Videos and write that talk about origin: ancestralism and memory of the ridges, streams and Wapishan indigenous

Authors

Keywords:

Wapishana history, indigenous literature, linguistic documentation

Abstract

The question that guides this article is: to what extent does the publication of videos and books in Wapishana contribute to prestige and disseminate the knowledge of this people? There is a demand for materials in the Wapishana language to be used in indigenous schools. From 2020 to 2023, videos and books were published in Wapishana, Portuguese, and English, as a result of the research National Inventory of Wapishana and Macuxi Linguistic Diversity (INDL) in Serra da Lua/RR Region. The study allowed young researchers to listen to their grandparents, film, transcribe, and translate their speeches, to strengthen the use of the language. This text aims to reflect on the videos Kayzyd daya'u (About Serra da Lua), Namachiwe'u da'ynau, Atury Wa'u, Marupá daya'u (History of Marupá), Kywai dunuzuinhau kasarai kadyz kid (Types of indigenous medicines), Stories of Clóvis Ambrósio and Wapichannau da'yau (History of the Wapichana), contributing to broaden the vision of those who don't know this indigenous people and their territory, helping to broaden the vision of those who were unfamiliar with this ethnicity. The methodology was netnographic and the main results were perceiving the relations between documented texts and the discussions about the Wapishana language, territory, literature and materials for teaching Wapishana and history. The theoretical references mainly include works by indigenous intellectuals discussing transpersonality, memory, resistance, spirit language, subjectivities, visions and poetics about existence. In this way, man is the protagonist as much as the mountain range and the river. And this coexistence brings an idea of territory-person.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ananda Machado, Universidade Federal de Roraima

Doutora em História Social pela UFRJ. Pós-doutora em Estudos de Literatura pela UFF. Professora dos Cursos: Gestão Territorial Indígena, Programas de Pós-Graduação em: Letras, Educação na Amazônia e Profissional em Ensino de História, na UFRR. Pesquisadora PQ CNPQ e Coordenadora do grupo de pesquisa Literaturas Indígenas, Africanas e Caribenhas e do LEELLI-PPGL-UFRR.

References

ESCOBAR, Arturo. Territórios da diferença: a ontologia política dos direitos ao território. Territórios, Campinas, ano 3, n. 6, 2016.

FERRAZ, Cláudio Pereira. A etnografia digital e os fundamentos da antropologia para estudos em redes on-line. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v. 12, n.35, p. 46-69, jun./set.2019. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/44648. Acesso em 24/09/25.

FIOROTTI, Sonyellen. Makunaimö pantonü: a história de Makunaima ou “Meu companheiro, essa história é muito triste”. TETTAMANZY, Ana Lúcia Liberato; SANTOS, Cristina Mielczarski; MEDEIROS, Vera Lúcia Cardoso (org.). Letras e Vozes dos Lugares. Porto Alegre: Zouk, 2022.

GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Tradução Enilce Albergaria. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

HARAWAY, Donna Jeanne. Manifiesto de las especies de compañía. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil Editores, 2016.

HARAWAY, Donna Jeanne. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 157-210.

INGOLD, Tim. Caminhando com Dragões: em direção ao lado selvagem. In: STEIL. Carlos; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura (org.) Cultura, percepção e ambiente: diálogos com Tim Ingold. São Paulo: Editora Terceiro Nome, 2012.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução Beatriz Perrone-Moisés; prefácio de Eduardo Viveiros de Castro. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. Educação intercultural: direitos, desafios e propostas de descolonização e de transformação social no Brasil. Cadernos Cimeac, [S. l.], v. 7, n. 1, 2017. Disponível em https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/2216. Acesso em 15 jan. 2025.

MACHADO, Ananda; BETHONICO, Maria Bárbara de Magalhães; SANTOS, Manoel Gomes dos (org.). Paradakarynau Kaydyz Dia’a Ruraimaa: as línguas na região Serra da Lua. Boa Vista: Wei Editora, 2023.

MACHADO, Ananda (org.). Kaminke’yt Wawa’akan Wakywaa Ymanawyny’u. Boa Vista: Wei Editora, 2024.

MUNDURUKU, Daniel. Literatura indígena e as novas tecnologias da memória. In: LEETRA Indígena. São Paulo: Universidade Federal de São Carlos; Laboratório de Linguagens LEETRA, n. 1, v. 1, 2012.

MUNDURUKU, Daniel. Tecendo a Memória. Itaú Cultural. 2018. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=8D4RF2CqR68 Acesso em 15 jan. 2025.

RUBIM, Altaci Correa. O Ensino e aprendizagem na língua materna na década internacional das línguas indígenas. In: ENCONTRO DE PROFESSORES E INTÉRPRETES DE LÍNGUAS INDÍGENAS, 6. Boa Vista, 2023. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=86f0tySyjzY. Acesso em 07/10/2023

SANTOS, Flávia Martins dos; GOMES, Suely Henrique de Aquino. Etnografia virtual na prática: análise dos procedimentos metodológicos observados em estudos empíricos em cibercultura. In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CIBERCULTURA, 7. São Paulo, 2013. Disponível em https://abciber.org.br/simposio2013/anais/pdf/Eixo_1_Educacao_e_Processos_de_Aprendizagem_e_Cognicao/26054arq02297746105.pdf. Acesso em 15/01/2025.

WAPICHANA, Cristino. Tomoromu: a árvore do mundo. Ilustrações de Maurício Negro. São Paulo: edições SM, 2021.

WAPICHANA, Kamuu Dan. Makunaimã Taanii Presente de Makunaimã. Brasília: Aua Editorial, 2020.

Published

2025-12-16

How to Cite

MACHADO, Ananda.
Videos and write that talk about origin: ancestralism and memory of the ridges, streams and Wapishan indigenous
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–23, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/26010. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos