UBUNTU

Experiences in a hybrid teacher training course for ethnic-racial education

Authors

  • Josenilda Rodrigues de Lima Universidade Federal de Alagoas
  • Zezito de Araújo Universidade Federal de Alagoas
  • Regina Maria Ferreira da Silva Lima Universidade Federal de Alagoas
  • Denise Aparecida Rocha Silva Secretaria Municipal de Educação

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.16

Keywords:

Africa, Afro-Brazilian history, ethnic-racial education, teacher training, digital interfaces

Abstract

Law 10.639/2003 instituted the teaching of Afro-Brazilian history and culture in primary and secondary schools, both official and private in Brazil. However, some universities do not offer this content in their degree courses, thus requiring training such as the “Course Knowing Africa and strengthening our identity”, promoted by Municipal Education Secretary (Semed)/Maceió, for teachers of the municipal network, in the period of October 20 to December 7, 2021. The purpose of this article is to report the experience of offering three classes of this course, in the hybrid and remote learning modality, with digital technologies. Methodologically, the experience is described, with the reaction of course participants and the pedagogical team; follows a qualitative approach, with participant observation; it is based on reports, on-site observations and final reports. The course made it possible to review the history, presenting the African continent and its historical and cultural diversity and highlighting Africanity in the state of Alagoas and also in the capital, Maceió. It is concluded that, in addition to enabling an expanded knowledge of the historical, cultural and linguistic diversity of the African heritage that makes up the Brazilian social formation, it also challenged everyone to learn to use technologies in pedagogical practices, showing that we can be Ubuntu even at a distance and in the most different spaces.

 

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Author Biographies

Zezito de Araújo, Universidade Federal de Alagoas

Graduação em História pela Universidade Federal de Alagoas (1979), mestrado em História pela Universidade Federal de Alagoas (2008). Atualmente é técnico pedagógico da Secretaria de Educação de Alagoas. Tem experiência na área de Antropologia, com ênfase em Antropologia das Populações Afrodescendentes e em História da África, atuando principalmente nas seguintes temáticas: Quilombo, Comunidade Remanescente de Quilombolas e Relações Étnico Raciais. 

Regina Maria Ferreira da Silva Lima, Universidade Federal de Alagoas

Professora na educação superior, na área jurídica, lecionando atualmente na Faculdade de Ciências Jurídicas e Sociais de Maceió - FAMA. Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/CEDU/UFAL, na linha de pesquisa sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação, Grupo de Pesquisa TICFORPRO (Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores). Coordenadora do Programa de Formação Continuada em Docência do Ensino Superior (Proford/Prograd/UFAL). Atua na pesquisa na área de direitos fundamentais e de direito civil. Advogada licenciada com inscrição na OAB/AL. Bacharela em Direito pela Universidade Federal de Alagoas (2007), especialista em Direito Constitucional, Pedagoga (licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Maurício de Nassau); Mestra em Ciências da Educação pela Universidad Internacional Tres Fronteras - UNINTER/Py com diploma revalidado pela Universidade Federal de Alagoas/UFAL, em 2015. Com experiência em tutoria a distância pela Universidade Aberta do Brasil - UAB/UFAL. Professora aprovada na seleção para professor temporário (bolsista) - Administração Pública/UAB/UFAL em 2017 e para professor bolsista da UAB/UFAL na área de Educação, curso de Química, em 2018. Tutora pela UAB/UFAL desde 2019, no curso de Bacharelado em Sistemas de Informação.

Denise Aparecida Rocha Silva, Secretaria Municipal de Educação

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (2005). Pós-Graduada em Gestão em Educação Ambiental, pelo Instituto Lagoa Viva e Universidade Federal de Alagoas- UFAL(2009).

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Published

2023-09-27

How to Cite

Lima, J. R. de ., Araújo, Z. de, Lima, R. M. F. da S. ., & Silva, D. A. R. (2023). UBUNTU: Experiences in a hybrid teacher training course for ethnic-racial education. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 6(14), 288–303. https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.16