Deceptions and discoveries in Nada a dizer, by Elvira Vigna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n25.2024.02

Keywords:

Brazilian Literature; Self-writing; Fictional diary.

Abstract

Based on the concepts of autobiographical writing, especially those of Philippe Lejeune (2008) and Manon Auger (2006), this article proposes an analysis of the novel Nada a dizer (2010), by Elvira Vigna, as a fictional diary. In this novel, Vigna gives voice to a woman betrayed by her husband after years of marriage. The narrator exposes the process of discovery in a chronological order, using a series of traces of writing in act proper to the diary. This fictional author finds in writing a way of organizing the reality and the emotional, the relationship with the other and with herself, in a dynamic between narrating oneself and narrating the other in the face of impasses of the marital relationship regarding the formation of an identity.

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Author Biographies

Clara Magalhães do Vale, UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras pela UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto. Graduada em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa pela mesma instituição. Possui interesse na área de Literatura e Línguas.

Mônica Fernanda Rodrigues Gama, UFOP (Universidade Federal de Ouro Preto)

Doutora em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo.  Atualmente, é professora de Teoria da Literatura e Literatura Brasileira no Departamento de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos da Linguagem - Linha 1 Literatura, Memória e Cultura do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

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Published

2024-06-30

How to Cite

VALE, Clara Magalhães do; GAMA, Mônica Fernanda Rodrigues.
Deceptions and discoveries in Nada a dizer, by Elvira Vigna
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 25, p. 01–19, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/22666. Acesso em: 3 jul. 2024.