THE READING APPROACH, IN THE TEACHER’S PEDAGOGICAL PRACTICE, AS AN INTERVENTION INSTRUMENT FOR THE DEVELOPMENT OF THE STUDENT´S READING AUTONOMY
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.18Keywords:
Reading, Literacy, AutonomyAbstract
This article is part of research in the classroom motivated by the observation of the problem of difficulty in understanding and interpreting texts, noticed in students of Elementary School II.. Reading autonomously is a distant task from the practice of some students. Then, the question arose: “What pedagogical practices of the teacher can favor the formation of the autonomous reader?”, for which we raise the hypothesis that, by carrying out activities aimed at teaching reading, the student can build and develop his reading autonomy. The theoretical basis for the study about the approached involved concepts about education aimed at the development of the student's reading autonomy and for the understanding of the teacher's role, as mediator of this process (Lerner [2002]), reading - biological and cognitive aspects - (Dehaene [2012], Kleiman [2011] and Solé [1998]), and literacy (Cagliari [2004], Brazilian [2014], Freire [2011] and Soares [1998]). Based on this study, we consider the reading approach, in the teacher's pedagogical practice, as a possible intervention instrument to develop the student's reading autonomy.
Downloads
References
BRASILEIRO, Ada M. M. A emoção na sala de aula: impactos na interação professor/aluno/objeto de ensino . Estudos da Linguagem . Vitória da Conquista . v.12, n.2, p.293-313, dezembro de 2014
Disponível em: < file:///C:/Users/Windows%207%20Ultimate/Downloads/391-1562-1-PB%20(1).pdf >. Acesso em: 01/02/2018
BUENO, Francisco da Silveira. Dicionário Escolar da Língua Portuguesa [com colaboração de Dinorah da Silveira Campos Pecoraro, Giglio Pecoraro e Geraldo Bressane] 10. ed. Rio de Janeiro, FENAME – MEC, 1976
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística : Scipione, 10ªed., 2004
DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler / Stanislas Dehaene ; tradução: Leonor Scliar-Cabral. – Porto Alegre : Penso, 2012.
KLEIMAN, Angela. Leitura: ensino e pesquisa / Angela Kleiman. 4ª edição, Campinas, SP : Pontes Editores, 2011
LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional) Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf?sequence=3 >. Acesso em 13/04/2022
LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário / Delia Lerner; tradução Ernani Rosa. – Porto Alegre: Artmed, 2002
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros, Belo Horizonte :Autêntica, 1998
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. tradução Cláudia Schilling, Porto Alegre : Artmed, 6ª ed, 1998
ZANDWAIS, Ana. Estratégias de leitura: como decodificar sentidos não-literais na linguagem verbal / Ana Zandwais, Porto Alegre : Sagra, 1990
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.