CRITICAL CULTURAL LITERACY, WORLD READING AND CITIZENSHIP FORMATION

didactic-methodological proposal in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v7n20.2022.14

Keywords:

Critical cultural literacy, World reading, Citizenship formation, didactic-methodological proposals

Abstract

It is about notes directed to the search for a critical cultural literacy in the intention to a didacticmethodological proposal for read`s teaching, more specifically, it relates to a practice of reading the world`s subject in the context of pandemic-Covid19 with remote classes. The objective of the article is to demonstrate the contribution of critical cultural theory to the constitution of a critical cultural literacy for the formation of citizenship. The methodology used was bibliographic, explanatory and descriptive of qualitative approach, to support the notion of literacy, we used the paper`s: (STREET, 2003); (KLEIMAN, 1995); (SOARES, 2002); (ROJO, 2009), in the scope of Cultural Criticism: (SANTOS, 2016); (VIEIRA, 2016); (SEIDEL, 2008); (RICHARD, 2002). The studies that address literacies and cultural criticism are related to a project of emancipation of the subject. The main contributions of the referential, the construction of a concept for cultural critical literacy. Stands out fifteen (15) students participated in the remote classes and ten (10) kept a logbook. The Critical Cultural theory applied in the remote meetings has shown as a result a promising proposal to think about the human project of emancipation, because during the meetings and notes taken from the logbooks, actions such as: youth protagonism involved in the act of recognizing local weaknesses and local powers, of speaking on behalf of minorities, and of positioning themselves for the recognition of universal values, such as ethics, freedom, democracy,
and social justice. These results of mediation and critical cultural intervention open paths for the formation of citizenship and the formation of critical readers of the world.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wellington Neves Vieira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutorando em Crítica Cultural – Universidade do Estado da Bahia- UNEB- Campus-II- Alagoinhas- Professor da Educação Básica do estado de Alagoas. É membro do Grupo de Pesquisa “UBUNTU - Educação Contextualizada, Processos Teóricos, Metodológicos e Tecnológicos Aplicados à Produção de Dispositivos Didáticos” - CNPQ, na Linha de Pesquisa “Políticas Educacionais, Gestão Educacional, Currículo e Diversidade Cultural”, pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB. 

Licia Soares de Souza, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal da Bahia (1976), mestrado em Letras Modernas - Université de Toulouse II - Le Mirail (1977) e doutorado em Semiologia - Universite du Quebec (1989). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação Crítica Cultural da UNEB (1984), e professora associada na Université du Québec à Montréal . Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada, atuando principalmente nos seguintes temas: americanidade, literatura comparada, literatura brasileira, telenovela e Canudos. Membro do GT Relações interamericanas da ANPOLL, membro de FIGURA (estudos do imaginário) na UQAM, membro do ateliê de goepoética LA TRAVERSÉE, na UQAM, membro do Centro de Estudos em Literatura Quebequense (CRLICQ). Vice-presidente da Association Internationale d'Études Québécoises, para as Américas. Finalista do prêmio Roberto Santos (FAPESB) na área de Letras, em 2017. Oficial da Ordem do Rio Branco, condecoração do governo brasileiro por serviços prestados no exterior à cultura nacional ( Canadá, França, Alemanha).

References

A Taba: https://blog.ataba.com.br/ . Acessado em: 18/03/2020

BHABHA, Homi k. O local da Cultura. Trad. Glaúcia Renate Gonçalves, Eliana Lourenço de Lima Reis, Myriam Ávila. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BLOG DE LEITURA: https://novaescola.org.br/blog/16/blog-de-leitura. Acessado em 18/03/2020

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: contexto, 2020.

Kato, Mary A. (1986) No mundo da escrita - uma perspectiva psicolingüística. São Paulo, Ática.

KLEIMAN, ANGELA B. (orgs.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social a escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995.

O olhar do leitor: https://www.youtube.com/watch?v=RUy5CWTSkY8. Acessado em: 18/03/2020

Revista Emília: https://revistaemilia.com.br/ . Acessado em: 18/03/2020

RICHARD, Nelly. “Saberes de mercado e crítica da cultura”. Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Belo Horizonte, Ed. ufmg, 2002, pp. 188-206.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SANTOS, O.M. A luta desarmada dos subalternos [online]. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016, 185 p. ISBN 978-85-423-0290-5. Available from: doi: 10.7476/9788542302905. Also available in epub. Disponível em: http://books.scielo.org/id/dty2b/epub/santos-9788542302905.epub. Acessado: 20, fev, 2021.

SANTOS, O. M. Crítica Cultural: campos de trabalho e trabalhos de campo. In: Estudos de crítica cultural: diálogos e fronteiras. Ogs.: LIMA, Ari, COSTA, Edil. Salvador: Quarteto, 2010. p. 181 - 201.

SEIDEL, R. H. Crítica Cultural, Crítica Social e Debate Acadêmico e Intelectual. RECORTE REVISTA DE LINGUAGEM, CULTURA E DISCURSO. Ano 5 – Número 9 – Julho a Dezembro de 2008. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/recorte/article/view/2037. Acessado em: 20 sete. 2020

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade. Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.

STREET. B. What's "new" in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current issues in Comparative Education, v. 5, n. 2, p. 77-91, 2003. Disponível em: http://www.tc.columbia.edu/cice/Archives/5.2/52street.pdf Acesso em: 15 maio. 2020.

TFOUNI, L.V. 1988. Adultos não alfabetizados: o avesso do avesso. 1ª ed., Campinas, Pontes.

Vieira, Wellington Neves. Crítica Cultural e Ecocrítica: Cenas de uma atuação subversiva. In .Diálogos Socioambientais e Perspectivas Culturais / Maria do Socorro Pereira de Almeida, Sérgio Luiz Malta de Azevedo (organizadores). – Paulo Afonso, BA: SABEH – Editora da Sociedade Brasileira de Ecologia Humana 2016.

Published

2022-02-28

How to Cite

VIEIRA, Wellington Neves; DE SOUZA, Licia Soares.
CRITICAL CULTURAL LITERACY, WORLD READING AND CITIZENSHIP FORMATION: didactic-methodological proposal in times of pandemic
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, p. 278–300, 28 Feb. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/16721. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários