FROM WRITING TO READING:

THE DIALOGISM OF CLARICE FRERE`S MULTISSEMIOTIC DISCOURSE ON INSTAGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.21

Keywords:

Visual Poetry, Discursive genre, Social Media, Multimodality

Abstract

The technological advances and the advent of social media enabled both the emergence of new discursive genres and the reinvention of genres that already existed. In this scenario, the visual poetry of the writer Clarice Freire, published on Instagram, is an example of a genre that combines multiple semioses for the construction of meanings. Therefore, the justification of this article is the need to deepen research on digital discursive practices. The objective of this research is to discuss the multisemiotic discourse of Clarice Freire's visual poetry on Instagram and her contributions to the process of reading digital texts. To achieve this purpose, the methodology was qualitative, of the case study type, about the visual poetry of the author Clarice Freire on Instagram. The theoretical foundation is based on Bakhtin's Dialogical Discourse Analysis and his conceptions of genres, as well as on Santaella's theoretical contribution to the characterization of multimodality and types of readers. As a result, four texts were selected, on which the discussion about the multisemiotic aspects of the author's discourse took place. Finally, it was concluded that the articulation of multiple semiosis allied to the publication of texts in digital media enhances the multimodality of this genre that has increasingly reinvented itself in virtual reality.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Albert Mesquita, Universidade Católica de Pernambuco

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco e bolsista da CAPES. Especialista em Escrita Criativa pela PUC-RS/UNICAP (2020). Graduada em Licenciatura em Letras Português e Inglês pela Universidade Católica de Pernambuco (2022). Graduada em Direito pela Universidade Federal de Pernambuco (2017).

Roberta Varginha Ramos Caiado

Pós-Doutorado em Linguística Aplicada pela UCPEL. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE; Mestre em Letras/Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. rofessora/Pesquisadora da Universidade Católica de Pernambuco. Membro - colaboradora do Centro de Estudos em Educação e Linguagem - CEEL - da UFPE. Pesquisadora do NEHTE - UFPE.

References

ALMEIDA; Sandy Tavares de; PEREIRA, Márcia Helena de; AMORIM, Marina Martins Pinchemel. Dialogia da linguagem em Post de Facebook: pressupostos bakhtinianos em gênero discursivo digital. Revista Philologus, Ano 28, n. 82, Rio de Janeiro: CiFEFiL, jan./mai. 2022, p. 86-100.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. 1ª ed. São Paulo: Editora 34,2016.

BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017.

BRAIT, Beth; MELO, Rosineide de. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In. BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5ªed. 7ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021, p. 61-78.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães, et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. 1ª ed. Campinas: Pontes editores, 2022.

COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias para aprender. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

DENCKER, Klaus Peter. Da poesia concreta à poesia visual: um olhar para o futuro dos meios eletrônicos. In: VIEIRA, André Soares; DINIZ, Thais Flores Nogueira (Org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. v. 2. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012.p. 131-153.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2020.

FERNANDES, Caroline Bertini. A poesia visual de Clarice Freire e o leitor no Instagram: Estudo de caso sobre a

intermidialidade da poesia publicada na internet. 2019. 160 f.

Mestrado (Estudo de Linguagens) – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul,

FREIRE, Clarice de Souza. O fenômeno da reelaboração da poesia visual contemporânea brasileira: entre as redes sociais e os livros. 2021.

f Dissertação (Mestrado) - Universidade Católica de Pernambuco. Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem. Mestrado em Ciências da Linguagem, 2021.

FREIRE, Clarice de Souza. Pó de Lua. 1ª ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

FREIRE, Clarice de Souza. Pó de Lua nas noites em claro. 1ª ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016.

FREIRE, Clarice de Souza. Podeluaoficial.instagram. Disponível em: <https://www.instagram.com/podeluaoficial/>. Acesso em: 06 de junho de 2023.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. 3ª ed. 5ª impressão. São Paulo: Contexto, 2011.

MACHADO, Irene. Gêneros Discursivos. In. BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5ª ed. 7ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021, p. 151-166.

OLDONI, Cristiano. Práticas discursivas intersemióticas: dos tópicos semantizadores à construção de sentidos em textos multimodais de gêneros digitais. 2020. 150 f Tese (Doutorado) - Universidade de Passo Fundo. Programa de Pós-Graduação em Letras. Doutorado em Letras. 2020

PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas: Pontes, 2021.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. 1ª ed. São Paulo:

Parábola, 2019.

PINTO, Maria do Sameiro Oliveira. A literatura contemporânea no Instagram: a escrita feminina na instapoesia de Rupi Kaur. 2022. Dissertação de Mestrado – Universidade do Minho. Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas. Mestrado em Tradução e Comunicação Multilíngue. 2022.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. 1ª ed. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação Ubíqua: Repercussões na cultura e na Educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Humanos hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. 1ª ed. São Paulo: Paulus, 2021.

SOUSA, Francisco Diego; PEREIA, Crígina Cibelle. Proposta de leitura do gênero discursivo meme com enfoque nos multiletramentos. Instrumento: Revista de Estudos e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 24, n. 1,

jan./abr. 2022, p. 247-261.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e método. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2023-08-30

How to Cite

MESQUITA, Cristina Albert; CAIADO, Roberta Varginha Ramos.
FROM WRITING TO READING:: THE DIALOGISM OF CLARICE FRERE`S MULTISSEMIOTIC DISCOURSE ON INSTAGRAM
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 49–70, 30 Aug. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21693. Acesso em: 18 may 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções