Design-based research in education: co-creation, innovation and collaborative practices in focus

Authors

Keywords:

design-based research, innovation, co-creation, inclusive education, collaborative practices

Abstract

This article presents a bibliographical analysis on the use of Design-Based Research (PBD) in the Brazilian educational context, with the objective of mapping trends, challenges and potential of this approach to pedagogical innovation. It is a qualitative, hermeneutic and exploratory study that examines 12 works published between 2014 and 2024 in the databases Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The design concept, understood here as a heuristic, creative and collaborative process of designing learning experiences, guides the reading of the analyzed educational practices. The results indicate three main axes: participatory and co-creation methodologies, interdisciplinarity and creative imagination, and openness to diversity in research practices. It is concluded that the literature highlights PBD as a methodological approach with transformative potential, which articulates theory and practice in reflective cycles, favoring the collective construction of knowledge and experimentation in school environments. However, there are gaps in comparative and longitudinal studies that deepen the impacts of PBD in different contexts, showing the need for future research to consolidate its application in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Conte, Universidade La Salle/UNILASALLE

Doutora em Educação (UFRGS). Pesquisadora nos Programas de Pós-Graduação (PPG) em Educação e PPG em Memória Social e Bens Culturais, ambos da Universidade La Salle (UNILASALLE). Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq), com financiamento do Programa Pesquisador Gaúcho da FAPERGS e Bolsista de Produtividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora do CNPq. E-mail: elaine.conte@unilasalle.edu.br

Cristiane Gomes, Universidade La Salle/UNILASALLE

Doutoranda em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE, Canoas, RS). Graduada em Letras Português pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, especialização em Língua, Literatura e Novas Mídias pela Universidade Luterana do Brasil e em Gestão Escolar Empreendedora pela Faculdade Serra Geral. Mestrado em Memória Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle. Atualmente é diretora da EMEB Eva Karnal Johann, escola da rede municipal de Esteio. Membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq). E-mail: cristianegomes1308@gmail.com

Gerusa Costa Gonçalves, Universidade La Salle/UNILASALLE

Mestranda em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE, Canoas, RS). Membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq). E-mail: gerusa.201910848@unilasalle.edu.br

Bárbara Regina da Silva Schumacher, Universidade La Salle/UNILASALLE

Mestranda em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE, Canoas, RS). Membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq). E-mail: barbarasschumacher@gmail.com

References

ALVES, Adriana Gomes. Eu Fiz Meu Game: Um Framework para Criação de Jogos Digitais por Crianças. 2017. 147 p. Tese (doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2017.

AMARAL, Mirela Campos do. Desenvolvimento de jogos didáticos e sua caracterização cognitiva através da interface cérebro-computador. 2024. 147 p. Tese (doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2024.

ANTUNES, Jeferson; RODRIGUES, Eduardo Santos Junqueira. Análise do desenvolvimento temático dos estudos sobre games na educação. Educação e Pesquisa, v. 48, e240020, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202248240020por. Acesso em: 15 set. 2024.

AVILA, Bruna Fagundes de. Contribuições do Design na Ressignificação do Ambiente Escolar: Práticas reflexivas de um projeto de pesquisa. 2022. 183f. Tese (Doutorado em Design) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

BARAB, Sasha; SQUIRE, Kurt. Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. The Journal Of The Learning Sciences, v. 13, n. 1, p. 1-14, 2004.

BURKE, Peter. Reciclando ideias. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno Mais!, 24 maio 2009.

CONTE, Elaine. Notas sobre teoria e práxis. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 30, n. 60, p. 883-903, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p883a903. Acesso em: 10 jul. 2025.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Uma pedagogia de multiletramentos: projetando futuros sociais. Tradução de Roxane Rojo e Eduardo Guimarães. Campinas: Mercado de Letras, 2020.

DBR Collective. The Design-Based Research Colletive. Design-based research: an emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 5-8, 2003.

FONTANA, Maristela Vigolo. Objetos de aprendizagem de autoria coletiva em cursos de EAD: uma oportunidade para a formação da inteligência coletiva. 2016. 154 f. Dissertação (mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro Universitário La Salle, Canoas, 2016. Disponível em: https://svr-net20.unilasalle.edu.br/handle/11690/721. Acesso em: 15 set. 2024.

FONTANA, Maristela Vigolo; CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. Perspectivas sobre objetos de aprendizagem de autoria coletiva nos cursos de EAD. InterSaberes Revista Científica, v. 13, n. 29, p. 330-341, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22169/revint.v13i29.1424. Acesso em: 10 jul. 2025.

GUIMARÃES, Cláudia Gomes Silva. Multiletramentos na formação continuada de professores: agência e a perspectiva da aprendizagem pelo design. 2020. 183 p. Tese (doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

HERNANDO, Meritxell Monguillot; CATASÚS, Montse Guitert; ARÉVALO, Carles González. TPACKPEC: diseño de situaciones de aprendizaje mediadas por TIC en educación física. Movimento, v. 24, n. 3, p. 749-764, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.76681. Acesso em: 15 set. 2024.

HERARTH, Helbe Heliamara; WUNSCH, Luana Priscila; BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Framework para Podcast Basado en Design Science Research. Cadernos de Pesquisa, v. 28, n. 2, p. 491–515, 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/17066. Acesso em: 17 fev. 2025.

JOBIM, Andrews; GIRAFFA, Lucia. Aproximação de saberes tácitos e acadêmicos de forma transversal utilizando a abordagem de pesquisa baseada em design – DBR. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 22, n. 3, p. 426-439, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.9850. Acesso em: 17 fev. 2025.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

MARANHÃO, Carolina Saraiva; VILELA, José Ricardo de Paula Xavier. A imanência entre a teoria crítica e a pesquisa empírica: contribuições para os estudos organizacionais. Organizações & Sociedade, v. 24, n. 82, p. 476-490, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-9240826. Acesso em: 15 set. 2024.

MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues; SILVA, Francisca de Paula Santos da; BOAVENTURA, Edivaldo Machado. Design-Based Research ou Pesquisa de Desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 23, n. 42, p. 23–36, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2014.v23.n42.p23-36. Acesso em: 10 jul. 2025.

MESQUITA, Lucas; BROCKINGTON, Guilherme; TESTONI, Leonardo André; STUDART, Nelson. Metodologia do design educacional no desenvolvimento de sequências de ensino e aprendizagem no ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, e20200443, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0443. Acesso em: 10 jul. 2025.

MÜLBERT, Ana Luísa. A Implementação de Mídias em Dispositivos Móveis: um framework para a aplicação em larga escala e com sustentabilidade em educação a distância. 2014. 317p. Tese (doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

MÜLLER, Thaísa Jacintho. Objetos de aprendizagem multimodais e ensino de cálculo: uma proposta baseada em análise de erros. 2015. Tese (doutorado em Informática na Educação) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.

OCEJA, Jorge. Diseño y evaluación de un recurso educativo para promover competencias socioemocionales desde los videojuegos independientes a través de la metodología design-based research. Revista Brasileira de Educação, v. 29, e290067, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290067. Acesso em: 15 set. 2024.

PACHECO, Waleska Chagas Sieczkowski. Programa de Inserção Transversal de RGSs - Representações Gráficas de Sínteses no Ensino Fundamental 1. 2022. 266p. Tese (doutorado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

PAIVA, Eny Dórea; ZANCHETTA, Margareth Santos; LONDOÑO, Camila. Inovando no pensar e no agir científico: o método de Design Thinking para a enfermagem. Escola Anna Nery, v. 24, n. 4, e20190304, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2019-0304. Acesso em: 15 set. 2024.

PELLI, Débora. Aprendizagem virtual de geometria euclidiana espacial: interações entre alunos do ensino superior e mídias digitais. 2024. 213 p. Tese (doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2024.

RODRIGUES, Leandra; BARBOSA, Mayara Lustosa de Oliveira; RIBEIRO, Cristiane Maria. Mapeando a pesquisa em educação das relações étnico-raciais. Cadernos de Pesquisa, v. 52, e07753, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053147753. Acesso em: 15 set. 2024.

SANCHES, Roberto; CONTE, Elaine. A hermenêutica de Ricoeur no contexto das histórias de vida. Revista Reflexão e Ação, v. 25, n. 3, p. 188-203, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492. Acesso em: 10 jul. 2025.

SANTOS, Verônica Gomes dos. Contribuições da Aprendizagem Criativa, Aprendizagem Significativa e do Ensino por Investigação para a Formação Integral das Crianças no Ensino Público. 2020. 234 p. Tese (doutorado em Física) – Programa de Pós-Graduação em Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

SCOTT, Emily; WENDEROTH, Mary Pat; DOHERTY, Jennifer. Design-Based Research: A Methodology to Extend and Enrich Biology Education Research. CBE -Life Sciences Education, v. 19, n. 11, p. 1–12, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1187/cbe.19-11-0245. Acesso em: 15 set. 2024.

SILVA, Wagner Rodrigues; FIDELIS, Andreia Cristina; ANTONELLA, Kiahra. Laboratório virtual de pesquisa escolar com gramática: educação científica em aulas de língua materna. Texto Livre, v. 17, e47835, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.47835. Acesso em: 15 set. 2024.

WANG, Feng; HANNAFIN, Michael. Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, v. 5, p. 1-6, 2005.

Published

2025-12-16

How to Cite

CONTE, Elaine; GOMES, Cristiane; GONÇALVES, Gerusa Costa; SCHUMACHER, Bárbara Regina da Silva.
Design-based research in education: co-creation, innovation and collaborative practices in focus
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–31, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25883. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos