Guiding principles for teaching practice and continued education for early childhood education professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.6

Keywords:

continuing education, early childhood education, teaching practice

Abstract

The present research aims to identify the guiding principles of teaching practice and continuing education for professionals in Early Childhood Education in a municipal network in Northern Santa Catarina. Through a qualitative and socio-historical research approach, various data production procedures were employed, namely: semi-structured interviews with pedagogical coordinators, complementation technique and interaction groups
with teachers and classroom assistants, questionnaires with pedagogical advisors from the Municipal Department of Education (SEMEd), and document analysis. For data analysis, we based ourselves on Bardin’s Content Analysis. The results revealed three principles that guide teaching practice and continuing education for professionals in Early Childhood Education: ethical, aesthetic, and political principles; the child as protagonist; and interactions and play. When the continued education of Early Childhood Education professionals considers the
same principles of teaching practice, we understand that professionals are more likely to develop professionally. 

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Author Biographies

Lucilene Simone Felippe Oliveira, Universidade da Região de Joinville

Mestra em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Trabalho e a Formação Docente (GETRAFOR) da UNIVILLE. Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci. Especialista em ‘Planejamento Educacional e Docência do Ensino Superior’ pela Escola Superior Aberta do Brasil (ESAB), especialista em ‘Educação a Distância: Gestão e Tutoria’ e em ‘Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação’ pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci.

Rita Buzzi Rausch, Universidade da Região de Joinville

Doutora em Educação pela UNICAMP e Pós-doutora em Educação pela UFSC. Cursou Pedagogia e Mestrado em Educação na FURB. Possui especialização em Alfabetização pela UNIVALI. Atualmente é aposentada e professora voluntária na FURB e lidera o Grupo de Pesquisa "Formação de professores e práticas educativas. Desde 02/2020 é professora visitante no PPGE da UNIVILLE e integra o Grupo de Pesquisa Trabalho e Formação Docente. Desde 2022 é bolsista produtividade em pesquisa e consultora ad hoc do CNPq.

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Published

2024-06-28

How to Cite

OLIVEIRA, Lucilene Simone Felippe; RAUSCH, Rita Buzzi.
Guiding principles for teaching practice and continued education for early childhood education professionals
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–22, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23346. Acesso em: 22 nov. 2024.

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