ENVIRONMENTAL EDUCATION IN MUNICIPAL SCHOOLS LADEIRA AND NOSSA SENHORA DA CONCEIÇÃO IN THE MUNICIPALITY OF SÃO BENTO/MA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n12.2024.2

Keywords:

Environmental Education, initial grades, São Bento, rural area 

Abstract

The present study brings a discussion about the importance of the Environment, more precisely in the initial grades of elementary school. In this sense, environmental education work was carried out in two municipal schools in the rural area of the municipality of São Bento, whose main objective was to evaluate the importance of introducing environmental education in the first years of teaching children based on activities carried out in the school and based on understanding the teachers’ conception of the topic. Therefore, as this is a qualitative, exploratory and
descriptive research, a field activity on environmental education was carried out with teachers, through the
application of a questionnaire, with open and closed questions, in addition to pedagogical dynamics with children, using toys and games made from recyclable materials. As a theoretical reference, we use authors such as: Coelho et al. (2015), Silva (2020), Oliveira (2021), Augusto (2013), Grzebieluka (2014). We concluded that it is extremely necessary to present this topic at an early age, in a more integrated and everyday way, since we found that schools only present the topic on commemorative dates.

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Author Biographies

Andressa de Jesus Silva Soares, Universidade Estadual do Maranhão

Graduanda no Curso de Tecnologia em Gestão Ambiental da Universidade Estadual do Maranhão, Campus de São Bento.

Daciléia Lima Ferreira, Universidade Estadual do Maranhão

Doutoranda em Ciências Sociais, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), sob orientação do professor Dr. Gilmar Santana. Mestra em Cultura e Sociedade, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), pelo Programa de Pós-graduação em Cultura e Sociedade (PGCult). Especialização em Antropologia Brasileira pela Faculdade Única (MG). Graduação no Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Campus de São Bernardo. Foi professora substituta de Sociologia no IFMA (Instituto Federal do Maranhão), Campus de São José de Ribamar (2020-2022). Atualmente é professora substituta de Metodologia Científica dos Cursos de Tecnologia em Gestão Ambiental, Direito e Tecnologia em Alimentos da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)/Campus de São Bento/MA. Tem experiência na área de Sociologia, Antropologia, com estudos em Memória, Identidade e Imaginário. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Patrimônio Cultural (GEPPaC) do PGCult (Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade), da Universidade Federal do Maranhão e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Meio Ambiente, Desenvolvimento e Cultura (GEPEMADEC), na linha de pesquisa 1: Imaginário Cultura e Meio Ambiente, da UFMA/Campus de São Bernardo.

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Published

2024-06-12

How to Cite

SOARES, Andressa de Jesus Silva; FERREIRA, Daciléia Lima.
ENVIRONMENTAL EDUCATION IN MUNICIPAL SCHOOLS LADEIRA AND NOSSA SENHORA DA CONCEIÇÃO IN THE MUNICIPALITY OF SÃO BENTO/MA
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 7, n. 12, p. 21–39, 12 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/23765. Acesso em: 3 jul. 2024.

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