LITERATURE AND INTERCULTURALITY

A BASIC RELATIONSHIP TO THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n22.2023.5

Keywords:

Literary education, Interculturality, Reader training

Abstract

From a dialectical perspective between literature and interculturality, we intend to highlight some aspects necessary for the formation of the reader and highlight, in particular, a brief historical journey of curricular norms that include questions about cultural plurality and literature, above all, the orientation instituted on the obligatoriness of the theme History and Culture American and Afro-Brazilian and Indigenous from the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008 and its implications in the school space. To do so, we resorted to Teresa Colomer's contributions, among others, to follow the path of literary education at school and then present the issues that encompass interculturality, resuming some concepts of Cultural and Postcolonial Studies, in addition to the contributions of James Banks on multiculturalism. We found that the listed aspects consider that the literature expands the horizons of human formation; the intercultural perspective permeates the different societies of the globalized world; it is essential to understand, in literary experiences, how the principles of alterity that permeate relationships are constituted, as well as the historical and cultural circumstances also intertwined in these relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michelle Mittelstedt Devides, Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2003), mestrado em Letras pela Universidade de Marília (2015) e Doutorado em Letras pela UNESP - Assis (2022). Atualmente é professora de Língua Portuguesa, Literatura e Redação do IFMT - Campus Primavera do Leste. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas de leitura; literaturas africanas de língua portuguesa; interculturalidade.

References

ALMEIDA, M. A. B.; SANCHEZ, L. P. Implementação da Lei 10.639/2003: - competências, habilidades e pesquisas para a transformação social. Pro-Posições, Campinas, v. 28, n. 1, p. 55-80, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000100055&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 nov. 2019.

BANKS, J. A. An Introduction to Multicultural Education U. S.: Allyn & Bacon, 1999.

BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

BRADBURY, R. Fahrenheit 451. Tradução: Cid Knipel. São Paulo, Globo, 2007.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. D.O.U. de 10 de jan. de 2003.

BRASIL. Lei n. 11.645 de 10 de março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. D.O.U. de 11 de mar. de 2008.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução Mariza Corrêa. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BONNICI, T. Resistência e intervenção nas literaturas pós-culturais. Maringá. Eduem, 2009a.

BONNICI, T. Teoria e crítica pós-colonialistas. In: BONNICI, Thomas; OSANAZOLIN, Lucia (org). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3.ed. Maringá. Eduem, 2009b.

CANDAU, V. M. Educação intercultural e práticas pedagógicas. Documento de trabalho. Rio de Janeiro: GECEC, 2013.

CANDIDO, A. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 9. ed. São Paulo: Editora Nacional, 2006.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011.

CEVASCO, M. E. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Bontempo Editorial, 2003.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni, São Paulo: Editora Global, 2007.

CULLER, J. Teoria literária: uma introdução. Tradução Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca, 1999.

DEVIDES, M. M. Leitura literária e interculturalidade: experiências na formação do leitor de ensino médio técnico. Tese de doutorado – Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Faculdade de Ciências e Letras. Assis, 2022. Disponível em: file:///D:/Usu%C3%A1rio/Documents/VIDA%20PROFISSIONAL/Artigos%202023/TESE_Michelle%20Mittelstedt%20Devides_2022.pdf. Acesso em: 22 fev. 2023.

FLEURI, R. M. Intercultura: estudos emergentes (org.). Ijuí: Ed. Unijuí, 2001.

FONSECA, M. N. S.; MOREIRA, T. T. Panorama das Literaturas Africanas de Língua Portuguesa. Caderno CESPUC de Pesquisa. Série Ensaios, v. 16, p. 13-69, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz e Terra,1987.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Org. Liv Sovik. Tradução Adelaine La Guardia Resende. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

LEITE, A. M. Oralidades & escritas pós-coloniais: estudo sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

MACEDO, T; CHAVES, R. Literaturas de língua portuguesa: marcos e marcas – Moçambique. São Paulo: Arte & Ciência, 2007. (Coleção Literaturas de Língua Portuguesa, v.4).

MORGADO, M.; PIRES, M. N. Educação intercultural e literatura infantil: vivemos num mundo sem esconderijos. Lisboa: Edições Colibri, 2010.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2009.

PROENÇA FILHO, D. A trajetória do negro na literatura brasileira. In: Estudos Avançados, São Paulo, v.18, n.50, jan./abril 2004, p.161-193. Disponível em em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9980. Acesso em:30 de setembro de 2021.

SAID, E. W. Cultura e imperialismo. Tradução Denise Bottmann, São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SANTIAGO, M. C.; AKKARI, A..; MARQUES, L. P. Educação intercultural: desafios e possibilidades. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

SILVA, M.; PEREIRA, M. M. Percurso da lei 10639/03 e o ensino de história e cultura africana no Brasil: antecedentes, desdobramentos e caminhos. Em Tempo de Histórias - Publicação do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) Nº. 22, Brasília, Jan. – jul. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/23810. Acesso em: 23 de out. de 2019.

SOUSA, R. R.; SANTOS, K.. A lei 10.639/2003 e a literatura afro-brasileira. In: RAMOS JÚNIOR, Demival.; MELO, Márcio Araújo de. (orgs). O ensino de literatura africana: textos, sujeitos e práticas. Palmas: EDUFT, 2018, p.147-175.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Tradução Caio Meira. 6. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2016.

Published

2023-06-09

How to Cite

DEVIDES, Michelle Mittelstedt.
LITERATURE AND INTERCULTURALITY: A BASIC RELATIONSHIP TO THE EDUCATIONAL CONTEXT
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 22, p. 97–119, 9 Jun. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21544. Acesso em: 12 may 2024.