INTERNSHIP EXPERIENCES REPORTS WITH THE NEW STRUCTURE OF THE HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n8.2023.10

Keywords:

Human Sciences, BNCC, Teacher Training , Pandemic

Abstract

This article presents internship experiences reports in Human Sciences in the new High School pointing out the deployment of the National Curricular Common Base (BNCC) in the basic education beyond the challenges faced by the education profissionals in pandemic period through new teaching modalities, such as: remote and hybrid teaching. During class monitoring was possible to develop methodological procedures through observation of the resources used by teachers, the pedagogical way, the didatic materials, virtual platforms and websites used. There were records through photographs and documents provided by teachers. It is proposed a reflection about the transition that has taken place in education, especially due to the impacts caused by pandemic and how this remodels the profissional knowledge of teachers and provides a new structure of teachers training as well as internship experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e do Brasil. 3 ed. São Paulo: Moderna, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Histórico. Disponivel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico Acesso em: 23 de abril de 2022.

DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO. Medida Provisória Nº 934, de 1º de abril de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em:

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. ESTÁGIO E DOCÊNCIA: DIFERENTES CONCEPÇÕES. Poíesis. Pedagógica, [S. l.], v. 3, n. 3 e 4, p. 5–24, 2006. DOI: 10.5216/rpp.v3i3e4.10542. Disponível em:

https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 19 maio. 2021

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, DE 20 DE DEZEMBRO DE 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso em: 22 de abril de 2022.

PORTAL MEC. Filosofia e Sociologia no ensino médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/filosofia-e-sociologia-no-ensino-medio

SAVIANI, Demerval. Contribuições da Filosofia para a educação. Em Aberto. Brasilia, ano 9. n 45. jan mar 1990.

SERVIÇO SOCIAL DA INDÚSTRIA. Departamento Nacional. O SESI, o trabalhador e a indústria: um resgate histórico / SESI/DN. – Brasília: SESI/DN, 2008.

SERVIÇO SOCIAL DA INDÚSTRIA. Departamento Nacional. SESI 30 anos: 1946/1976. Rio de Janeiro, 1976

SEDUC. Governo do Maranhão. Conheça o Documento Curricular do Território Maranhense para Educação Infantil e Ensino Fundamental. Disponível em: https://www.educacao.ma.gov.br/conheca-o-documento-curricular-do-territorio-maranhense-para-educacao-infantil-e-ensino-fundamental/ Acesso em 23 de abril de 2022

SOUZA, José Clécio Silva e. Educação e História da Educação no Brasil. Revista Educação Pública - Educação e História da Educação no Brasil, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/23/educao-e-histria-da-educao-no-brasil

Published

2023-08-21

How to Cite

LEÃO, Simone Caldas; COSTA , Edson Ferreira da.
INTERNSHIP EXPERIENCES REPORTS WITH THE NEW STRUCTURE OF THE HIGH SCHOOL
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 8, p. 112-­125, 21 Aug. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/21206. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência