NOTES ON READING AT BNCC:
READER TRAINING IN ELEMENTARY EDUCATION II
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.32Keywords:
BNCC, Ementary Education II, Reading, Reader trainingAbstract
Curricular proposals and policies have a great impact on school spaces, as they guide not only pedagogical practices but also the development of didactic materials and initial and
continuing education actions. Thus, the general objective of this article is to identify and analyze the concept of reading proposed by the BNCC of Elementary Education II (2017). To
achieve the objective, we carried out a document analysis focusing on the Reading Axis present in the language area of the Portuguese Language curricular component. Theoretically, we start from the dialogic conception of language (gem) arising from the Bakhtin Circle, as well as from
the different study approaches on reading in the field of Applied Linguistics. We conclude that
the BNCC presents a mixture of theoretical concepts - dialogic and cognitive -, demanding from teachers, producers of teaching materials and teacher trainers, a consistent theoretical foundation so that they can promote practices and teaching materials that effectively contribute to the formation of responsive student-readers and meaning-makers.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo, Editora WWMF Martins Fontes, 2011.
BORTONI-RICARDO, Stella. M. O professor-pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo, Parábola Editorial, 2008.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília, DF, MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio. Acesso em 20/02/2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília/DF: MEC/SEF, 1998.
CORACINI, Maria. J. R. F. (Org). O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. 3ª ed. Campinas, SP, Pontes Editores, 2010.
CUTY, Carlos R. J; REIS, Magali; ZANARDI, Teodoro A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
DE GRANDE, Paula. B. O pesquisador interpretativo e a postura ética em pesquisas em Linguística Aplicada. Eletras, v. 23, n. 23, 2011.
FERRAREZI JUNIOR, Celso. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 68. ed. Rio de Janeiro/São Paulo, Paz e Terra, 2019.
KLEIMAN, Angela. Abordagens da leitura. Scripta, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, 2004.
KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. 11ª Edição, Campinas, SP, Pontes, 2007.
KATO, Mary. O aprendizado da leitura. 1ª edição brasileira, Martins Fontes Editora, São Paulo, 1985.
KOCH, Ingedore V; ELIAS, Vanda. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. 1ª reimpressão, São Paulo, Contexto, 2010.
LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Coleções Ensaios. Porto Alegre: Sagra DC Luzzatto, 1996.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. [Reimpr]. Rio de Janeiro, E.P.U, 2020.
MARVOKÁ, Ivana. Language Epistemology of Dialogism. In: STAMENOV, Maxim (Ed). Language Structure, Discourse and the Access to Consciousness. Amsterdam, John Benjamins, 1997.
MOITA LOPES, Luiz P. da. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, Luiz. P. da. (Org). Por uma linguística aplicada Indisciplinar. São Paulo, Parábola Editorial, 2006.
MOITA LOPES, Luiz P. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A, v.10, n. 2, 1994.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo, Parábola Editorial, 2009.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. 5. reimp. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2019.
STREET, Braian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno, 1. ed, São Paulo, Parábola Editorial, 2014.
TÍLIO, Rogério. A Base Nacional Comum Curricular e o contexto brasileiro. In: GERHARDT, Ana Flávia L. M; AMORIM, Marcel A. de. (Orgs). A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. Campinas, SP, Pontes Editora, 2019.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo, 2ª edição, Editora 34, 2018.
ZANOTTO, Mara S. As múltiplas leituras da ‘metáfora’: desenhando uma metodologia de investigação. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 39, n. 67, 2014.
ZANOTTO, Mara. S; SUGAYAMA, Ariane. M. Um confronto heurístico entre práticas de letramento e as epistemologias do monologismo e do dialogismo. Signum: Estudos da Linguagem, v. 19, n. 1, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.