FROM THE PROPOSAL TO THE WRITING NOTE THOUSAND OF ENEM 2019:

NA ANALYSIS OF THE STRUCTURE OF THE TEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.33

Keywords:

Enem note thousand essay ENEM, Drafting proposal, Structure of texts, Discourse Analysis

Abstract

this article deals with the structural marks that make up an ENEM high-grade essay in relation to the essay proposal. For that, we are guided by the work of Paiva (2020); and, within the perspective of Discourse Analysis, we resort to the contributions of Authier-Revuz (1990, 2004), Pêcheux (1995) and Charaudeau (2009). The corpus consisted of an ENEM 2019 essay with a thousand marks. Regarding the results, observing the aspects of argumentative strategies, we follow the structural form in which the essay is configured; and we observed the structure and composition of the writing proposal and its relationship with the production of the texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: ______. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 11-80.

AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Heterogeneidades enunciativas. Cadernos de estudos lingüísticos, 19. Campinas, IEL. 1990.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Autoria, discurso e sujeito: uma questão de singularidade ou originalidade?. Interfaces, Guarapuava, v. 2, n. 2, p.22-30, 2011. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/19796/1/2011_art_lmtrbaptista.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. REDAÇÃO NO ENEM 2019: CADERNO DE QUESTÕES, 1 DIA, CADERNO 1 AZUL (aplicação regular). 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2019/caderno_de_questoes_1_dia_caderno_1_azul_aplicacao_regular.pdf. Acesso em: 2 mai. 2021.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. 1 .ed., 1ª reimpressão.- São Paulo: Contexto, 2009.

G1. Leia redações do Enem que tiraram nota máxima no exame de 2019. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/enem/2020/noticia/2020/06/03/enem-leia-10-redacoes-nota-mil-em-2019-e-veja-dicas-de-candidatos-para-fazer-um-bom-texto.ghtml. Acesso em: 2 mai. 2021.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil – ALB, 1996, 150p

GINZBURG, Carlo. Mitti Emblemi Spie: Morfologia e Storia. Torino, Einaudi. Tradução brasileira: Mitos Emblemas Sinais: Morfologia e História. F. Carotti (trad.). São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

PAIVA, Renata Ingrid de Souza. Redações nota mil do ENEM: um estudo analítico da massificação de sua estrutura e conteúdo. 2020. 131f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Traduzido por Eni Pulcinelli Orlandi, Lorenço Chacon J. filho, Manoel Luiz Gonçalves Corrêa e Silvana M. Serrani, 2. ed., Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

Published

2023-12-15

How to Cite

PAIVA, Renata Ingrid de Souza; CAMPOS, Sulemi Fabiano.
FROM THE PROPOSAL TO THE WRITING NOTE THOUSAND OF ENEM 2019: : NA ANALYSIS OF THE STRUCTURE OF THE TEXT
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 332–352, 15 Dec. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21717. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções