Education in transit: the school between ruins, labyrinths, and passages

Authors

Keywords:

Philosophy of education, school as passage, Walter Benjamin, Hannah Arendt, school violence

Abstract

This article examines the role of the school as a transitional space, drawing on Walter Benjamin’s metaphor of the Parisian arcades to analyze the mediation between private and public spheres within the educational context. Grounded in the reflections of Hannah Arendt, the study explores how schools can maintain their institutional autonomy, resisting reductions to mere extensions of the family unit or instruments of societal ideology. In addressing the issue of school violence, the article contends that educational institutions should not rely solely on repressive or technological strategies, such as surveillance and monitoring systems, but should instead be envisioned as dynamic environments of transition and experimentation, where education emerges in the interplay between tradition and innovation. The analysis is based on Benjamin’s dialectical materialist framework, which facilitates a critical interpretation of the school’s function as a site of mediation and transformation. Through this lens, the article conceptualizes the school not as a static entity, but as a generative space of possibilities, fostering learning through the mediation between memory and futurity, between the past and the unrealized potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amarildo Luiz Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e pós-doutor em Humanidades pela Universidade Carlos III de Madri (UC3M). É Professor Titular aposentado da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS) e atua como Professor Visitante no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN. Coordenador do grupo de pesquisa Formação Cultural, Hermenêutica e Educação (GPFORMA).

References

ABRAMOVAY, Miriam (coord.). Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília: UNESCO; Observatório de Violência; Ministério da Educação, 2005. 404 p.

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992. p. 221–247.

ARENDT, Hannah. Reflexões sobre Little Rock. In: ARENDT, Hannah. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 261–281.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Tradução de Irene Aron et al. Apresentação e organização de Willi Bolle. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

BOLLE, Willi. “Um painel com milhares de lâmpadas”: metrópole & megacidade. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. Tradução de Irene Aron et al. Apresentação e organização de Willi Bolle. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009. p. 1141–1167.

BRÜGGEMANN, Heinz. Pasages. In: OPITZ, Michael; WIZISLA, Erdmut (ed.). Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2014.

CEBRIAN, Fabiana Faraco et al. Biometria e reconhecimento facial: estudos preliminares. Brasília, DF: Autoridade Nacional de Proteção de Dados, 2024. Publicação digital – PDF. (Radar Tecnológico, n. 2, jun. 2024). Disponível em: https://www.gov.br/anpd/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos-tecnicos-orientativos/radar-tecnologico-biometria-anpd-1.pdf. Acesso em: 12 maio 2025.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Entre a vida e a morte. In: OTTE, Georg; SEDLMAYER, Sabrina; CORNELSEN, Elcio (org.). Limiares e passagens em Walter Benjamin. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2010. p. 12–26.

GASCÓN, Agustín de la Herrán. La Pedagogía ante el adoctrinamiento de las religiones. Conjectura: Filosofia e Educação, v. 23, n. especial, p. 2–58, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18226/21784612.v23.especial.1. Acesso em: 10 fev. 2025.

HERRÁN GASCÓN, Agustín de la; FORTUNATO, Ivan; AGUILAR, Nivia Álvarez. Educación y adoctrinamiento: una mirada desde la educación radical e inclusiva. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. e20210124, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675312. Acesso em: 14 fev. 2025.

GUILHERME, Alexandre Anselmo; PICOLI, Bruno Antonio. Escola sem Partido – elementos totalitários em uma democracia moderna: uma reflexão a partir de Arendt. Revista Brasileira de Educação, v. 23, p. 1–23, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230042. Acesso em: 3 abr. 2025.

KIRCHNER, Renato. Trabalho das passagens, de Walter Benjamin. Viso: Cadernos de Estética Aplicada, n. 3, set.–dez. 2007. DOI: https://revistaviso.com.br/article/45. Acesso em: 29 jan. 2025.

MATOS, Olgária. Aufklärung na metrópole: Paris e a Via Láctea. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Ed. da UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009. p. 1123–1140.

PARIS, Vaclav. Uncreative Influence: Louis Aragon’s Paysan de Paris and Walter Benjamin’s Passagen-Werk. Journal of Modern Literature, v. 37, n. 1, p. 21–39, Fall 2013. DOI: 10.2979/jmodelite.37.1.21Acesso em: 29 jan. 2025.

PRENSKY, Marc. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 15, n. 2, p. 201–204, maio/ago. 2010. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/335/289. Acesso em: 14 fev. 2025.

RAMOS, Antonio Gómez. Arendt y Benjamin: algo más que una amistad, algo distinto de unas coincidencias. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 121–140, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8646427. Acesso em: 29 jan. 2025.

SANTOS JÚNIOR, Francisco Ribeiro dos. Tecnologias para o mapeamento e enfrentamento da violência escolar na Paraíba. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2023.

Published

2025-12-16

How to Cite

TREVISAN, Amarildo Luiz.
Education in transit: the school between ruins, labyrinths, and passages
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–29, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25943. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos