“There are no teachers!”: memories and teaching practices in rural areas – Caxias do Sul/RS (1930-1950)

Authors

Keywords:

teaching, rural teacher, municipal school group, Caxias do Sul

Abstract

This study aims to analyze aspects of the practices, memories, and teaching trajectories of primary school teachers who worked in rural areas, working in the Municipal School Groups of Caxias do Sul, RS, between 1930 and 1950. To this end, the study is developed from the perspective of Cultural History, and is methodologically supported by documentary analysis of different sources, such as transcripts of interviews with teachers of the period, photographs, circulars, newspapers, documents from the Education Inspectorate and the Public Education Directorate of the municipality, among others. As considerations, this study allowed us to identify dynamics existing in the hiring, training, and working conditions of teachers, highlighting the feminization of teaching and the association of the figure of the teacher with care and motherhood, reinforced by social and educational discourses that legitimized the role of women in primary education. The relationship between school, community and Church is also addressed, highlighting the role of teachers in mediating religious and social practices within the school space, whose role was crucial in schooling and in rural communities, operating in a context marked by tensions between social expectations and the realities of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samanta Vanz, Centro Universitário da Serra Gaúcha (FSG)

Doutora em educação pela Universidade de Caxias do Sul. Professora do Centro Universitário da Serra Gaúcha - FSG. Integrante do GRUPHEIM e é bolsista de apoio técnico a pesquisa do CNPq no Projeto: “Grupo Escolar no Rio Grande do Sul no século XX: culturas e práticas em perspectiva regional”, processo número: 403268/2021-4.

José Edimar de Souza, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutor em Educação pela UNISINOS. Pós-doutor em educação pela UNISINOS. Professor e pesquisador dos Programas de Pós-graduação em Educação e em História da Universidade de Caxias do Sul. Coordenador do GT 02 História da Educação da ANPEd, Bosista produtividade em pesquisa do CNPq, Vice-líder do GRUPHEIM e coordenador do Repositório ECOAR.

References

ALUNAS-MESTRAS Escola Complementar. Jornal O Momento, Caxias do Sul, abr. 1942. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=24877&p=0. Acesso em: 22 jan. 2025.

APROVAÇÃO das professoras no exame de suficiência. Jornal O Momento, Caxias do Sul, mar. 1942. Disponível em:

https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=24869&p=0 Acesso em: 13 jan. 2025.

ARAGÃO, Milena Cristina; KREUTZ, Lúcio. Representações acerca da mulher-professora: entre relatos históricos e discursos atuais. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 34, p. 106-122, maio/ago. 2011. Disponível em:

https://www.redalyc.org/pdf/3216/321627141007.pdf. Acesso em: 15 de jul. 2022.

BERGOZZA, Roseli Maria. Escola complementar de Caxias: histórias da primeira instituição pública para formação de professores na cidade de Caxias do Sul (1930-1961). 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2010. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/549 . Acesso em: 22 jan. 2019.

BIBLIOTECA Circulante. Despertar, Caxias do Sul, ano 1, n. 6, maio 1948. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=45988&p=0 . Acesso em: 24 jan. 2025.

CAXIAS DO SUL. Ato nº 71, de 20 de fevereiro de 1939. Instaura a Comissão para exames de suficiência de professoras municipais, Caxias do Sul. [s. n.], 1939.

CAXIAS DO SUL. Circular. Idioma Nacional. Caxias do Sul: [s. n.], 1941.

CAXIAS DO SUL. Circular. Orientação aos professores municipais sobre o uso do uniforme. Caxias do Sul: [s. n.], 1943.

CAXIAS DO SUL. Circular. Orientação aos professores municipais. Caxias do Sul: [s. n.], 1949.

CAXIAS DO SUL. Comunicado. Correspondências da Diretoria da Instrução Pública. Caxias do Sul: [s. n.], maio 1951.

CAXIAS DO SUL. Inspetora Pública. [Correspondência]. Destinatário: Flora Postali Rizzardi. Caxias do Sul, maio 1936. 1 carta.

CAXIAS DO SUL. Livro de Registro das professoras municipais (1943-1960). Caxias do Sul: [s. n.], 1943.

CAXIAS DO SUL. Prefeitura Municipal de Caxias do Sul. Regimento Interno para as Escolas Municipais. Caxias do Sul: Prefeitura Municipal, 1945.

CAXIAS DO SUL. Prefeitura Municipal de Caxias do Sul. Relatório da Inspetoria do Ensino. Resultado dos exames de suficiência. Caxias do Sul: Prefeitura Municipal, 1948.

CAXIAS DO SUL. Relatório da Diretoria de Ensino. Biblioteca Circulante do professor. Caxias do Sul: Prefeitura Municipal, 1951.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

COLAÇÃO de Grau escola Complementar. Jornal O Momento, Caxias do Sul, abr. 1939. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/ View.aspx?c=24715&p=0 . Acesso em: 14 jan. 2025.

CORTE, Dorotéia Rizzon. [Entrevista cedida a] Liane Beatriz Moretto Ribeiro. Caxias do Sul: ECIRS, 1986.

COSTA, Guilhermina Lora Poloni. [Entrevista cedida a] Susana Storchi Grigoletto. Caxias do Sul: Arquivo Histórico Municipal João Spadari Adami, 1991.

CURSO de férias. Jornal A Época, Caxias do Sul, jul. 1941. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=22971&p=0 . Acesso em: 14 jan. 2025.

DALLA VECCHIA, Marisa Formolo; HERÉDIA, Vania B. Merlotti; RAMOS, Felisbela. Retratos de um saber: 100 anos de História da Rede Municipal de Ensino em Caxias do Sul. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia São Lourenço de Brindes, 1998.

DEVERES da boa professora. Despertar, Caxias do Sul, ano 3, n. 28, out. 1950. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=46007&p=0 . Acesso em: 24 jan. 2025.

ESCOLANO BENITO, Augustín. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea, 2017.

ESCOLANO BENITO, Augustín. Emoções e educação: a construção histórica da educação emocional. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2021.

FRAGA, Andréa Silva de. O estudo e sua materialidade: revista das alunas-mestras da Escola Complementar/Normal de Porto Alegre/RS (1922-1931). Hist. Educ., Porto Alegre, v. 17, n. 40, maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/Xxv5LyDB8YsqBGvYSCwCsXh/abstract/?lang=pt . Acesso em: 04 de mai. 2025.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora Unicamp, 1990.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

LUCHESE, Terciane Ângela. De Colégio Elementar de Caxias para Colégio Elementar José Bonifácio (Caxias/RS, 1912-1929): “um impulso estupendo à instrução”. In: GRAZZIOTIN, Luciana Sgarbi S.; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Colégios elementares e Grupos Escolares no Rio Grande do Sul: memórias e cultura escolar - séculos XIX e XX. São Leopoldo: Oikos, 2016.

LUCHESE, Terciane Ângela. GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi. Memórias de docentes leigas que atuaram no ensino rural da região Colonial Italiana, Rio Grande do Sul (1930-1950). Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 2, p. 341-358, abr./jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/5Wj4vsgw86F3TVvb9HYjPwM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 de mar. 2022.

NÃO há professoras! Jornal A Época, Caxias do Sul, maio 1939. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=22807&p=0. Acesso em: 13 jan. 2025.

NÓVOA, António. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, ES, ano 9, v. 18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012.

ORAÇÃO à Mestra. Despertar, Caxias do Sul, ano 5, n. 38, out. 1951. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=46013&p=0. Acesso em: 22 jan. 2025.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

PRIMEIRA Conferência Regional de Cooperação Intermunicipal. Jornal A Época, Caxias do Sul, out. 1940. Disponível em: https://liquid.camaracaxias.rs.gov.br/LiquidWeb/App/View.aspx?c=22880&p=0 . Acesso em: 22 jan. 2025.

RECH, Maria Cavion. [Entrevista cedida a] Zilma Rech Luciano. Caxias do Sul: Arquivo Histórico Municipal João Spadari Adami, 1989.

RIZZARDI, Flora Postali. [Correspondência]. Destinatário: Inspetoria Pública. Caxias do Sul, maio 1936. 1 carta.

VANZ, Samanta. Grupos escolares municipais de Caxias do Sul (1943-1951): espaço, tempo e culturas escolares. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2024. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/13710 . Acesso em: 10 de jan. 2025.

VANZ, Samanta; DEWES, Elisângela Cândido da Silva; SOUZA, José Edimar de. Uma instituição cívica: representações do nacionalismo nos grupos escolares estaduais de Caxias do Sul/RS (1930-1950). In: SOUZA, José Edimar de. Grupos Escolares no Rio Grande do Sul: escolarização primária em perspectiva regional no século XX. São Leopoldo: Oikos, 2021.

VIDAL, Diana Gonçalves. Escola nova e processo educativo. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2000.

WEIDUSCHADT, Patrícia; AMARAL, Giana Lange do. Memórias escolares: narrativas de professores leigos no contexto rural das escolas étnicas do município de Pelotas, RS (1940-1960). Cadernos de História da Educação, [s. l.], v. 15, n. 3, p. 1006-1030, set./dez. 2016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/38545/20313 . Acesso em: 15 de mar. 2022.

Published

2025-12-16

How to Cite

VANZ, Samanta; SOUZA, José Edimar de.
“There are no teachers!”: memories and teaching practices in rural areas – Caxias do Sul/RS (1930-1950)
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–29, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/26103. Acesso em: 18 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos