Social aesthetics of Fandango Caiçara brazilian: consecration of community

Authors

  • José Ribamar Universidade de Taubaté
  • ARLEY ANDRIOLO ANDRIOLO Universidade de São Paulo.

Keywords:

Fandango Caiçara, Community, Social Aesthetics, Ubatuba, Patrimony

Abstract

This paper departs from the concept of social aesthetics to understand the festive aspects of fandango caiçara. Social aesthetics is defined as a sensitive situation shared among the members of a community. In addition to the properly artistic aspects of the party, an attempt is made to focus on human relationships and collective experiences as an aesthetic experience. The aim is to interpret the social aesthetics of fandango, taking the relationships between participants and community life as sensitive experiences, observing the socially constructed cultural expression through the communities’ tradition. We used ethnography in Social Psychology as a methodology, in contact with fandangueiros and fandangueiras in the city of Ubatuba (São Paulo/Brazil), having as a complementary source a series of videos produced about these practices. The fandangueira community is considered in terms of “social aesthetics”, in which the artistic aspects of the party are inseparable from community relations, in the sensitive experience shared by its members.

 

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Author Biographies

José Ribamar, Universidade de Taubaté

Doutor em Psicologia da Arte pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, instituição na qual concluiu seu pós-doutorado. Docente do curso de Psicologia da Universidade de Taubaté (UNITAU). Coordenador do Núcleo de Bem-Estar Saúde Mental da Pro-reitoria Estudantil da Universidade de Taubaté. Dedica-se ao estudo de expressões da cultura tradicional de São Luiz do Paraitinga, em especial os cantos improvisados de desafio (calango, cana-verde, embolada paulista, jongo e samba rural).

ARLEY ANDRIOLO ANDRIOLO, Universidade de São Paulo.

Professor Associado do Departamento de Psicologia Social e do Trabalho do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Atual Presidente da Comissão de Cultura e Extensão do IP/USP. Coordenador do Laboratório de Estudos em Psicologia da Arte (IP/USP) e líder do Grupo de Estética Social (USP/CNPq). Bacharel e licenciado em História (FFLCH e FE-USP), Doutor em Psicologia Social (IP-USP). 

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Published

2024-12-13

How to Cite

MATTOS, R. M. ., & ANDRIOLO, A. A. (2024). Social aesthetics of Fandango Caiçara brazilian: consecration of community. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 184–200. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/25377

Issue

Section

Artigos