READING COMPREHENSION OF PEOPLE WITH T21:

A RATIONAL ANALYSIS OF THE CLOZE TEST CLOZE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.19

Keywords:

Reading, Reading comprehension, Trisomy of chromosome 21

Abstract

It aimed to investigate the reading comprehension of people with Trisomy 21 (T21), based on rational
analysis of the cloze test. Three people with T21 participated in this study, aged between 15 and 18 years,
studying between the 7th and 9th of elementary school II, in a regular school network. All were submitted to
three cloze tests: one rigid (TAYLOR, 1953) and two rational (KLEIMAN, 1989). In each test, participants had to fill in ten gaps, recovering words deleted from the original text. Data were analyzed, following the model of the
syntactic and semantic acceptability scale (CLARKE AND BURDELL, 1977 apud LEFFA, 1996). Our results showed
poor performance of the three participants in filling in the gaps, as we observed little syntactic and semantic
acceptability of the words used to fill in the gaps. This demonstrates difficulties in using context and knowledge
of the world to retrieve meanings and linguistic knowledge to relate the chosen words with terms present in the
text, thus causing problems in reading comprehension. We believe that these difficulties are related to the
specificities of the person with T21, such as cognitive delay, language and memory impairment, which
contribute to the difficulty in drawing inferences, excessive use of analysis-synthesis and inappropriate and/or
non-existent use of strategies metacognitive.

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Author Biographies

Glaubia Ribeiro Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Discente

Doutoranda em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2018). Possui graduação em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2016). Integra o projeto de extensão Núcleo Saber Down. Atua principalmente na seguinte área: aquisição e desenvolvimento de linguagem típico e atípico.

Marian Oliveira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Docente

Doutora em Linguística, pela Unicamp, Campinas, Brasil, área de concentração Fonética e Fonologia. Interessa-se por estudos sobre patologia de linguagem (aspectos de aquisição e desenvolvimento de linguagem falada e escrita, questões de leitura de pessoas com síndrome de Down, autismo, com implante coclear e outras condições). Tem descrição fonético-acústica realizada de aspectos da fala de pessoas com Down, bem como promoveu a interpretação fonológica desses dados; investigação sobre processamento de leitura e desenvolvimento de escrita em pessoas com Down.

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Published

2023-09-17

How to Cite

MOREIRA, Glaubia Ribeiro; OLIVEIRA, Marian.
READING COMPREHENSION OF PEOPLE WITH T21: : A RATIONAL ANALYSIS OF THE CLOZE TEST CLOZE
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 121–145, 17 Sep. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21686. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções