THE JOÃO DE DEUS METHOD AND ITS DIFFUSION:

THE TEACHING OF READING IN THE PORTUGUESE ENDOF-CENTURY POLITICAL AGENDA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.60

Keywords:

João de Deus method, Reading teaching, Dissemination of pedagogical models, Generation of 70

Abstract

The article proposes to explore the links between João de Deus' teaching method of reading and the modernizing political agenda set in motion in Portugal in the last quarter of the 19th century, aiming to scrutinize the strategies adopted for its dissemination in the kingdom and in other parts of the Portuguese-speaking Atlantic world, mainly Brazil, weighing the interrelationships between the creator of the method and the Portuguese political and intellectual groups associated with the Generation of 70. Both those links and these strategies are studied as part of the mobilization of a portion of the Portuguese literate strata that, finding method a platform for action that would help them in their political and cultural intervention objectives, provide them with yet another device in order to overcome the perception of decadence and/or backwardness that, in their opinion, was experienced by Portuguese society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERRINI, B. Brasil e Portugal: a Geração de 70. Porto: Campo das Letras Editores S.A., 2003.

BOTO, C. Ler, escrever, contar e se comportar: a escola primária como rito do século XIX português (1820-1910). 2 vols. Doutorado (Tese em História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

BRAGA, T. Escorço biográfico. In: Festival João de Deus, 1905.

CATROGA, F. Os caminhos polémicos da geração nova. In: MATTOSO, J. (dir.). História de Portugal, v. 5 – O Liberalismo. Lisboa: Círculo de Leitores, 1993, p. 569-81.

COELHO, T. Prefácio. In: DEUS, João de. A Cartilha Maternal e a Crítica. Lisboa: Antiga Casa Bertrand – José Bastos, 1897.

Correspondência de João de Deus (1876-1880). A. P 1-2 [MJD], fl. 127ª – M 203.

Correspondência para João de Deus (1876-1880). A. Y. P 1-41 [MJD], fls. 99-102.

COSTA, A. M. da. O pensamento político e social de Antero de Quental, a partir da leitura de Joel Serrão. Revista Estudos Filosóficos, n. 12, p. 58-69, 2014.

DEUS, J. de. Cartilha Maternal ou Arte de Leitura, publicada pelo seu amigo Cândido J. Aires de Madureira, Abade de Arcozelo. Porto: Livraria Universal e Moniz, 1876.

______. A Cartilha Maternal e a Imprensa. Lisboa: Tipografia das horas românticas, 1877.

______. Cartilha Maternal ou Arte de Leitura. 3ª ed. Lisboa: Imprensa Nacional, 1878.

______. A Cartilha Maternal e o Apostolado. Lisboa: Viúva Bertrand & Cia. – Sucessores Carvalho & Cia, 1881b.

______. Os Deveres dos Filhos. Trad. de João de Deus, 10ª ed. Lisboa: Imprensa Nacional, 1889.

______. Campo de Flores. Coletânea de poesias de João de Deus coordenada por Teófilo Braga. Lisboa, Imprensa Nacional, 1893.

______. Cartilha Maternal ou Arte de Leitura. Comprehendendo o Resumo da Correspondência Official relativa ao Methodo, desde agosto de 1877 até Dezembro de 1893. 13ª ed. Lisboa: Imprensa Nacional, 1896.

______. A Cartilha Maternal e a Crítica. Lisboa, Antiga Casa Bertrand – José Bastos, 1897.

GOMES, J. F. A educação infantil em Portugal: achegas para a sua história. Coimbra: Livraria Almedina, 1977.

FERNANDES, R. O pensamento pedagógico em Portugal. Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa / Secretaria de Estado da Cultura, 1978.

HILSDORF, M. L. S. Francisco Rangel Pestana: jornalista, político, educador. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1986.

MAGALHÃES, V. de. João de Deus. In: Festival João de Deus, 1905.

MEDINA, J. A Geração de 70: uma síntese provisória. Lisboa, Revista Colóquio/Letras, n. 28, p. 25-33, nov. 1975.

MENEZES, R. C. D. de. Reverberações do debate decadência/atraso em Portugal e no Brasil em fins dos Oitocentos: histórias conectadas. 2011. 257p. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2011.

MOREIRA, F. A. A Geração de 70: notas para a história de um conceito. Labirintos. Revista Eletrônica do Núcleo de Estudos Portugueses da Universidade Estadual de Feira de Santana (Brasil), 2 (2007): 1-19.

MORTATTI, M. do R. L. Os sentidos da alfabetização (São Paulo/1876-1994). São Paulo: Ed. Unesp, 2000.

MOTA, M. A. R. Brasil e Portugal: imagens de nação na Geração de 70 do século XIX. Tese (Doutorado em História). Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1998.

______. Representações identitárias, história e romance: apontamentos sobre a Geração de 1970 no Brasil e em Portugal. Convergência Lusíada, Rio de Janeiro, v.34, n. 49, p 14-45, jan.-jun. 2023.

OLIVEIRA, M. A. F. de. Um João de Deus angolano. Separata do Boletim da Sociedade de Geografia de Lisboa, Lisboa, 1982, p. 201-211.

Revista Portuguesa de Pedagogia, Ano X, Coimbra, 1976.

SÁ, V. de. Esboço histórico das ciências sociais em Portugal. Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa, 1978.

SARAIVA, A. J. A tertúlia ocidental. 2ª ed. Lisboa: Gradiva, 1995.

Published

2024-01-22

How to Cite

MENEZES, Roni Cleber de.
THE JOÃO DE DEUS METHOD AND ITS DIFFUSION:: THE TEACHING OF READING IN THE PORTUGUESE ENDOF-CENTURY POLITICAL AGENDA
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 111–132, 22 Jan. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22930. Acesso em: 22 nov. 2024.