READING AND WRITING WITH STUDENTS WITH PECULIAL LEARNING CONDITIONS IN AN INCLUSION CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.28Keywords:
Socioideological awareness, Reading and writing, Peculiar learning conditionsAbstract
Based on the assumptions of the Bakhtin Circle, this article aims to discuss the expansion of the socioideological consciousness of the teacher in a teaching situation to student who present peculiar learning conditions, based on collaborative training practices with an emphasis on reading and writing, based on a social, evaluative and ideological plan of
the language/discourse. It is, therefore, a qualitative-interpretative research, from the perspective of a case study, taking into account the practice of a 4th grade teacher, of elementary education in a public school, in a classroom that presents a
student with peculiar learning conditions. The data come from a collaborative work developed with the teacher at a theoretical, methodological and practical level, having reading and writing activities as its core. The results indicate that: a)
the teacher seeks alternatives in the classroom that can promote the development of reading and writing in students with unique learning conditions; b) the discursive interactions between teacher and researcher, in collaborative work, propitiated the expansion of the teacher's socioideological consciousness in teaching reading and writing in the classroom, from a
dialogic perspective, contributing for all students to understand and work with the language/discourse in its living integrity.
Downloads
References
ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. A leitura em Sala de Recursos Multifuncionais. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. (orgs.). Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 13-84.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011[1979].
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução:
Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BRASIL. Lei n.º 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC/SEESP, Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 30 mar. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Diário Oficial da União, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em 30 mar. 2023.
FREITAS, A. F. Palavra: signo ideológico. Maceió́: EDUFAL, 1999.
LEFFA, V. J. Aprendizagem mediada por computador à luz da Teoria da
Atividade. Pesquisa em Linguística Aplicada. Pelotas: Educat, 2006.
MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários. Tradução de Sheilla Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Apresentação Beth Brait. São Paulo: Contexto, 2019. [1928].
PEDRINELLI, V. J.; VERENGUER, R.C.G. Educação Física Adaptada: Introdução ao universo das possibilidades. In: GORGATTI, M. G.; COSTA, R. F. Atividade Física Adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. 2. ed. rev. e ampl. Barueri-SP: Manole, 2008.
SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. O sentido como um vir a ser: apontamentos bakhtinianos sobre linguagem e realidade. Revista da ABRALIN, [S. l.], v. 18, n. 1, 2019.
STREIECHEN, E. M. Um estudante bilíngue, uma mãe surda e a escola: percurso de encontros, desencontros e contradições. Tese (Doutorado). Orientador: CRUZ, Gilmar de Carvalho. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa/Paraná, 2018.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação Para Todos (Conferência de Jomtien). Tailândia, 1990. Disponível em: www.unesco.org.br/publicação/doc- internacionais. Acesso em 30 mar. 2023.
UNESCO. Declaração de Salamanca sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais (Conferência Mundial de Educação Especial) Salamanca, Espanha, 1994. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139394por.pdf. Acesso em 30 mar. 2023.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário: Sheila Grillo; Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2017[1929/1930].
VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. In: VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução: Sheila Grillo; Ekaterina Vólvoka Américo. São Paulo: Editora 34, 2019[1926], p. 109-146.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.