FOREIGN LANGUAGE READING IN HIGHER EDUCATION:

EXPERIENCE WITH SPANISH LESSONS IN THE JOURNALISM SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.22

Keywords:

reading, language teaching, Spanish Language, higher education, journalism

Abstract

This text is characterized by being the report of an experience lived in the Journalism major degree course scenario at Londrina State University, during the school year of 2020, in the teaching of the subject “Spanish Language for Journalism”. The proposal is to reflect on what is relevant in the teaching of reading, within the language teaching, focusing on Foreign Language, as well as in the Journalism professional formation. The Theoretical Frame of Reference raises the assumptions of Michèle Petit (2009) and Rosana Acquaroni Muñoz (2004), associated with other authors, and presents the concept and characterization of reading in different contexts, including in Formal Teaching and in Foreign Language learning. Finally, the report of three activities carried out in the mentioned subject is presented. The analysis of the results indicates that the students demonstrated relying on significant tools of reading comprehension. Through the conducted activities, they were able to increase and improve their reading and intercultural skills, as well as establish intertextual and interdisciplinary discussions that add to their citizen, academic and professional formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Luise Souza Xavier, Universidade Estadual de Londrina

 

 

Sheila Oliveira Lima, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Linguagem e Educação pela Universidade de São Paulo. Professora no Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas do CCH da Universidade Estadual de Londrina.

References

ACQUARONI MUÑOZ, R. La compresión lectora. In: Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I (eds.). Vademécum para la formación de profesores. Madrid: SGEL, 2004. p. 943–967.

ACQUARONI MUÑOZ, R. Del texto apropiado a la apropiación del texto: El tratamiento de la comprensión lectora en la enseñanza-aprendizaje de E/LE según las principals orientaciones metodológicas. Carabela. La comprensión lectora en el aula de E/LE. Madrid, SGEL, nº 48, p. 943-967, 2000.

BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Disponível em: <https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf>. Acesso em: 16 abr. 2023.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

FERNANDES, M. Fábulas fabulosas. Rio de Janeiro: Nórdica, 1991.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2001.

HALL, S. 2001, A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu Silva, Guacira Lopes Louro. 5ª ed. Rio de Janeiro, DP&A Editora.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: 34, 2009.

SILVA, E. T. Os descaminhos da escola: traumatismos educacionais. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão/Conselho Administrativo. Resolução CEPE/CA N° 004/2016 Reformula o Projeto Pedagógico do Curso de Jornalismo. Londrina: Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão/Conselho Administrativo, 2016. Disponível em: http://www.uel.br/prograd/documentos/resolucoes/2016/resolucao_04_16.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

Published

2023-08-30

How to Cite

XAVIER, Débora Luise Souza; LIMA, Sheila Oliveira.
FOREIGN LANGUAGE READING IN HIGHER EDUCATION:: EXPERIENCE WITH SPANISH LESSONS IN THE JOURNALISM SCHOOL
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 71–95, 30 Aug. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21517. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções