THE CIRCULATION OF PEDAGOGICAL IDEAS BETWEEN BRAZIL AND PORTUGAL:
AN ANALYSIS OF THESES AND DISSERTATIONS IN THE FIRST TWO DECADES OF THE 21ST CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.61Keywords:
History of Education, Brasil, Portugal, Circulation of pedagogical ideas, thesis , dissertationsAbstract
The aim of this paper is to carry out a survey of academic production on the circulation of pedagogical ideas in theses and dissertations produced in Brazil and Portugal between 2000 and 2020. We believe that these studies represent an important dimension of the articulation of the educational field in Brazil and Portugal, constituting full-length studies that are generally more in-depth than articles or abstracts published in the annals of scientific events. The data sources include repositories and websites that make academic production available in both countries. As for the theoretical-methodological aspect, we opted to use four generic descriptors – "Education", "Brazil", "Portugal" and "Luso-Brazilian" –, in order to conduct the broadest possible mapping, covering different areas of knowledge and theoretical references. Three mappings were conducted using different methodological approaches and search tools, allowing for the initial assessment of this universe of sources. The very limited availability of specialized postgraduate programs in the field of History of Education contributed to quantitatively smaller outcomes in Portugal. In the Brazilian case, there is a quite significant collection of theses and dissertations, covering diverse themes, which requires supplementary analyses involving co-supervision activities and participation in dissertation defense panels. This proves to be a fruitful approach that can elucidate which researchers are engaged in academic exchange between Brazil and Portugal. Another potential approach for revisiting this mapping involves activities such as PhD internships, exchange periods, internships, project development, formation of research groups, among others.
Downloads
References
ABDULMASSIH, Marilia Beatriz Ferreira. Programa Mais Educação e Escola a Tempo Inteiro: um olhar sobre as experiências de ampliação da jornada escolar no Brasil e em Portugal. São Paulo, 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2015. Acesso em: 2023-08-21. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9847
AFONSO, José António. Protestantismo e educação: história de um projecto pedagógico em Portugal na transição do séc. XIX. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2007. Acesso em: 2023-08-19.
http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/7101
ALBUQUERQUE, Suzana Lopes de. Métodos de ensino de leitura no Império brasileiro: António Feliciano de Castilho e Joseph Jacotot. 2019. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. http://10.11606/T.48.2020.tde-19112019-163229. Acesso em: 2023-08-17.
ALVES, Francione Charapa. Ação tutorial na educação superior em dois programas: PET/Brasil E PTM23/Portugal. 2016. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de de Pós-graduação em Educação, Fortaleza, 2016 http://www.repositoriobib.ufc.br/00002c/00002cc7.pdf Acesso em: 2023-08-22
ANDREUCCI, Lívia Christina. Psicomotricidade e resiliência em crianças brasileiras e portuguesas: um estudo comparativo para a melhoria no ensino-aprendizagem. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação e Psicologia. Universidade de Aveiro. Aveiro. 2013. Acesso: 2023-08-19. http://hdl.handle.net/10773/10225
AZEVEDO, Rodrigo. O ensino liceal e técnico e a sociedade no Minho (1845-1947). 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2004. Acesso em: 2023-08-19.
http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/915?mode=simple
BEDIN, Andrea Gomes. Arte e educação jesuítica nas igrejas luso-brasileiras no século XVII. 2009. Monografia (Especialização) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo: [s.n.], 2009.
BUENO, Haroldo de Godoy. Educação ambiental: atitudes, crenças e preocupações ambientais de alunos do ensino médio do Brasil, Espanha e Portugal. 2015. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Administração – Gestão Ambiental e Sustentabilidade) – Universidade Nove de Julho, São Paulo 2015. Acesso em: 2023-08-19.
http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/1159
CÂNDIDO, Renata Marcilio. A máquina de festejar: seus usos e configurações nas escolas primárias brasileiras e portuguesas (1890-1930). 2012. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. http://10.11606/T.48.2012.tde-22062012-102610. Acesso em: 2023-08-17.
CARDOSO, Maria Luiza. Educação de crianças e jovens nas academias militares do Conde de Resende (Rio de Janeiro: 1792–1801). 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. http://10.11606/T.48.2009.tde-25092009-162313. Acesso em: 2023-08-17.
CARDOSO, Vera Lucia. Inserção de mulheres: um estudo sobre a presença feminina em escolas de educacao profissional no Brasil (Belo Horizonte) e em Portugal (Lisboa). São Paulo, 2016. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2016. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19314 Acesso em: 2023-08-21.
CARVALHO, Guiomar de Lima. Os grupos escolares de Manaus 1890 – 1910: a escola republicana de ensino primário. 2020. (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2020. Acesso em: 2023-08-19.
http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/77089
CARRERAS GARCÍA, Judith et al. €uro-universidad. Mito y realidad del processo de Bolonia. Barcelona: Icária, 2006.
CHÁ-CHÁ, Cecília Varela. A pedagogia de João de Deus e seus continuadores: de 1877 aos nossos dias. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2017. Acesso em: 2023-08-19.
http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/48695
CASTRO FILHO, Claudio Marcondes de. Redes de Bibliotecas Escolares em Portugal e Brasil: diálogos entre políticas públicas para a educação. 2018. Tese (Livre Docência) Faculdade de Filosofia e Ciências e Letras de Ribeirão Preto – Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto, 2018.
CARVALHO, Luciana Beatriz de Oliveira Bar de. Contribuição à história do município pedagógico no Brasil e em Portugal: estudo comparado dos casos de Uberabinha e Mafra. 2010. 267 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1614870
FERNANDES, Maria Onilma Moura. Competências em tecnologias digitais na Educação Superior no Brasil e em Portugal. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2015. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8488
FRANÇA, Eliacir Neves. INSAES e A3ES: estudo comparado do processo da política para a criação de uma agência de regulação da educação superior no Brasil e em Portugal. 2018. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1634698
FREITAS, Antônio Alberto da Silva Monteiro de. Avaliação da educação superior: um estudo comparativo entre Brasil e Portugal. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/14475
GALVÃO JÚNIOR, Lourival da Cruz. O futuro hoje: a formação em radiojornalismo na era da convergência das mídias. 2015. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Acesso em: 2023-08-21. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-18052015-163058/publico/LourivaldaCruzGalvaoJunior.pdf
LIBERATO, Ermelinda Sílvia de Oliveira. Educação e desenvolvimento: a formação superior de angolanos em Portugal e no Brasil. 2013. Tese (Doutorado em Estudos Africanos) Iscte – Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa. 2013. Acesso em 2023-08-19.
https://www.rcaap.pt/detail.jsp?id=oai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/6576
LIMA, João Pedro Sá. O Second Life© como Espaço de Formação e de Partilha de Materiais Didáticos de Educação Física. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino de Educação Física dos Ensinos Básico e Secundário) – Universidade de Trás-Os-Montes. Vila Real, 2011. Acesso em 2023-08-19.
https://www.rcaap.pt/detail.jsp?id=oai:repositorio.utad.pt:10348/2260
LUCCA, José Alexandre de. A saúde escolar na educação: um recorte histórico desta modalidade de políticas no Brasil e Portugal. 2016. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Acesso em: 2023-08-21
https://teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-30092016-114258/publico/lucca_corrigida.pdf
MALHERBA, J. Notas à margem: a crítica historiográfica no Brasil dos anos 1990.
MARANGON, Ana Carolina Rodrigues. Crianças e alunos em sala de aula: a circulação do debate sobre métodos de ensino em Portugal e no Brasil (1930-1940). 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. http://10.11606/T.48.2011.tde-07042011-150351. Acesso em: 2023-08-17.
MARQUES, Ana Luiza de Vasconcelos. “O Almanach tudo desvenda... tudo ensina”: sociabilidades, mediação cultural e elementos cívico-educacionais nos impressos Brasil–Portugal (1899-1903). 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15857. Acesso em: 2023-08-17.
MENEZES, Roni Cleber Dias de. Reverberações do debate decadência/atraso em Portugal e no Brasil em fins dos oitocentos: histórias conectadas. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. http://10.11606/T.48.2011.tde-16082011-151145. Acesso em: 2023-08-17.
MORAES, Cândida Andrade de. Educação social e políticas de juventude no Brasil e em Portugal: experiências de jovens afrodescendentes. 2018. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade federal da Bahia, Salvador, BA, 2018. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/25671 Acesso em: 2023-08-21.
MOURA, Jamerson Kemps Gusmão. Cultura organizacional e políticas públicas: processos sociais que envolvem a política de gestão democrática da educação no Brasil e Portugal. 2017. Tese (doutorado) – UFPE, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-graduação em Sociologia. Recife, 2017. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/25653 Acesso em: 2023-08-21.
NABO, Olímpia de Jesus de Bastos Mourato. Educação e Difusão da Ciência em Portugal: A “biblioteca do povo e das escolas” no contexto das edições populares do século XIX. 2012. Dissertação (Mestrado Formação de Adultos e Desenvolvimento Local) – Escola Superior de Educação de Portalegre, IPP-Instituto Politécnico de Porto Alegre, Porto Alegre, 2012. Acesso em 2023-08-19.
NETTO, Aristóteles Mesquita de Lima. Educação Sexual Brasil e Portugal em espaços escolares: aproximações a partir de documentos oficiais. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2016. Acesso em: 2023-08-21.http://localhost:8080/tede/handle/tede/1153
NGUNGUI, Angelina Lopes Luís Aguiares. Construir conhecimento histórico em contexto angolano: um estudo em torno de uma experiência de "aula oficina". 2017. (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2017. Acesso em: 2023-08-19.
https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/45763
PAIS, António Júlio Nunes. Perspetivas sobre a modelação matemática no ensino: as experiências de Portugal e do Brasil. 2011. Dissertação (Mestrado em Didáctica e Inovação no Ensino das Ciências. Matemática) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade do Algarve, Faro, 2011. Acesso em 2023-08-19. http://hdl.handle.net/10400.1/3005
PINTO, Inára de Almeida Garcia. Um professor em dois mundos: a viagem do professor Luiz Augusto dos Reis à Europa (1891). 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. http://10.11606/T.48.2011.tde-16022012-103537. Acesso em: 2023-08-17.
SANTOS, Evelaine Cruz dos. Formação de professores no contexto das propostas pedagógicas de Rudolf Steiner (pedagogia Waldorf), Maria Montessori e da experiência da Escola da Ponte. Rio Claro: Tese – (doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
SANTOS, Ivanete Rodrigues dos. Conselhos de educação e participação política na semiperiferia do sistema mundial nos anos 1990: Brasil e Portugal. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2006. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1632389
SCHIMONEK, Elisangela Maria Pereira. Programas governamentais para a educação em tempo integral no Brasil e Portugal: implicações sobre as desigualdades educacionais. 2017. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1632389
SILVA, Cinthia Lopes da. Mediação de sentidos: aulas compartilhadas no Brasil e em Portugal junto a estudantes de Educação Física. 2008. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, SP. Acesso em: 21 ago. 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1608378 .
SILVA, Eva Cristina Leite da. Os registros da Escola Normal, Brasil e Portugal = histórias, memorias e práticas de escrituração no início do século XX. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2010. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2010.768023. Acesso em: 2023-08-17.
SILVA, Vivian Batista da. Saberes em viagem nos manuais pedagógicos: construções da escola em Portugal e no Brasil (1870-1970). 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. http://10.11606/T.48.2006.tde-30012013-135022. Acesso em: 2023-08-17.
SILVA, Vera Lúcia Gaspar de. Sentidos da profissão docente: estudo comparado acerca de sentidos da profissão docente do ensino primário, envolvendo Santa Catarina, São Paulo e Portugal na virada do século XIX para o século XX. 2004. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
SOUSA, Jonilto Costa. Processo de inovação na gestão de sistemas de educação a distância: estudo de casos na Universidade de Brasília e Universidade Aberta de Portugal. 2012. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012. https://repositorio.unb.br/handle/10482/10797 Acesso em: 2023-08-21.
SOUSA, Marcio Jean Fialho de. A postura de Eça de Queirós à luz dos debates educacionais em Portugal. 2008. Dissertação (Mestrado em Literatura Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8150/tde-04022009-164221/publico/MARCIO_JEAN_FIALHO_DE_SOUSA.pdf Acesso em: 2023-08-21.
SOUZA, Régis Luíz Lima de. Formação contínua em matemática para professores dos anos iniciais no Brasil e em Portugal: caminhos para o desenvolvimento do conhecimento e da prática letiva. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Acesso em: 2023-08-21.
TELES, Thadeu Vinícius Souza. O inglês como língua dos negócios: o caso da instrução comercial luso-brasileira (1759-1902). 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/11827/2/THADEU_VINICIUS_SOUZA_TELES.pdf. Acesso em: 2023-08-17.
T.E.X.T.O.S DE H.I.S.T.Ó.R.I.A. Revista do Programa de Pós-Graduação em História da UnB, v. 10, n. 1-2, p. 181-213, 9 jan. 2012.
TRINCHÃO, Gláucia Maria Costa. O desenho como objeto de ensino: história de uma disciplina a partir dos livros didáticos luso-brasileiros oitocentistas. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Unisinos, São Leopoldo, RS, 2008. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2081 Acesso em: 2023-08-17.
VAL, Gisela Maria do. Um terremoto, uma biblioteca, um jornal: a emergência de uma nova ordem social pelos impressos luso-brasileiros nos séculos XVIII e XIX. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. http://10.11606/T.48.2016.tde-06102016-150454. Acesso em: 2023-08-17.
ZANONI, Fábio de Godoy del Picchia. A censura sem limites: as práticas de censura no cinema e seus ecos na contemporaneidade demográfica luso-brasileira (1930-1950). 2015. Tese (Doutorado em História da Educação) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2015. Acesso: 2023-08-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.