. São Paulo Editora Livraria da Física, 2020.

PINHEIRO, B. C. S. História preta das coisas: 50 invenções científico-tecnológicas de pessoas negras. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.

ROSSATO, C.; GESSER, V. A experiência da branquitude diante dos conflitos raciais: estudos de realidades brasileiras e estadunidenses. In: CAVALLEIRO, E. Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

SILVA, E. M. S.; FRANCISCO JÚNIOR, W. E. Arte na Educação para as Relações Étnico-raciais: Um Diálogo com o Ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 79-88, 2018. https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160108

SOUZA, N. S. Tornar-se Negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio Janeiro: Zahar, 2021.

Published

2023-10-30

How to Cite

LIMA, Analice Almeida.
Laws nº 10.639/2003 and nº 11.645/2008 and anti-racist education: ideas of a group of chemistry teachers
. Ensino & Multidisciplinaridade, v. 8, n. 2, p. e1322, 1–12, 30 Oct. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/18720. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos