SONGISTS IN DIALOGUES:

desires, absences and listening to yourself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n13.2024.13

Keywords:

Artistic Research, Musical Creation, Conversation, Brazilian Popular Song

Abstract

This article aims to reflect in the light of autoethnography and artistic research on musical creation processes by the authors Gabriela Silveira and Sarah Alencar, both singers and composers in the realm of Brazilian popular song. To this end, we use conversation as a method for the emergence of self-listening, in which we focus on recordings of dialogues between the authors/artists, where the creative processes of each were discussed. The reflections on the dialogues fostered different perspectives, according to the singularities of each research. For Gabriela, in research on an already finished artistic process, the dialogue was reflected upon through the lens of subjectivity in musical creation. Based on the work of “Sentimental Cartography” by Suely Rolnik, the figure of the cartographer was related to the figure of the composer to consider how subjectivity and desires can drive the process of musical creation. From the conversation conducted, triggering materials were identified to weave relationships and provoke reflections on the theme in the realm of musical creation of the present authors. For Sarah, in research on an ongoing artistic process, the conversation enabled tracing a reflection on the relational aspect of the theoretical subjects addressed in her research. Based on the theme of rhythm addressed in the conversation with Gabriela, it is proposed that body, memory, word, voice, and sound be examined under their relational aspect, so that a new song can be created. In this way, the song is planned from its composition, arrangement and performance based on its relationship with absences, in an action of sculpting silence.

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Author Biographies

Gabriela Silveira de Andrade, Universidade Estadual de São Paulo

Musicista e pesquisadora, graduada em Música pela Universidade de São Paulo (USP) onde atualmente é mestranda na área de pesquisa em Processos de Criação Musical. Formada nos cursos de Canto MPB e Percussão MPB pelo Conservatório Dramático Musical "Dr. Carlos de Campos" de Tatuí e em Percussão Avançada pela Escola de Música do Estado de São Paulo (EMESP). Lançou seu primeiro álbum autoral em 2018 intitulado "Corrente", objeto de pesquisa do seu TCC, e o segundo álbum autoral em 2024 intitulado "No Grito Do Temporal", objeto de pesquisa do seu mestrado. Ganhou duas premiações em composição musical: Troféu Revelação 2013, pelo "Festival de Música de Itanhandú", e o Prêmio em Composição pelo "Festival Nascente USP 2019".

Sarah Alencar Alves, Universidade do Estado de São Paulo

Compositora, cantora, professora de canto, pesquisadora e mãe, Sarah Alencar iniciou sua carreira no cenário musical underground de Goiânia, sua cidade natal no centro do Brasil. Mudou-se para São Paulo onde se formou em Composição, concluiu mestrado em Musicologia e atualmente é doutorando em Processos de Criação Musical, todos pela Universidade de São Paulo. Em julho de 2023, a artista lançou seu primeiro álbum e show de autoria própria pelo selo YB Music, 'Nuestro Encontro'. Sua pesquisa atual é sobre a poética do corpo na criação musical, no campo da canção popular brasileira. Através da reflexão autoetnográfica e no campo da investigação artística, o trabalho pretende explorar as intersecções entre corpo, som, palavra e memória, numa perspectiva artística e reflexiva para a criação de um novo álbum.

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Published

2024-12-13

How to Cite

ANDRADE, Gabriela Silveira de; ALVES, Sarah Alencar.
SONGISTS IN DIALOGUES:: desires, absences and listening to yourself
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 7, n. 13, p. 97–120, 13 Dec. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/24216. Acesso em: 22 dec. 2024.