ECOPEDAGOGY AT THE JOÃO ALVES PINHEIRO MUNICIPAL SCHOOL IN SÃO BENTO/MA
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n12.2024.3Keywords:
Ecopedagogy, Preservation, Conservation, StudentsAbstract
This article presents an investigation into Ecopedagogy at Escola Municipal João Alves Pinheiro in the development of sustainable pedagogical practices such as the preservation and conservation of the environment. Therefore, the methodology of this study is based on research of a qualitative, exploratory and descriptive nature, divided into two parts: in the first, we carried out bibliographical research, which we sought to substantiate through
books, articles, dissertations and monographs to discuss the subject and, in the second, the field research, which took place with the application of questionnaires. As a theoretical reference for this research, we dialogued with authors such as Freire (1996), Gadotti (2000) and Gutiérrez (2013). In this way, it is understood that it is essential that we learn in childhood the importance of the environment and its preservation, since school can be a fundamental space to deal with relevant issues such as: sustainability. As a result, students were more aware and involved in the preservation and conservation of the environment in the implementation of the project carried out, which could be identified throughout the data presented in the case study of this work.
Downloads
References
AMORIM, C. D; CESTARI, L. A. dos S. Discursos ambientalistas no campo educacional. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Vol. 30, n. 1, p. 4-22, 2013.
BOFF, Leonardo. Do iceberg a arca de Noé. O nascimento de uma ética planetária. Rio de Janeiro: Garamond, 2002. 159 p.
CHINA, Ana Beatriz Aimbiré; BRAUN, Julio Cesar. O currículo escolar e a ecopedagogia: perspectivas de um movimento social para a prática da cidadania planetária. 2016. Disponível em: http://www.unioeste.br/cursos/cascavel/pedagogia/eventos/2016/Simp%C3%B3sio%20Acade mico%202016/Trabalhos%20Completos/Trabalhos/PDF/35%20Ana%20Beatriz%20A.%20C hina.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed, 2017.
DANTAS, C. Terra registra recordes de calor nos polos; entenda o que há de inédito e o que isso revela sobre a crise climática. Publicado em 23 de março de 2022. Disponível em https://g1.globo.com/meio-ambiente/aquecimento-global/noticia/2022/03/20/antartica-registra-temperatura-30c-acima-do-esperado.ghtml. Acesso em: 18 de set. 2023.
FONTANA, F. Técnicas de pesquisa. In: MAZUCATO, T. (org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis, SP: FUNEPE, 2018. p. 59-78.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1967. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/livros/educacao_pratica_liberdade.pdf. Acesso em: 29 de jan. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1996. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 01 de fev. 2024.
GADOTTI, Moacir. A ecopedagogia como pedagogia apropriada ao processo da Carta da Terra. Revista de Educação Pública, v. 12, n. ja/ju 2003, p. 11-24, 2003Tradução. Acesso em: 01 de fev. 2024.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra – ideias centrais para um debate. 2000. Disponível em: https://www.paulofreire.org/Moacir_Gadotti/Artigos/Portugues/Pedagogia_da_Terra/Ped_Terra_ideias_centrais_2000.pdf. Acesso em: 20 de dez. 2023GIROUX, H. A. Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Tradução de Isidro Arias. Barcelona: Paidós Ibérica, 1990.
GONZAGA, Paolla Danielle Ferreira. Ecopedagogia: uma educação para a sustentabilidade. 2017. Disponível em: http://www.atenas.edu.br/uniatenas/assets/files/spic/monography/ECOPEDAGOGIA__uma_educacao_para_a_sustentabilidade.pdf. Acesso em: 03 de nov. 2023.
GUTIÉRREZ, F.. P., C. Ecopedagogia e Cidadania Planetária. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotedências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/. Acesso em: 20 de mar. 2024.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.
LOVELOCK, J. Gaia: um novo olhar sobre a vida na Terra. Edições 70, 2020.
LOWY, M. O que é ecossocialismo? 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccrh/a/HkHV5DXbYjDvwYymMPj3pnH/. Acesso em: 28 de jan. 2024.
MACHADO, Paulo Affonso Leme. Direito Ambiental Brasileiro. 25 ed., rev., e ampl. e atual. São Paulo: Malheiros, 2017.
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3 .ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
MERRIAM, S. B. Qualitative research and case study applications in education. São Francisco, CA: Jossey-Bass, 2013.
MILARÉ, Edis. Direito do Ambiente. 8ª ed. rev., atual e ampli. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2013.
MULLER, Géssica Camargo; CAVALCANTE, Helena Koboldt. O diálogo entre Paulo Freire e a Ecopedagogia. 2018. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/muller_cavalcante.pdf. Acesso em: 02 de nov. 2023.
PEREIRA, Franciele Guedes S. Ecopedagogia: um modismo ou uma nova teoria da Educação Ambiental. Curitiba: Champagnat, 2017.
SAMPAIO, S. M. V; WORTMANN, M. L. C. Ecoalfabetização: ensinando a ler a natureza. Revista Pesquisa em Educação Ambiental. Vol. 2, n. 2, p. 133-152, 2017.
SCHRAM, Sandra Cristina; CARVALHO, Marco Antonio Batista. O pensar educação em Paulo Freire: para uma pedagogia de mudanças. 2018. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/852-2.pdf. Acesso: 12 de jan. 2024.
SILVA, W. M. F; ALMEIDA, M. C. A; GASPAR, M. M. G. S. Relações entre ecopedagogia e a infância: um estudo sobre memórias, experiências e identidades de um professor de geografia. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Vol. 34, n. 1, p. 108-126, 2017.
SOARES, Simone Cesario. O papel da escola na construção da sustentabilidade ambiental. 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID6367_03092020153518.pdf. Acesso em: 08 de nov. 2023.
SOUSA, N; et al. A ecopedagogia como prática ecopedagógica inclusiva em escolas de Vitória da Conquista na Bahia. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Vol. 32, n. 1, p. 247-269, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.