READING AS A CRITICAL AND EMANCIPATORY EXPERIENCE
proposition to the construction of the problematizing-reader with Literature and Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.31Keywords:
Problematizing-reader, Literature, PhilosophyAbstract
In the school environment, we can still identify students' lack of interest in literary works, as well as difficulties in reading and understanding texts, regardless of the textual genre worked in the classroom. For the matter, the present article, of a theoretical-bibliographical nature, aims to discuss the conception of problematizing-reader, under the interdisciplinary approach between Literature and Philosophy (throughout the text, the words Literature and Philosophy will be associated both with the areas that involve this knowledge, regarding the disciplinary components), presenting a proposal for teaching written reading, based on the work Beyond All Pity by the writer Carolina Maria de Jesus. The belief is that the construction of the problematizing-readir profile can provide teaching-learning experiences that encourage the activity of reading and writing as a formative and emancipatory experience of the subject, aiming at the formation not only of readers who are critical of their reality, but capable of confronting it and transform it.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf data de acesso: 13/09/22.
BRITO, M. R. ; COSTA, D. W. S. Clarice como uma experiência filosófica. Revista Apoema , v. 1, p. 17-27, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/apoena/article/view/11505. Data de acesso: 20/09/2022.
CABRAL, L. S. Processos piscolinguísticos de leitura e a criança. Letras de hoje, 1986.
COTRIM, G. Fundamentos de filosofia. São Paulo: Saraiva, 2016.
COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
Desigualdade de gênero e raça: o perfil da pobreza na crise. Disponivel em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2021/04/25/Desigualdade-de-g%C3%AAnero-e-ra%C3%A7a-o-perfil-da-pobreza-na-crise. Data de acesso: 12/09/2022.
FARIAS, F. R; BRITTO, LUIZ PERCIVAL LEME ; SANTOS, Z. H. As diretrizes da Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio para o ensino de literatura: uma análise. Leia Escola (UFCG) , v. 19, p. 161-172, 2019. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/Leia/article/view/1540. Data de acesso: 14/09/2022.
FAZENDA, I. C. A. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.
GRAMMONT, G. D. Don Juan, Fausto e Judeu Errante em Kierkegaard. Petrópolis, RJ, Catedral das letras, 2003.
JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação a teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.
LAVAQUI, V.; BATISTA, I. L. . Interdisciplinaridade em ensino de ciências e matemática no ensino médio. Ciência e Educação (UNESP), v. 13, p. 399-420, 2007. Disponívelem:https://www.scielo.br/j/ciedu/a/RJjxc78XXyctF8RTkrg9xck/abstract/?lang=pt. Data de acesso: 14/09/2022.
LENOIR, Y. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função
de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum, PUCSP, São Paulo, v. 1, n. 1,
Disponível em:http://www.pucsp.br/ecurriculum. Data de acesso: 14/09/2022
MARTINS, K., K., S. Retrato da solidão da mulher negra em quarto de despejo de Carolina Maria de Jesus. Trabalho de conclusão de curso. Universidade de Brasília, Departamento de literatura, 2015. Disponivel em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/16377/1/2016_KeilaKarinaMartins_tcc.pdf. Data de acesso: 14/09/2022.
Mulheres negras são maioria das vítimas de feminicídio e as que mais sofrem com desigualdade social. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/832964-mulheres-negras-sao-maioria-das-vitimas-de-feminicidio-e-as-que-mais-sofrem-com-desigualdade-social/ Data de acesso: 06/01/2022.
SOUZA, D. F. B. G.; LEAO, C. M. E. . Letramento Literário e círculos de leitura na escola. Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 21, jul.‐dez. 2015. p.427‐441. Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/palimpsesto/num21/estudos/Palimpsesto21estudos06.pdf. Acesso em: 20/09/2022.
SOUZA, J. C. D. A Estética da Recepção: o leitor na economia da obra e da história. Revista Criação & Crítica, v. 9, p. 52-60, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46861#:~:text=O%20presente%20trabalho%20tem%20por,e%20social%20de%20tal%20obra. Data de acesso: 14/09/2022
LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p. disponível: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Data: 14/09/2022.
PLATÃO. A república. Tradução de Pietro Nassetti. Martin Claret, 2009.
SANFELICI, A. M; SILVA, F. L. Os adolescentes e a leitura literária por opção. Educar em Revista, p. 191-204, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/ZTfdYYrLj4ZgZBrpgYV685p/?lang=pt. Data de acesso: 14/09/2022.
SANTOS, Silvana Maria Pantoja dos; MORAIS, Solange Santana Guimarães.
Introdução à Teoria da Literatura. Núcleo de Tecnologias para Educação: São Luis,
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Editora, 2007, p. 1-12.
SAVIANI, D. SOBRE A NATUREZA E ESPECIFICIDADE DA EDUCAÇÃO. Germinal: Marxismo E educação Em Debate, 7(1), 2015, 286–293. https://doi.org/10.9771/gmed.v7i1.13575 Data de acesso: 14/09/2022.
SILVA, L. F. L. Filosofia e Literatura em uma abordagem interdisciplinar. Afluente Revista Eletrônica de Letras e Linguística, v. 1, p. p. 169-189, 2016. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/6471. Data de acesso: 14/09/2022.
SILVA, R. C. F. Poetas na escola: da leitura literária à escrita. Dissertação de Mestrado. Universidade do Estado do Mato Grosso, Campus Sinop, 2016. Disponível em: http://portal.unemat.br/media/files/rita_de_cassia_de_araujo_silvapoetas_na_escola_da_leitura_literaria_a_escrita.pdf. Disponível em: 14/09/2022.
SOUZA, J. C. D. A Estética da Recepção: o leitor na economia da obra e da história. Revista Criação & Crítica, v. 9, p. 52-60, 2012. https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46861#:~:text=O%20presente%20trabalho%20tem%20por,e%20social%20de%20tal%20obra. Data de acesso: 14/09/2022.
SOUZA, D. F. S. A influência da literatura de massa na formação do leitor adolescente. In: Anais do III Congresso Internacional de Leitura e Literatura Infantil e Juvenil, 2012, Porto Alegre. Disponível em: https://ebooks.pucrs.br/edipucrs/anais/IIICILLIJ/Trabalhos/Trabalhos/S5/danilosouza. df. Data de acesso: 14/09/2022.
VELOSO, A. C. S. Leitura e leitores? Processos Históricos e Jovens Modernos. Congresso de Leitura do Brasil (COLE)? É preciso transver o mundo. (M. de Barros). 2009, Campinas. Caderno de Atividades e Resumos - 17 COLE. Campinas: Unicamp - Fe - ALB, 2009. v. 17. p. 2-652. Disponível em: https://alb.org.br/arquivo morto/edicoes_anteriores/anais17/txtcompletos/sem12/COLE_524.pdf. Data de acesso: 14/09/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.