LITERARY EDUCATION:

A MEDIATION PROPOSAL IN THE PORTUGUESE CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.26

Keywords:

Formation of readers, Album book, Song

Abstract

This article discusses a proposal for reading mediation carried out in a 1st grade class, of the 1st Cycle of Basic Education, in a Portuguese public school, whose objectives were to contribute to the development of students' ability to read texts of different languages and expand their literary, cultural and artistic repertoire. To this end, we are based on the methodological assumptions of the
Literature based reading program (Yopp; Yopp, 2014), and we chose two Brazilian works: the bookalbum O voo da asa branca (Soud, 2012) and the song Asa branca (Gonzaga; Teixeira, 1947). As a result, the children performed procedures of reading the non-verbal texts in a sophisticated way
and full of subjectivity, filling in the gaps of the text and relating it to their own lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) com período sanduíche na Universidade de Évora (UE). 

Ângela Balça , Universidade de Évora

Doutora em Pedagogia e Educação. Professora Auxiliar no departamento de Pedagogia e Educação na Universidade de Évora. 

Sheila Oliveira Lima, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação. Professora Adjunta no departamento de Letras Vernáculas e Clássicas na Universidade Estadual de Londrina.

References

AZEVEDO, F; BALÇA, A. Educação literária e formação de leitores. In: AZEVEDO, F; BALÇA, A. (org.). Leitura e Educação literária. Lisboa: Pactor, 2016, p. 1-13.

BALÇA, A. Educação literária na escola. Antares, [s.l], v. 15, n. 36, (no prelo).

BALÇA, A. Relatório da unidade curricular: Educação Literária. Provas de Agregação em Ciências da Educação. 2020.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

COLOMER, T. De la enseñanza de la literatura a la educación literária. Comunicación, Lenguaje y Educación, n. 9, 21-31, jan./mar. 1991. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126236. Acesso em: 17 abr. 2023.

GONZAGA, L.; TEIXEIRA, H. Asa-Branca. 1947. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MhMIsfsoymg. Acesso em: 17 dez. 2022.

JOUVE, V. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 53-65.

MELLO, C. Sociabilidade literária. Anais do XXXV ENANPOLL, online, 2020.

ROUXEL, A. Lecture subjective: implication émotionnelle et cognitive du sujet lecteur. Eutomia, Recife-PE, v. 1, n. 22, p. 235-252, 2018. DOI: https://doi.org/10.19134/eutomia-v1i22p235-252.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUD, R. O voo da asa branca. São Paulo: Prumo, 2012.

TRIVIÑOS, A, N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

YOPP, H. K.; YOPP, R. H. Literature-Based Reading Activities. 6. ed. Nova Jersey: Pearson, 2014.

Published

2023-11-12

How to Cite

BATISTA, Patrícia Cardoso; BALÇA , Ângela; LIMA, Sheila Oliveira.
LITERARY EDUCATION: : A MEDIATION PROPOSAL IN THE PORTUGUESE CONTEXT
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 182–200, 12 Nov. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21391. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções