READING IN THE DAILY LIFE OF CHILDREN WITH DOWN SYNDROME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.36

Keywords:

Trisomy 21, Reading, Family-reading

Abstract

It analyzes the participation of the family or guardians in the development of the reading capacity of children with Down syndrome, aged between 5 and 11 years old. These children are attending the second to fifth year of elementary school. People with Down syndrome have cognitive impairment and, consequently, slower reasoning. It is this position that makes us re-edit the problem question proposed by Souza, in 2017 - “The absence of works on Down syndrome that discuss literacy issues makes us reflect: to what extent has the constitution of the person with Down syndrome been considered as a reader? More specifically, what is the participation of the family or those responsible for these children in training them as readers? This is the question we bring to the context of the city of Goiânia, for users of the Down Syndrome Association library. The research is exploratory, with a qualitative approach. As a data collection instrument, questionnaires sent to six mothers and fathers or guardians of children who attend and/or perform activities at the AsDown Library were used. The results reveal families that encourage their children in the process of acquiring reading since they were babies. Despite the difficulties present in language acquisition and cognitive limitations, those responsible believe that investing in reading helps their children to live in society and understand the world around them. It is concluded that the child with DS, from the perspective of those responsible for them, can become a reader based on their understanding, and the creative ability to imagine a plot for certain images expressed on the pages of the book.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keyla Rosa de Faria, Universidade Federal de Goiás

PhD student in Communication, Federal University of Goiás. Trainer professor of the Librarianship Course at UNICESUMAR, Maringá, Paraná. Tutor in the EaD Librarianship Course/Federal University of Goiás.

Mychelle Walleska Lisboa Lemes, HBF Instituto Educacional

Especialização em Psicologia, HBF Instituto Educacional. Graduada em Biblioteconomia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Brasil. 

Suely Henrique de Aquino Gomes, Universidade Federal de Goiás

Docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal de Goiás. Professora titular aposentada.

References

AGÊNCIA BRASIL. Inclusão é tema do Dia Mundial da Síndrome de Down. Brasília: EBC, 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2022-03/inclusao-e-tema-do-dia-mundial-da-sindrome-de-down. 9 jun. 2023.

BALÇA, Ângela; AZEVEDO, Fernando. Leitura em família. In: DEBUS, Eliane; AZEVEDO, Fernando; SPENGLER, Maria Laura P. Práticas de formação leitora. Braga (Portugal): Centro de Investigação em Estudos da Criança, Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2021. 162 p. (Coleção Plano Local de Leitura, 1).

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Brasil no PIRLS 2021: Sumario Executivo. Brasília, DF: Inep, 2023.Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pirls/resultados. Acesso em 15 maio 2023.

BRITO, Danielle Santos de. A importância da leitura na formação social do indivíduo. Revela: Periódico de Divulgação Científica da FALS. Ano IV - Nº VIII- JUN / 2010. P 1-35. Disponível em http://www.fals.com.br/revela/revela027/edicoesanteriores/ed8/Artigo4_ed08.pdf. Acesso em 20 de maio de 2023.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre/RS: Penso, 2010, p. 296

DALLA-DÉA, Vanessa Helena Santana ; DUARTE, Edison (org.). Síndrome de Down: informações, caminhos e histórias de amor. São Paulo: Phorte, 2009. 336 p.

FARIA, Keyla Rosa de. Biblioteca escolar no processo de ensino-aprendizagem da/o estudante com Síndrome de Down. 2017. 102 f. TCC (Graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/13265. Acesso em: 27 nov. 2018.

FARIA, Raquel Alexandra Neves de Oliveira. A influência do meio sócio-económico e cultural na aprendizagem da leitura e da escrita. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Especial)- Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Porto, Portugal, 2009. Disponível em: http://repositorio.uportu.pt/handle/11328/175. Acesso em: 13 jun. 2023.

FEISTAUER, Cláudia Madalena. O letramento na síndrome de down: o papel da família e da escola. 2014. 127 f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/6959#preview. Acesso em: 27 nov. 2018

GARCÊZ, Érica Sandoval. A formação de leitores. Só Pedagogia, 15 mar. 2019. Disponível em: https://www.pedagogia.com.br/artigos/formacaoleitores/

GÓES, Lúcia Pimentel. Introdução á literatura para crianças e jovens. São Paulo: Paulinas, 2010. 264 p.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO (ed.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. São Paulo: Instituto Pró-livro, 2016. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/atuacao/28-projetos/pesquisaretratos-da-leitura-no-brasil/8042-downloads-4eprlb. Acesso em: 27 nov. 2018.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO (ed.). Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: Instituto Pró-livro, 2020. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 23 maio 2023.

KOTLINSKI, Joe; KOTLINSKI, Susan. Teaching reading to develop language. Down Syndrome News and Update, U.S., v. 2, n. 1, p. 5-6, 2002. Disponível em: https://library.down-syndrome.org/en-us/news-update/02/1/teaching-reading-develop-language/. Acesso em: 14 jul 2019.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. 3. ed. São Paulo: Ática, 2009. 374 p.

LOURENÇO, Daniela Sofia Marques. Prática de ensino supervisionada e práticas de

leitura em família. 2022. Relatório final de Estágio (Mestrado Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico)- Escola Superior de Educação Viseu, Viseu, Portugal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/7387.

OLIVEIRA, Maria Alexandre de. A Literatura para crianças e jovens no Brasil de ontem e de hoje: caminhos de ensino. 2007. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2007

SCHLEICHER, Andreas. PISA 2018: insights and Interpretations 2018. Paris: OECD Publishing. Disponível em https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf. Acesso em 20 de maio de 2023.

SILVA, Marta Benjamin da; BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; NOGUEIRA, Carine Rodrigues. Políticas públicas para a leitura no Brasil: implicação sobre a leitura infantil. Ponto de Acesso, Salvador, v.6, n.3, p. 20-46, 2012. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/6437. Acesso em: 12 jul 2019.

SOUZA, Letícia Alves. As práticas de leitura de pessoas com síndrome de Down: implicações para a constituição do leitor. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística)- Universidade Federal de Santa Catarina, Blumenau, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/186592/PLLG0707-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em 20 maio 2023.

VALDEZ, Diane. História da infância em Goiás: séculos XVIII e XIX. 1. ed. Goiânia: Alternativa, 2003. 65 p.

ZILBERMAN, Regina. Leitura para a infância no século XIX brasileiro. FronteiraZ, São Paulo, n. 17, p. 22-42, 2016. Disponivel em: https://revistas.pucsp.br/index.php/fronteiraz/article/view/2941

Published

2023-12-30

How to Cite

FARIA, Keyla Rosa de; LEMES, Mychelle Walleska Lisboa; GOMES, Suely Henrique de Aquino.
READING IN THE DAILY LIFE OF CHILDREN WITH DOWN SYNDROME
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 405–429, 30 Dec. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21674. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções