uses and appropriations of Instagram affordances by journalism:

a case study of @portalg1

Authors

  • Amanda Caroline Dörr Ferreira Universidade Feevale
  • Sandra Portella Montardo Universidade Feevale
  • Vanessa Amália Dalpizol Valiati Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.18764/2176-5111v19n33.2024.10

Keywords:

Journalism on Instagram, Instagram’s Affordances, Digital Journalism

Abstract

This article aims to identify the appropriations of affordances on Instagram by Portal G1. In this regard, the research conducts a case study of the profile of Portal g1 (@portalg1), which combines techniques of bibliographic research and content analysis (OLIVEIRA, 2003). The corpus of the analysis consists of the posts from July 1st to July 4th, 2023, totaling 50 posts, including videos, carousels, and static images, evaluated based on the categories established by Bucher and Helmond (2018). As a result, through the cross-referencing of data, the uses of high-level and low-level affordances by the profile are revealed, focusing on the resources and limitations provided by the platform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Caroline Dörr Ferreira, Universidade Feevale

Mestranda em Indústria Criativa e Bacharela em Jornalismo. Universidade Feevale.

Sandra Portella Montardo, Universidade Feevale

Doutora em Comunicação. Universidade Feevale

Vanessa Amália Dalpizol Valiati, Universidade Feevale

Doutora em Comunicação e Informação. Universidade Feevale.

References

Bucher, T., & Helmond, A. (2018). The Affordances of Social Media Platforms. In J.

Burgess, T. Poell, & A. Marwick (Eds.), The SAGE Handbook of Social Media (pp. 233–253). SAGE Publications.

D'Andréa, C. (2020). Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. EDUFBA.

Etus. (2021, 21 de junho). As maiores redes sociais em 2021. https://etus.com.br/blog/asmaiores-redes-sociaisem2021/#:~:text=Atualmente%2C%20o%20Instagram%20possui%201,a%20plataforma%20tod

os%20os%20dias

Ferreira, B. G. A. (2019). Os principais motivos que fazem os usuários brasileiros interagirem com empresas no Instagram (Dissertação de Mestrado). Universidade de Lisboa. https://www.repository.utl.pt/bitstream/10400.5/19040/1/DM-BGAF-2019.pdf

g1. (2023). Sobre o g1. https://g1.globo.com/institucional/sobre-o-g1.ghtmlInstagram. (2023). Instagram Ranking Explained.

https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-ranking-explained/203 Cambiassu, v. 19, n. 33 – Jan./Jun. 2024

Jurno, A. C. (2020). Facebook e a plataformização do jornalismo: uma cartografia das disputas, parcerias e controvérsias entre 2014 e 2019. In Anais do 18º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. SBPJor.

Montardo, S. P., Valiati, V. A. D., & Silva, C. (2022). Affordances e produção de conteúdo no Instagram: análise do perfil “Fora do Plástico”. Comunicação & Informação, 25, 643–667. https://doi.org/10.5216/ci.v25.71600

Oliveira, D. C. (2008). Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista Enfermagem UFRJ, 16(4), 569-576.

Poell, T., Nieborg, D., & Duffy, B. (2021). Platforms and Cultural Production. Polity Press.

Piza, M. V. (2012). O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica

(Monografia de Bacharelado em Ciências Sociais). Universidade de Brasília.

https://bdm.unb.br/bitstream/10483/3243/1/2012_MarianaVassalloPiza.pdf

Quadros, C., Rasêra, M., & Moschetta, A. (2011). Jornalismo para tecnologias móveis: o consumo entre jovens. In Anais do 9º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo.

SBPJor. https://www.academia.edu/download/31045130/CC_40.pdf

Reuters Institute. (2023). Digital News Report 2023.

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2023-06/Digital_News_Report_2023.pdf

Silveira, S. C. (2016). Modelos de negócio no jornalismo digital. In S. C. Silveira et al.

(Orgs.), Tendências em Comunicação Digital (pp. 78-93). Commais.

Van Dijck, J., et al. (2020). Plataformização. Revista Fronteiras: Estudos Midiáticos, 22(1).

https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01204 Cambiassu, v. 19, n. 33 – Jan./Jun. 2024

We Are Social & Meltwater. (2023). Digital 2023 Brasil. https://datareportal.com/reports/digital-2023-brazil

Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso: planejamento e métodos (C. M. Herrera, Trad.). Bookman.

Published

2024-07-01

How to Cite

FERREIRA, Amanda Caroline Dörr; MONTARDO, Sandra Portella; VALIATI, Vanessa Amália Dalpizol.
uses and appropriations of Instagram affordances by journalism:: a case study of @portalg1
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 19, n. 33, p. 185–204, 1 Jul. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/23898. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos