POPULAR EDUCATION AND SOCIOCULTURAL MODERNIZATION:

REVISTA DA INSTRUÇÃO PÚBLICA PARA PORTUGAL E BRASIL (1857-1858)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.56

Keywords:

Cultural practice, Portuguese-brazilian aproximates, Press, Popular Education, Educational institutions

Abstract

Even after the Brazilian Independence in 1822, it is possible to identify an interchange between Brazilian and Portuguese intellectuals, and initiatives aiming to approximate both Atlantic’s sides – although conflicts permeated this relation. The Revista da Instrução Pública para Portugal e Brasil (1857-58), contrieved and redacted by António Feliciano de Castilho e Luís Filipe Leite, was identified as the first pedagogical journal targeted both to Portugal and Brasil. In this paper, we made a brief political and cultural evolution of the period amid the Illuminism and the Revolutions of 1840, including the Portuguese Regeneration movement that starts in the middle XIX. At least, we investigate the Revista da Instrução Pública based on both historical countries’ context, analysing the signs of progress and the retreats on the programme fostered by Castilho.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Luísa Maria G. Teixeira. O Ideário Republicano nas Relações Brasil/ Portugal, 1880-1891. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2002. Dissertação de Mestrado.

BOTO, Carlota; ALBUQUERQUE, Suzana. Entre idas e vindas: vicissitudes do método Castilho no Brasil do século XIX. História da Educação, 22 (56), pp. 16-37, 2018.

BRAGA, Teófilo. História do Romantismo em Portugal II. Série “A Geração de 70”, vol. II. Lisboa: Círculo de Leitores, 1987.

CABET, Étienne de. Voyage en Icarie, 2e édition, Paris: Au Bureau du Populaire, 1845. Acessível em https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k101886z.image

CASTELO-BRANCO, Fernando. Castilho tenta difundir o seu método de leitura no Brasil. Revista da Faculdade de Educação, USP, 3 (1), p. 32-45, 1977.

CHARTIER, Roger. História cultural – entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 2002.

CHARTIER, Roger. O Mundo como representação. Revista de Estudos Avançados, 5(11), 173-191, 1991.

FERNANDES, Rogério. Um projecto de jornalismo pedagógico luso-brasileiro no século XIX (1857-1858). Rogério Fernandes. Questionar a sociedade, interrogar a história, (re)pensar a educação. Porto: Edições Afrontamento, 2004, 563-568.

GINSBURG, Jaime. Romantismo, historicismo e história. O Romantismo. J. Ginsburg (Org.). São Paulo: Perspectiva, 1985.

GRÁCIO, Rui. Ensino Primário e Analfabetismo, in Dicionário de História de Portugal, vol. II (dir. Joel Serrão), Lisboa: Iniciativas Editoriais, 1971.

MAGALHÃES, J. Na Rota da Educação: Epistemologia, Teoria, História. Uberlândia; Campinas: EDUFU/UNICAMP, 2022.

MAGALHÃES, Justino. Da cadeira ao banco – escola e modernização (séculos XVIII – XX). Lisboa: Educa, 2010.

MAGALHÃES, J. Castilho, António Feliciano de. In Nóvoa, António (Dir) Dicionário de Educadores Portugueses. Porto: Edições Asa, pp. 311-316, 2003.

MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista [organização e introdução de Osvaldo Coggiola. São Paulo: Boitempo Editorial, 4ª Reimpressão, 2005. Acessível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2545967/mod_resource/content/1/MARX%3B%20ENGELS.%20Manifesto%20Comunista.pdf

MICHELET, Jules. Histoire de la Révolution Française I, Vol. 1. Paris: Gallimard, 1952

MOACYR, Primitivo. A instrução e as províncias: subsídios para a história da educação no Brasil, 1834 - 1889. Vol. I. Rio de Janeiro: Cia Editora Nacional, 1939.

MOLLIER, Jean-Yves; SIRINELLI, Jean-Françoise; VALLOTTON, Françoise (Sous la Dir de). Cultura de Masse et Culture Médiatique en Europe et dans les Amériques 1860-1940. Paris: Presses Universitaires de France, 2006.

MONTÔRO, Reinaldo Carlos. Notícia Histórica, do Gabinete Português de Leitura no Rio de Janeiro. In Gabinete de Português de Leitura no Rio de Janeiro. Os Lusíadas por Luís de Camões. Lisboa: Na Oficina e Castro Irmão Impressor, pp. 399-422, 1880. https://archive.org/details/DELTA53770FA/page/n14/mode/1up?view=theater

NÓVOA, António (dir). Revista da Instrução Pública para Portugal e Brasil. A Imprensa de Educação e Ensino. Repertório Analítico (séculos XIX-XX). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, pp. 753-755, 1993.

PEIXOTO, Afrânio. Noções de História da Educação (2ª ed.) São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936.

PINTO, Inára de Almeida Garcia. Um professor em dois mundos: a viagem do professor Luis Augusto dos Reis à Europa (1891). São Paulo: Universidade do Estado de São Paulo, 2011. Tese de doutorado.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição Política do Império do Brazil (de 25 de Março de 1824). Constituição Brasileira. Acessível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm

RANCIÈRE, Jacques. A Noite dos Proletários. Arquivos do Sonho Operário. Lisboa: Antígona, 2012.

SAVIANI, Dermeval. História das Idéias pedagógicas no Brasil. Campinas SP: Editores Associados, 2007

SILVA, Innocencio Francisco da. Diccionario bibliographico portuguez. Tomo V. Lisboa: Imprensa Nacional, 1860.

SIRINELLI, Jean-Françoise. Os intelectuais (pp. 231-270). In R. Rémond (Org.). Por uma história política. Rio de Janeiro, Editora FGV, 2003.

Fontes

ARCHIVO PITTORESCO, 1857, Tomo I, nº 12.

ARCHIVO PITTORESCO, 1860, Tomo III, nº 02.

O BRASIL, 1871, ano I, n.º 1.

CASTILHO, António Feliciano de. Cartas. Vol II. Obras Completas de A. F. de Castilho. Lisboa: Empreza da História de Portugal Sociedade Editora, 1910.

CASTILHO, António Feliciano de. Cartas. Vol III. Obras Completas de A. F. de Castilho. Lisboa: Empreza da História de Portugal Sociedade Editora, 1910.

CASTILHO, António Feliciano de. Cartas. Vol IV. Obras Completas de A. F. de Castilho. Lisboa: Empreza da História de Portugal Sociedade Editora, 1914.

DIÁRIO DE PERNAMBUCO, 1854, nº. 280.

DIÁRIO DE PERNAMBUCO, 1856, nº 245 e nº 267.

DIÁRIO DE PERNAMBUCO, 1857, nº 201.

DIÁRIO DO MARANHÃO, 1857, nº 147 e nº 224.

DIÁRIO DO MARANHÃO, 1858, nº 8, nº 9, nº 18, nº 93.

JORNAL DO COMMERCIO, 1856, nº 292.

A ILUSTRAÇÃO LUSO-BRASILEIRA, 1858, nº. 1, vol. II.

REVISTA DA INSTRUÇÃO PÚBLICA PARA PORTUGAL E BRASIL¸1857 – 1858, nº 1 a nº 8.

Published

2024-01-22

How to Cite

TEIXEIRA, Kadine; MAGALHÃES, Justino.
POPULAR EDUCATION AND SOCIOCULTURAL MODERNIZATION:: REVISTA DA INSTRUÇÃO PÚBLICA PARA PORTUGAL E BRASIL (1857-1858)
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 7–29, 22 Jan. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22925. Acesso em: 24 nov. 2024.