A fluid approach in teaching physics in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-5777v8n2.2022.11

Keywords:

Hydrostatic, Hydrodynamics, Buoyancy, Teaching methodology, History of science

Abstract

This article was prepared with the intention of introducing the basic concepts of fluid physics with the use of historical facts and everyday experiences seeking a better learning by the students. In this sense, we take some practical situations from the students’ everyday lives (related to fluid physics) and connect the students’ prior knowledge with these everyday experiences with the basic concepts of fluid physics. The central idea is to show that with examples experienced by students in their daily lives, it is possible to build a bridge between common knowledge (linked to their everyday experience) and scientific knowledge. The methodology used in this research is characterized as exploratory, as it seeks to explain the problem and familiarize its understanding. We show that there are practical everyday examples that can help in learning the basic concepts of hydrostatics and hydrodynamics. The target audience of this article are undergraduate students and professors in physics or related areas, secondary and elementary school teachers, and high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wendel Vendregler Araujo Martins, Centro Municipal de Educação Infantil “Leonor Alcioni de Mello”

Licenciado em Física pela Escola de Formação de Professores e Humanidades da Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Professor no Centro Municipal de Educação Infantil “Leonor Alcioni de Melo” em Vila Verdes Mares em Goianira.

Clóves Gonçalves Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutor em Ciências pelo Instituto de Física Gleb Wataghin da Unicamp. Professor Titular da Escola Politécnica e de Artes da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Edson Vaz de Andrade, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Goiás. Professor Adjunto do curso de Licenciatura Plena em Física da Escola de Formação de Professores e Humanidades da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

References

BOFF, C. A.; BARROS, G. C. Importância da história no ensino da hidrostática. Revista Intersaberes, Curitiba, v.9, n. 17, p. 189-198, 2014.

FERREIRA, L. S. Trabalho pedagógico na escola: Do que se fala? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 591-608, 2018. https://doi.org/10.1590/2175-623664319

FONTANA, S. M. P. Arquimedes e a coroa do rei. Blog O SÉCULO XX. Disponível em: https://oseculoxx.blogspot.com/2013/09/arquimedes-e-coroa-do-rei.html. Acesso em: 09 set. 2022.

GASPARETTO, A. J. Aquedutos romanos. InfoEscola. Disponível em: https://www.infoescola.com/historia/aquedutos-romanos/. Acesso em: 09 set. 2022.

GOLDEMBERG, J.; LUCON, O. Energia e meio ambiente no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n. 59, p. 7-20, 2007.

MARTINS, A. F. P. História e filosofia da ciência no ensino: Há muitas pedras nesse caminho... Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 112-131, 2007.

MARTINS, R. A. Arquimedes e a coroa do rei: Problemas históricos. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 115-121, 2000.

NUSSENZVEIG, H. M. Curso de física básica: Fluidos, oscilações e ondas, calor. v. 2. 4. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2002.

PINTO, J. A. F.; SANTOS, V.; SILVA, A. P. B. Repertório docente para a abordagem histórico-investigativa: um exemplo com o efeito Seebeck. Ensino & Multidisciplinaridade, São Luís, v. 8, n. 1, e0122, 2022. https://doi.org/10.18764/2447-5777v8n1.2022.1

POLANYI, M. A dimensão tácita. Tradução: Eduardo Beira. [S. l.: s. n.]: 2020.

RONAN, C. A. História ilustrada da ciência: Oriente, Roma e idade média, v. 2. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

SERWAY, R. A.; JEWETT, J. W. Princípios de Física: Oscilações, Ondas e Termodinâmica. v. 2. 5. ed. Cengage Learning, São Paulo, 2014.

Published

2023-04-04

How to Cite

MARTINS, Wendel Vendregler Araujo; RODRIGUES, Clóves Gonçalves; ANDRADE, Edson Vaz de.
A fluid approach in teaching physics in basic education
. Ensino & Multidisciplinaridade, v. 8, n. 2, p. e1122, 1–11, 4 Apr. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/20433. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos