READING AS A CRITICAL AND EMANCIPATORY EXPERIENCE

proposition to the construction of the problematizing-reader with Literature and Philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.31

Keywords:

Problematizing-reader, Literature, Philosophy

Abstract

In the school environment, we can still identify students' lack of interest in literary works, as well as difficulties in reading and understanding texts, regardless of the textual genre worked in the classroom. For the matter, the present article, of a theoretical-bibliographical nature, aims to discuss the conception of problematizing-reader, under the interdisciplinary approach between Literature and Philosophy (throughout the text, the words Literature and Philosophy will be associated both with the areas that involve this knowledge, regarding the disciplinary components), presenting a proposal for teaching written reading, based on the work Beyond All Pity by the writer Carolina Maria de Jesus. The belief is that the construction of the problematizing-readir profile can provide teaching-learning experiences that encourage the activity of reading and writing as a formative and emancipatory experience of the subject, aiming at the formation not only of readers who are critical of their reality, but capable of confronting it and transform it.

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Author Biographies

Ana Patrícia Sá Martins, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos -UNISINOS/RS (2020).Graduada em Letras Licenciatura Plena em Espanhol, pela Universidade Federal do Maranhão (2008) e em História Licenciatura, pela Universidade Estadual do Maranhão (2009). Possui Especialização em Língua Portuguesa, pela UEMA e Mestrado em Educação pela UFMA (2011). Atua como Professora Adjunta no Departamento de Letras da Universidade Estadual do Maranhão. É Professora Permanente no Mestrado Profissional em Educação (PPGE/UEMA) e no Mestrado Acadêmico em Letras (PPGLE/UEMA). É Pesquisadora Associada na Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e na Associação Brasileira de Linguística Aplicada (ALAB). Coordena pesquisas na graduação e na pós-graduação, dedicando-se, principalmente, aos temas: Formação inicial e continuada de professores; Interculturalidade e Decolonialidade na formação docente; e Multiletramentos e Tecnologias digitais no ensino. É líder do grupo de pesquisa Multiletramentos no Ensino de Línguas (MELP), registrado no Diretório do CNPq.

 

Leonardo Silva Sousa, Instituto Federal do Maranhão

Licenciatura em Filosofia pela Universidade Federal do Maranhão. Mestre em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão (PGCULT - UFMA). Atualmente é professor de Filosofia EBTT do Instituto Federal do Maranhão Campus Viana. Lecionou a disciplina de Filosofia do direito no curso de Direito pelo Instituto Florence Ensino Superior. Foi professor substituto pela Universidade Estadual do Maranhão. Tem como objeto de Estudo e interesse: Estética (A querela do teatro no séc. XVIII: Voltaire, Jean-Jacques Rousseau e Diderot), Antropologia (A dimensão da angústia e desespero na formação do homem a partir da filosofia de Sören Aabye Kierkegaard), Ética (Indivíduo e Alteridade em Kierkegaard a partir dos estudos em as obras do Amor), Política (Aristóteles, Maquiavel, Hobbes, Locke e Rousseau) e Filosofia da Educação (Dermeval Saviani, filosofia da educação em Platão, Filosofia da Educação Iluminista, teoria crítica e educação). Também se interessa por temas envolvendo questões étnico-raciais e estudos sobre gênero (a temática étnico-racial como tema gerador nas aulas de Filosofia do Ensino Médio) 

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Published

2023-11-07

How to Cite

MARTINS, Ana Patrícia Sá; SOUSA, Leonardo Silva.
READING AS A CRITICAL AND EMANCIPATORY EXPERIENCE: proposition to the construction of the problematizing-reader with Literature and Philosophy
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 282–306, 7 Nov. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21214. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções