Português LAND USE IN REGIONS CLOSE TO SUBWAY STATIONS IN THE CITY OF SÃO PAULO: urban mobility and sustainable planning

Authors

  • Thiago Teiji Sato Velasco Rodrigues
  • Cláudio Robert Pierini Instituto de Arquitetura e Urbanismo - IAU/USP São Carlos
  • Thaís de Cássia Martinelli 

DOI:

https://doi.org/10.18764/2236-4358v14n41.2024.4

Keywords:

Land-use, Public transportation, Urban planning, TOD

Abstract

Public transportation is an essential element of urban environments, directly impacting the quality of life of millions of people. The interaction between public transit and land use is fundamental for sustainable urban development, especially in large cities. This study analyzes 74 subway stations in São Paulo, focusing on land use and population characteristics in adjacent areas. Some regions present a diversified land use, while others show a higher concentration of specific uses, with a focus on residential and commercial areas. The applied methodology can be improved and used to support public policies and more efficient urban planning strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudio Robert Pierini, Instituto de Arquitetura e Urbanismo - IAU/USP São Carlos

Atualmente curso Mestrado em Arquitetura e Urbanismo pelo IAU/USP São Carlos. Também possuo título de bacharel em Administração Pública pela Unesp - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2011). Além de graduação em Educação Física pela UFSCar - Universidade Federal de São Carlos (2004). Assim como um trimestre letivo no curso de Urbanismo pela Université de Montréal no Canadá (2011). Minha área de interesse acadêmico envolve a temática dos transportes coletivos (em especial metrôs nas pesquisas atuais), políticas públicas de transporte, Sociologia Econômica, Urbana-Rural, Urbanismo e História Urbana. Me interesso pelos aspectos interdisciplinares acadêmicos.

References

CARVALHO, C. H. R. DE. MOBILIDADE URBANA SUSTENTÁVEL: Conceitos, Tendências e Reflexões. 2016.

FERRAZ, A. C. P. “COCA” et al. Transporte Público Coletivo Urbano. São Carlos. RiMa Editora, 2023.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo. Atlas, 2008.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro. IBGE, 2023.

ITDP. Padrão de Qualidade DOTS 3.0. 3. ed. Nova Iorque. ITDP, 2017.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo. Atlas, 2010.

NAKAZAWA, M. FMSB: Functions for Medical Statistics Book with some Demographic Data., 2024. Disponível em: <https://cran.r-project.org/web/packages/fmsb/index.html>

PMSP, P. M. DE S. P.: SISTEMA DE CONSULTA DO MAPA DIGITAL DA CIDADE DE SÃO PAULO: Disponível em: <https://geosampa.prefeitura.sp.gov.br/PaginasPublicas/_SBC.aspx>. Acesso em: 13 set. 2024.

POSIT TEAM. RStudio: Integrated Development Environment for R: Integrated Development Environment for R. Posit Software, PBC, Boston, MA, 2024. Disponível em: <http://www.posit.co/>

QGIS DEVELOPMENT TEAM. QGIS Geographic Information System. Geospatial Foundation Project, 2024. Disponível em: <http://qgis.osgeo.org>

SCHAFER, A.; VICTOR, D. G. The future mobility of the world population. Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 34, n. 3, p. 171–205, 1 abr. 2000.

VALE, D. S. TRANSIT-ORIENTED DEVELOPMENT, INTEGRATION OF LAND USE AND TRANSPORT, AND PEDESTRIAN ACCESSIBILITY: Combining node-place model with pedestrian shed ratio to evaluate and classify station areas in Lisbon. Journal of Transport Geography, v. 45, p. 70–80, 1 mai. 2015.

VALE, D. S.; VIANA, C. M.; PEREIRA, M. THE EXTENDED NODE-PLACE MODEL AT THE LOCAL SCALE: Evaluating the integration of land use and transport for Lisbon’s subway network. Journal of Transport Geography, v. 69, p. 282–293, 1 mai. 2018.

YIN, R. K. ESTUDO DE CASO: Planejamento e Métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2024-11-21

How to Cite

Rodrigues, T. T. S. V. ., Pierini, C. R., & Martinelli , T. de C. . (2024). Português LAND USE IN REGIONS CLOSE TO SUBWAY STATIONS IN THE CITY OF SÃO PAULO: urban mobility and sustainable planning . Revista Húmus, 14(41). https://doi.org/10.18764/2236-4358v14n41.2024.4