MODALIZATION AND ARGUMENTATION

modalization as astrategy forthe construction of argumentative discoursein the editorial genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v7n21.2022.17

Keywords:

Argumentation, Argumentative discourse, Gender editorial, Modalization

Abstract

Seeking to know how the use of modalization contributes to the construction of argumentative discourse in the editorial genre, in this article, we aim to analyze the use of logical, deontic, and appreciative modalizations in the argumentative discourse of editorial, in the light of Discourse Analysis, Sociodiscursive Interactionism and the study of Argumentation. Therefore, weare based on the notions of Argumentation, with the studies of Amossy (2011), Charaudeau (2016), and Fiorin (2016); in the understandings about the editorial genre of Arbex Jr. (1992), Koche, Boff, and Marinello (2014), Pereira and Rocha (2006), and in the formulations about modalization of Coracini (1991) and Bronckart (2007). As a corpus, we use the editorial Justiça Conveniente from the newspaper Folha de S. Paulo, published on July 13, 2020. As for the methodological approach, were sorted to bibliographic research and the method of interpretive analysis, in a qualitative approach. As result, we observed the use of logical, deontic, and appreciative modalizations, which, in principle, express the subjectivity of the subject-enunciator, but can also create an objectivityeffect. With them, the one who argues evaluates, appreciates, criticizes, evidence, explains, finds,contradicts facts, approaches, or moves away from enunciated, defends, suggests, and imposes
thoughts. Thus, the modalizations are shown as true argumentative strategies, helping in the construction of the argumentative discourse of editorial, a time that through them the subject-enunciator is inserted itself in the enunciate, in an accentuated way, to defend its position, its interests, to persuade the subject-enunciator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deymika de Carvalho Florêncio, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Mestranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras de Bacabal (PGLB) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Bolsita da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES.

Paulo da Silva Lima, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Doutor em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - MACKENZIE. Professor adjunto da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras, Campus Bacabal (PGLB), da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

ABREU, Antônio Suarez. A arte de argumentar: gerenciando razão e emoção. São Paulo: Ateliê, 2001.

ARBEX JÚNIOR, A Editorial. In: MELO, José Marques de (org.). Gêneros jornalísticos na Folha de São Paulo. São Paulo: FTD, 1992.

AMOSSY, Ruth. Argumentação e Análise do Discurso: perspectivas teóricas e recortes disciplinares. Tradução de Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio Ferreira. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n.1, p. 129-144, nov. 2011.

BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 2007.

CARVALHO, Pietra. “Rachadinha”, relação com família e prisão: entenda o caso Queiroz. CNN Brasil, São Paulo, 19 jun 2020.

Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/amp/politica/2020/06/19/rachadinha-relacao-com-familia-bolsonaro-e-prisao-entenda-o-caso-queiroz. Acesso 08 set 2020.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. Coord. Da trad. CORREA, Ângela M. S.; MACHADO, Ida Lúcia. São Paulo: Contexto, 2016.

COM crescimento digital, Folha lidera circulação total entre jornais brasileiros. Folha de S. Paulo, São Paulo, 21 abr. 2019.

Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2019/04/com-crescimento-digital-folha-lidera-circulacao-total-entre-jornais-brasileiros.shtml. Acesso em 20 jul. 2020.

CORACINI, Maria José Rodrigues Faria. Um fazer persuasivo: o discurso subjetivo da ciência. -1. ed. São Paulo: Educ: Campinas, SP: Pontes, 1991.

FIORIN, José Luís. Argumentação. 1 Ed. São Paulo: Contexto, 2016.

JUSTIÇA conveniente. Folha de S. Paulo, São Paulo, 13 jul. 2020.

Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2020/07/justica-conveniente.shtml. Acesso em: 14 jul. 2020.

KOCHE, V. S.; BOFF, O. M. B.; MARINELLO, A. F. Leitura e produção textual: Gêneros textuais do argumentar e do expor. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

PEREIRA, R. M. F; ROCHA, T. F. Discurso Midiático: análise retórico-jornalística do gênero editorial. 2006. 93 f. (Monografia)-Universidade Federal de Alagoas Maceió, 2006.

Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/pereira-rose-mary-rocha-thais-discurso-midiatico.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado de argumentação. Porto Alegre: Instituto Piaget, 1999.

PRESTES, M. L. M. A pesquisa e a construção do conhecimento científico: do planejamento aos textos, da escola à academia. 4 ed. São Paulo: Rêspel, 2012.

Published

2022-09-17

How to Cite

FLORÊNCIO, Deymika de Carvalho; LIMA, Paulo da Silva.
MODALIZATION AND ARGUMENTATION: modalization as astrategy forthe construction of argumentative discoursein the editorial genre
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 7, n. 21, p. 33–58, 17 Sep. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/16735. Acesso em: 18 may 2024.