NOTES ON READING AT BNCC:

READER TRAINING IN ELEMENTARY EDUCATION II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.32

Keywords:

BNCC, Ementary Education II, Reading, Reader training

Abstract

Curricular proposals and policies have a great impact on school spaces, as they guide not only pedagogical practices but also the development of didactic materials and initial and
continuing education actions. Thus, the general objective of this article is to identify and analyze the concept of reading  proposed by the BNCC of Elementary Education II (2017). To
achieve the objective, we carried out a document analysis focusing on the Reading Axis present in the language area of the Portuguese Language curricular component. Theoretically, we start from the dialogic conception of language (gem) arising from the Bakhtin Circle, as well as from
the different study approaches on reading in the field of Applied Linguistics. We conclude that
the BNCC presents a mixture of theoretical concepts - dialogic and cognitive -, demanding from teachers, producers of teaching materials and teacher trainers, a consistent theoretical foundation so that they can promote practices and teaching materials that effectively contribute to the formation of responsive student-readers and meaning-makers.

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Author Biography

Cleber Ferreira Guimarães, Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande-MS

Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista. Possui pós-graduação em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura e em Educação Especial Inclusiva, ambas pela Uniasselvi. Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Cidade Verde. Graduado em Letras (Português/Inglês) pela Faculdade de Presidente Prudente, e em Pedagogia, pelo Instituto Superior de Educação Elvira Dayrell. Tem experiência no ensino de Língua Portuguesa nos Ensinos Fundamental II e Médio. No Ensino Fundamental I tem experiência no ensino de Língua Inglesa. Atuou (2014-2016) como Professor Tutor Presencial no curso de graduação em Letras da faculdade Anhanguera, no polo de apoio presencial de Mirante do Paranapanema. Atualmente, é Coordenador Pedagógico na Rede Municipal de Ensino de Brasilândia- MS. Temas de interesse: Leitura, Formação do Leitor; Letramento; Formação Docente.

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Published

2023-11-12

How to Cite

GUIMARÃES, Cleber Ferreira.
NOTES ON READING AT BNCC:: READER TRAINING IN ELEMENTARY EDUCATION II
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 307–331, 12 Nov. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21624. Acesso em: 13 may 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções