THE THE SYMBOLIC, THE ICONIC AND THE INDEXICAL LECTOR:

A PROPOSAL CLASSIFICATION FOR VOICE AGENTS OF AUDIOBOOKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.37

Keywords:

audiobook, performance, lector, semiotic, intermidiality, Intermedial studies

Abstract

Narrator, announcer, actor, reader, or lector: in the context of audiobooks, these are some of the main terms used to define the voice agent responsible for performing the reading aloud of a text in this media type. In light of this scenario, this article seeks to define which, among this list, best fits conceptually with this entity, as well as establish the different types of vocal performances that can be perceived in audio media products. Being an integral part of a larger Doctoral research project that focuses precisely on audiobooks from the perspective of Intermediality Studies through the theory proposed by Lars Elleström (2021), along with other authors with complementary propositions, this article presents, at first, the relationships between the human body as a technical medium of display. Then, we argue why the term "lector" is, among the possibilities, the one that best defines the voice agent. From there, we expand this nomenclature to three types of lectors that can be found in audiobook products, based on Peircean semiotics, which we denominate as symbolic lector, iconic lector, and indexical lector. Finally, we present the conclusions reached through this study and the possibilities for further developments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaimeson Machado Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul

Jaimeson Machado Garcia é graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (2013, UNIFRA, Santa Maria - RS) e em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria (2014, UFSM, Santa Maria - RS). Mestre pelo do Programa de Pós-graduação em Letras com bolsa do Programa BIPSS - Bolsas Institucionais para Programas de Pós-Graduação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Edital 01/2019, UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) e doutorando também pelo do Programa de Pós-graduação em Letras (UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) com bolsa PROSUC/CAPES - Modalidade II. (

Ana Cláudia Munari Domingos Pelisoli, Universidade de Santa Cruz do Sul

Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz do Sul. Subcoordenadora dos Cursos de Letras, Letras EaD e Secretariado Executivo da Universidade de Santa Cruz do Sul (2020-atual). Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011), na área de Teoria da Literatura. Pós-Doutorado em Comparative Studies - Intermediality, na Linnéuniversitetet, Suécia, Linhas de Pesquisa: Estudos literários e midiáticos e Estudos de Mediação em Leitura. Mestrado em Teoria da Literatura (Pucrs, 2006). Graduada em Letras. Grupos de pesquisa: Genalim (CNPq); Intermídia (CNPq); Literatura, artes e mídias (Anpoll). Projetos de pesquisa: Linguagens e suas tecnologias: intermidialidade e leitura; Intermidialidade: objetos, teorias, metodologias e práticas (Bolsa de Produtividade em Pesquisa CNPq); Linguagens e suas tecnologias: leitura das mídias na Educação Básica. Coordenadora do GT Intermidialidade: Literaturas, Artes e Mídias (2018-atual). Membro do Conselho da Anpoll (2020-atual). Membro do corpo editorial da Revista Rizoma (2021-atual). Atua principalmente nos seguintes temas: Teoria da Literatura; Literatura Comparada; Intermidialidade; Linguagens e suas tecnologias na Educação Básica; Ficção contemporânea; Quadrinhos; Cinema; Leitura das mídias. Email: ana.c.munari@gmail.com.

Ângela Cogo Fronckowiak

Ângela Cogo Fronckowiak é professora adjunta e pesquisadora da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), RS, Brasil. Atua na Graduação dos Cursos de Letras e Pedagogia, na Extensão e no Programa de Pós-Graduação em Letras, área de concentração Leitura, linha de pesquisa: Estudos de Mediação em Leitura. É, também, professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação. Possui graduação em Letras, habilitação em Português e respectivas Literaturas (1994) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestrado em Letras, área de concentração Teoria da Literatura (1997) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Doutorado em Educação (2013) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), área de concentração Estudos das Infâncias. Foi coordenadora (2000-2002; 2014-2017) e subcoordenadora (2018-2019) do Curso de Letras da UNISC, coordenando, também, o subprojeto Letras Português do PIBID-UNISC (2010-2018). Recebeu o Prêmio Açorianos de Literatura - Categoria Ensaio de Literatura, Secretaria Municipal de Cultura de Porto Alegre (2007). Integra o grupo de pesquisa Estudos Poéticos: Educação e Linguagem CNPq, no qual coordena a atividade permanente de extensão Encontros com a Poesia https://www.unisc.br/site/poesia/index.html. É membro do Grupo de Pesquisa RELER - Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Leitura (PUC - Rio). Tem experiência, principalmente, com os temas: letramento literário - mediação leitora - leitura e infância - experiência poética - imaginação criadora e vocalização poética.

References

ADAMS, Douglas. O restaurante no fim do universo. Ledor: Adriano Pellegrini. São Paulo: Editora Arqueiro, 2022. Audiolivro.

ASSIS, Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. Ledor: Gustavo Ottoni. São Paulo: Editora Globo, 2019. Audiolivro.

BÄCKSTRÖM, Per; FÜHRER, Heidrun; SCHIRRMACHER, Beate. The intermediality of performance. In: BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate. Intermedial studies: an introduction to meaning across media. New York: Routledge, 2022.

BAJARD, Élie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 2014.

BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate. Intermedial studies. In: BRUHN, Jørgen Bruhn; SCHIRRMACHER, Beate. Intermedial studies: an introduction to meaning across media. New York: Routledge, 2022.

CERVANTES, Miguel de. Dom Quixote de la Mancha. Ledor: Jaime Leibovich. Publisher: Audible, 2018. Audiolivro.

COELHO, Paulo. Maktub. Ledor: Raul de Orofino. Barcelona: Sant Jordi Asociados, 2021. Audiolivro.

ELLESTRÖM, Lars. As modalidades das mídias II: um modelo expandido para compreender as relações intermidiais. Tradução: Beatriz Alves Cerveira, Júlia de Oliveira Rodrigues e Juliana de Oliveira Schaidhauer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021.

ELROD, Hal. O milagre do amanhã. Ledor: Alfredo Rolo. Rio de Janeiro: Editora BestSeller, 2018. Audiolivro.

FRIEDMAN, Norman. O ponto de vista da ficção: o desenvolvimento de um conceito crítico. Revista USP, São Paulo, n. 53, p. 166-182, mar./mai., 2002.

GAIMAN, Neil; MAGGS, Dirk. Sandman. Ledor(es): Riz Ahmed, Kat Dennings, Taron Egerton, Neil Gaiman, James McAvoy, Samantha Morton, Bebe Neuwirth, Andy Serkis, Michael Sheen. Publisher: Audible, 2020. Audiolivro.

GENETTE, Gérard. Figuras III. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

GOODWIN, Doris Kearns. Lincoln. Ledor: Areias Herbert. Rio de Janeiro: Editora Record, 2018. Audiolivro.

JESUS, Patrícia Silva de. Livros sonoros: audiolivro, audiobook e livro falado. Bengala Legal, 2011. Disponível em: <http://www.bengalalegal.com/livros-sonoros>. Acesso em: 21 de dez. de 2022.

RUBERY, Matthew. The Untold Story of the Talking Book. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2016.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine de. O Pequeno Príncipe. Ledor: Bruno Linhares. São Paulo: Ciranda Cultural, 2021. Audiolivro.

JENSEN, Signe Kjær; SALMOSE, Niklas. Media and modalities – Film. In: BRUHN, Jørgen; SCHIRRMACHER, Beate. (Aut.). Intermidial studies: an introduction to meaning across media. 1 ed. Nova York: Routledge, 2022. p. 28-41

SANTAELLA, Lucia. Comunicação Ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulos, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Humanos hiperhíbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021. Edição do Kindle.

SANTAELLA, Lucia. Neo-humano: a sétima revolução do Sapiens. São Paulo: Paulus, 2022. Edição do Kindle.

SONNENSCHEIN, David. Sound design: the expressive power of music, voice, and sound effects in cinema. Michigan: Michael Wiese Productions, 2001.

SPRITZER, Mirna. A peça radiofônica: vocalidade, escuta e narração. In: Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.

SUASSUNA, Ariano. O Auto da Compadecida. Ledor: Antonio Nóbrega. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019. Audiolivro.

THOMPSON, John B. As guerras do livro: a revolução digital no universo editorial. Tradução: Fernando Santos. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Published

2023-12-30

How to Cite

GARCIA, Jaimeson Machado; PELISOLI, Ana Cláudia Munari Domingos; FRONCKOWIAK , Ângela Cogo.
THE THE SYMBOLIC, THE ICONIC AND THE INDEXICAL LECTOR: : A PROPOSAL CLASSIFICATION FOR VOICE AGENTS OF AUDIOBOOKS
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 430–459, 30 Dec. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21520. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções